górne tło

Kiedy zaczyna się przemoc domowa?

Już po raz czwarty Pierwszy Krakowski Klub Soroptimist International organizuje Orange The World Stop Przemocy wobec Kobiet – kampanię społeczną, której celem jest uwrażliwienie na problem przemocy wobec kobiet i dziewcząt. Honorowy patronat nad kampanią objął Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Przemoc oraz inne formy dyskryminacji kobiet i dziewcząt w Polsce i na świecie, szczególnie w krajach tzw. Trzeciego Świata, są stałym zjawiskiem. Przemoc postrzegamy jako fizyczne znęcanie się nad osobą słabszą, zwykle uzależnioną ekonomicznie od sprawcy. Tymczasem przemoc może dotyczyć różnych obszarów życia – coraz częściej mówi się o przemocy psychicznej, emocjonalnej, finansowej, cyfrowej czy seksualnej. Nie wolno nam być wobec tego zjawiska obojętnym!

W tym roku soroptymistki rozszerzyły formułę kampanii, kładąc nacisk na ukazanie różnych aspektów przemocy domowej i edukowanie, jak tę przemoc rozpoznać. Hasło tegorocznej kampanii brzmi: „Soroptymistki przeciwko przemocy domowej”. Widnieje ono na plakatach, jest obecne w spotach wskazujących na różne sygnały świadczące o tym, że w relacji dwojga (lub więcej) osób nie wszystko jest w porządku.

Przemocometr

Spoty dotyczą wszystkich rodzajów przemocy i dobrze korespondują z tzw. przemocometrem, który został stworzony, by pomóc zwłaszcza młodym osobom rozpoznać w codziennym życiu pierwsze sygnały działań naruszających granice ich dobrostanu psychicznego i fizycznego. Idea przemocometru powstała w Meksyku, a w 2019 r. została przeniesiona na grunt europejski przez Obserwatorium ds. Przemocy wobec Kobiet Rady Departamentu Seine-Saint-Denis (Francja) oraz Obserwatorium Paryskie do Walki z Przemocą wobec Kobiet. W Polsce ideę rozpropagowały wrocławskie organizacje pozarządowe – Pierwszy Wrocławski Klub Soroptimist International oraz ruch Plakaciary. Oba NGO uzyskały licencję na rozpowszechnianie przemocometru w ramach grantu sfinansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG objętych programem Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

Jak to działa?

Jak wygląda przemocometr? To rodzaj „linijki-miernika przemocy”. Na skali zostały umieszczone 23 typowe przykłady zachowań, zgrupowane w trzech kolorowych obszarach – od zieleni przez żółty i pomarańcz do czerwieni. Kolor symbolizuje stan relacji w związku: zieleń to zdrowe relacje partnerskie, żółty i pomarańczowy oznaczają, że pojawiają się sygnały, których nie wolno zignorować, należy powiedzieć STOP! Czerwień oznacza, że trzeba się chronić i szukać pomocy. Przemocometr definiuje też pojęcie zgody: „Jest to akt wyrażenia zgody w sposób świadomy, wolny i jednoznaczny, w określonym momencie i na konkretną sytuację. Zakłada możliwość zmiany zdania, kiedy tego chcesz i bez względu na powody. Nie musisz się ani usprawiedliwiać ani czuć winna/y zmiany zdania. Nikt nie ma prawa wywierać na Ciebie presji”.

Na przemocometrze podano też numer telefonu Niebieskiej Linii, pod którym można uzyskać pomoc i wsparcie: 800 120 002.

Dwa tygodnie kampanii

Kampania Orange The World Stop Przemocy wobec Kobiet rusza 25 listopada – w Międzynarodowym Dniu Eliminacji Przemocy wobec Kobiet, a potrwa do 10 grudnia – Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka. W tym czasie odbędą się rozmaite wydarzenia i spotkania. Informacje o kampanii oraz materiały (plakaty, filmy) ukażą się w portalach społecznościowych m.in. Biblioteki Kraków, Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości, Krakowskiej Wyższej Szkoły Promocji Zdrowia. Planowany jest też druk przemocometru jako zakładki do książek dla Biblioteki Kraków. Filmy o różnych rodzajach przemocy można będzie zobaczyć na monitorach w autobusach miejskich. 25 listopada na pomarańczowo zaświecą się TAURON Arena Kraków i kładka Ojca Bernatka, a bieżące informacje ukażą się w mediach społecznościowych na profilach Pierwszego Krakowskiego Klubu SI i Magicznego Krakowa.

Pobierz:


Gdzie szukać pomocy?

Tekst ukazał się w dwutygodniku Kraków.pl