górne tło

Powstaje łącznik drogowy pomiędzy ul. Słomczyńskiego a ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej

Trwa budowa połączenia drogowego pomiędzy ulicami Słomczyńskiego a Kuźnicy Kołłątajowskiej. Ten niewielki fragment infrastruktury jest konieczny, żeby można było dokończyć torowisko tramwajowe w kierunku Górki Narodowej.

Nowa ulica, która połączy ulice Słomczyńskiego i Kuźnicy Kołłątajowskiej będzie miała ok. 150 metrów długości i po jednym pasie w każdą ze stron. Po zachodniej stronie wybudowany zostanie trakt pieszy, który z uwagi na dużą różnicę wysokości będzie biegł serpentynami. Podobne rozwiązanie – ciąg dla pieszych poprowadzony serpentynami – powstanie po stronie wschodniej torowiska.

W początkowej fazie budowy łącznika drogowego realizowane są roboty ziemne. W dalszej kolejności wykonawca zajmie się infrastrukturą podziemną, która musi tam powstać zgodnie z projektem. Następnie rozpocznie się utwardzanie gruntu pod drogę i ciąg pieszy, roboty brukarskie i asfaltowanie. Zgodnie z planem, jeśli warunki pogodowe pozwolą, prace powinny się zakończyć jeszcze w tym roku. Po otwarciu połączenia drogowego między ulicami Słomczyńskiego a Kuźnicy Kołłątajowskiej wykonawca linii tramwajowej będzie mógł kontynuować roboty przy budowie betonowej konstrukcji i torowiska w kierunku Górki Narodowej.

Przypomnijmy, że pierwotnie ta inwestycja drogowa miała zostać zrealizowana przez dewelopera w ramach ostatniego etapu dużej inwestycji mieszkaniowej powstającej w tej części Górki Narodowej. Ten etap osiedla jeszcze nie powstał, dlatego aby nie wstrzymywać robót przy budowie linii tramwajowej ustalono, że budową łącznika zajmie się wykonawca inwestycji tramwajowej. W tym celu ZIM podpisał aneks do umowy z firmą Intercor, która pierwotnie zaproponowała kwotę ok. 10 mln zł za ten dodatkowy, nieplanowany wcześniej zakres robót. Po negocjacjach cenowych ustalono kwotę budowy łącznika drogowego wraz z traktem pieszym na kwotę blisko 5 mln zł.

Warto wiedzieć, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Trasa nowego tramwaju będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach P&R.

W ramach zadania budowanych jest aż siedem obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. Krakowski Szybki Tramwaj na Górkę Narodową to szereg rozwiązań proekologicznych. Ponad 60 proc. torowiska będzie zielona. W ramach projektu powstaje też nowy układ drogowy o charakterze osiedlowym.

Budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju to także 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych, ekrany akustyczne tam gdzie jest to konieczne dla zapewnienia komfortu mieszkańców.

Przypomnijmy, że podstawowym celem realizowanej przez miasto inwestycji jest zapewnienie dogodnego połączenia tramwajowego dla tysięcy mieszkańców północy Krakowa, pozbawionych dotychczas takiego szybkiego środka transportu. Dojazd tramwajem do śródmieścia potrwa nieco ponad 20 minut. Nowy układ drogowy, który powstaje w ramach zadania uporządkuje ruch samochodowy w tej części Krakowa. Nie bez znaczenia są też nowe trasy rowerowe, szczególnie umożliwienie osobom podróżującym po Krakowie jednośladami na sprawy przejazd pod linią kolejową nr 95 oraz ulicą Opolską.