górne tło

Inne miasta inspirują się krakowskimi działaniami na rzecz edukacji

Katowice, Lublin, Łódź, Warszawa i Zabrze – przedstawicielki tych pięciu miast wzięły udział w wizycie studyjnej zorganizowanej przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa. Jej celem była wymiana dobrych praktyk oraz dzielenie się pomysłami, za sprawą których można jeszcze skuteczniej działać na rzecz wsparcia edukacyjnego uchodźców z Ukrainy oraz ich polskich rówieśników.

Oprócz przedstawicielek samorządów i organizacji pozarządowych ze wspomnianych miast w dwudniowym programie wzięła również udział Agata Saracyn, koordynatorka komisji ds. edukacji w Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza.

W ramach programu zaprezentowano szereg działań realizowanych przez Kraków w zakresie edukacji – wśród nich ambitną działalność krakowskich szkół i poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym zwłaszcza autorski program Słonecznych Przestrzeni Wsparcia SŁOŃCE, które powstały w Krakowie dzięki wsparciu finansowemu UNICEF. To osiem miejsc w różnych lokalizacjach miasta, w których z pomocy psychologów, pedagogów i logopedów mogą korzystać dzieci z Ukrainy oraz ich polscy rówieśnicy. To także miejsca pełne dodatkowych aktywności dla rodziców, nauczycieli oraz asystentów wielokulturowych, a więcej na ich temat można przeczytać tutaj.

Uczestniczki wizyty wzięły także udział w bezpłatnych wydarzeniach sportowych dla dzieci i młodzieży organizowanych w ramach programu „Kraków wspólnie”. Odwiedziły Centrum Wielokulturowe prowadzone przez fundację Internationaler Bund Polska na zlecenie Miasta Krakowa, jak również Małopolski Ogród Sztuki, gdzie mieści się Meeting Point prowadzony przez Fine Foundation.

W ramach programu odbyła się również dyskusja na temat wyzwań związanych z wielokulturowością i różnorodnością w szkołach. Oprócz zaproszonych gości wzięli w niej udział także pracownicy i dyrektorki wybranych poradni psychologiczno-pedagogicznych, osoby pracujące w krakowskich szkołach (w tym asystenci wielokulturowi), a także przedstawiciele krakowskich organizacji pozarządowych działających na rzecz uchodźców z Ukrainy.

Inne miasta inspirują się krakowskimi działaniami na rzecz edukacji