górne tło

MPK testuje kolejny autobus wodorowy

Pasażerowie w Krakowie od 5 października, mogą podróżować kolejnym wodorowym autobusem. Na linii nr 128 („Zajezdnia Płaszów” – „Prądnik Czerwony”) przez kilka najbliższych tygodni będzie kursował autobus zasilany wodorem marki Autosan o nazwie Sancity 12LFH. Tym samym Kraków będzie eksploatował jednocześnie dwa wodorowe autobusy dwóch różnych producentów. Od czerwca pasażerów na linii nr 128 wozi już autobus marki Solaris.

W prezentacji autobusu brał udział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie oraz przedstawiciele firmy Autosan – Łukasz Gładysiewicz, dyrektor techniczny oraz Wojciech Skęczek, dyrektor handlowy. 

Wodorowy Autosan ma 12 metrów i jednocześnie może nim podróżować ponad 80 osób. Autobus jest wyposażony w ogniowo wodorowe o mocy 70 kW oraz cztery butle, w których w sumie może się zmieścić do 31 kg wodoru. To daje możliwość przejechania na jednym ładowaniu do ok. 400 km. Wodór jest magazynowany na dachu autobusu w nowoczesnych zbiornikach kompozytowych, które charakteryzują się bardzo dużą wytrzymałością i szczelnością. Autobus jest całkowicie bezemisyjny, a jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna. Oczywiście pojazd jest niskopodłogowy, dostosowany do przewozu osób poruszających się na wózkach. Posiada klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej.

Do tankowania wodoru w MPK SA w Krakowie służy od czerwca mobilna stacja ORLEN Południe, zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Przypomnijmy, że jest to pierwsza mobilna stacja do tankowania wodoru w Polsce.

Krakowski przewoźnik w najbliższych latach planuje zakup nowych autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych. Jednocześnie do ich obsługi ma zostać przystosowana Stacja Obsługi Autobusów w Płaszowie, która będzie gruntownie przebudowana.