górne tło

Do szkoły najlepiej jechać rowerem

Rozpoczął się kolejny, już dziesiąty rok projektu „STARS Rowerem do szkoły”. Projekt realizowany w latach 2013-2016 jako międzynarodowe przedsięwzięcie wspólnie z dziewięcioma innymi europejskimi miastami, świetnie przyjął się na krakowskim gruncie. Od 2016 r. jest finansowany z budżetu miasta a liczba szkół biorących w nim udział z roku na rok wzrasta.

Generalnym założeniem projektu jest promowanie dojazdów do szkoły rowerem zarówno uczniów jak i ich rodziców i nauczycieli. Podróże odbywane w celu odwożenia dzieci do szkoły stanowią znaczną część podróży wykonywanych przez członków gospodarstw domowych. Skutkiem tego jest zatłoczenie komunikacyjne i wzmożona emisja szkodliwych substancji, zwłaszcza w godzinach szczytu.

Najkrócej i najszybciej rowerem

Podróż do szkoły jest najczęściej krótka i nie przekracza 5 km. Taki dystans można swobodnie pokonać rowerem. Priorytetem projektu jest zapewnienie długoterminowej zmiany kultury mobilności wśród dzieci i młodzieży.

W trwającym roku szkolnym miasto rozpoczęło współpracę z 52 krakowskimi szkołami podstawowymi oraz dwoma specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi. Poprzez wypełnienie odpowiednich kryteriów projektu (głównie realizowanie działań rowerowych takich jak wycieczki rowerowe, doskonalenie jazdy, zajęcia edukacyjne i plastyczne, konkursy etc.) szkoły zdobywają w kolejnych latach akredytacje na poziomach: brązowym, srebrnym i złotym.

Szkoły realizują działania rowerowe pod okiem doświadczonych rowerzystów. Dodatkowo w ramach projektu organizowane są szkolne masowe przejazdy rowerowe oraz kampania „Rowerowy Maj” (majowe współzawodnictwo szkół i uczniów dojeżdżających do szkoły rowerem, na hulajnodze, wrotkach rolkach czy deskorolce). Od ubiegłego roku realizujemy w szkołach zaangażowanych w projekcie STARS jesienne współzawodnictwo. W ramach Jesiennej Kinowej Kampanii Rowerowej aktywne dzieci mogą zdobyć bilety do kina. W ramach projektu przekazywane są szkołom materiały plastyczne i akcesoria rowerowe.

Więcej kilometrów infrastruktury rowerowej

W ubiegłych latach powstały nowe ścieżki rowerowe i kontrapasy, przybywa stojaków. Łącznie w mieście miłośnicy dwóch kółek mają do dyspozycji ponad 250 km infrastruktury rowerowej. W ostatnim czasie w ramach zrealizowanej Trasy Łagiewnickiej oddano do użytku 5,5 km ścieżek rowerowych, które łączą południowe dzielnice miasta.

– Organizujemy w Krakowie edukacyjne wycieczki rowerowe dla mieszkańców oraz uruchomiliśmy program „Rowerem do pracy”, w ramach, którego współpracujemy z ponad 200 krakowskimi firmami. Kampania „Rowerowy Maj”, realizowana w ramach projektu STARS, objęła prawie 32 tys. uczestników (przedszkolaków, uczniów i nauczycieli), którzy łącznie wykonali ponad 420 tysięcy przejazdów do i ze szkoły rowerem, na hulajnodze wrotkach, rolkach czy deskorolce. Dziękuję za wsparcie firm i instytucji, które zaoferowały nagrody klasowe. To dzięki Państwu ta kampania jest tak „kolorowa” i popularna w Krakowie. W żadnym innym mieście w Polsce nie ma tylu partnerów, którzy włączają się do akcji i oferują nagrody dla uczniów – mówił podczas konferencji dotyczącej projektu STARS Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.

Więcej dzieci jeździ na rowerach

Jak pokazują badania prowadzone w projekcie coraz więcej dzieci przyjeżdża do szkoły na rowerze. W czerwcu, spośród wszystkich szkół STARS, 14,93 proc. uczniów dojeżdżało do szkoły rowerem. Przed rozpoczęciem pandemii przekroczyliśmy próg 15 proc., okres nauki zdalnej spowodował, że wartości trochę spadły, ale od ubiegłego roku znów widać tendencję zwyżkową. Warto przypomnieć, że w roku 2014, po pierwszym roku realizacji projektu, tylko 8,56 proc. dzieci deklarowało, że przyjeżdża do szkoły rowerem. Jeśli wziąć pod uwagę podróże piesze (w tym hulajnogę) ponad 71 proc. dzieci dociera do szkół podstawowych aktywnie.