górne tło

Rozbudowa al. 29 Listopada: roboty na wszystkich frontach

Postępuje rozbudowa al. 29 Listopada. Wykonawca intensyfikuje roboty, aby najpoważniejsze utrudnienia w ruchu przypadły na okres wakacji. Równolegle oddawana kierowcom będzie nowo wybudowana infrastruktura.

Dopiero z góry widać, jak potężny jest wykop na zachodniej jezdni al. 29 Listopada w rejonie skrzyżowania z ul. Woronicza. Musi się tam zmieścić kanalizacja deszczowa Æ 1800 mm. Co ważne, kanalizacja deszczowa powstaje na całym odcinku rozbudowywanej al. 29 Listopada i jest tak zaprojektowana, żeby poradzić sobie z nawalnymi opadami deszczu.

W rejonie ul. Woronicza realizowane są też inne elementy podziemnej infrastruktury. Po stronie wschodniej przebudowywana jest odcinkowo sieć elektryczna niskiego i średniego napięcia, sieci oświetlenia ulicznego i sygnalizacji oraz światłowód dla operatorów telefonii komórkowej. W tym rejonie budowana jest też sieć wodociągowa Æ 200 mm i kanał technologiczny.

Roboty w rejonie ul. Woronicza potrwają do połowy sierpnia 2022 r. Po wykonaniu instalacji podziemnych, powstanie nowa nawierzchnia. Wykonawca z pracami będzie się posuwał w kierunku północnym, uwalniając dla ruchu zmodernizowane odcinki jezdni.

Spory postęp robót widać w rejonie skrzyżowania z ul. Dobrego Pasterza. Wykonawca asfaltuje już nowe pasy po stronie wschodniej al. 29 Listopada, przed stacją benzynową. Od 27 czerwca roboty obejmą część tego skrzyżowania po stronie kościoła, a kierowcy będą jeździć po stronie północnej ul. Dobrego Pasterza.

Zamknięcie dla ruchu od 13 czerwca magistrali kolejowej na linii nr 95 pozwoliło wykonawcy na rozpoczęcie działań na wiadukcie w rejonie ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Obecnie usuwana jest tam sieć trakcyjna, a roboty wyburzeniowe rozpoczną się pod koniec czerwca. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu związane z tym etapem wprowadzone zostały 22 czerwca.

Nieco wyżej na północ też widać mobilizację firm wykonawczych. Do przejęcia ruchu przygotowywany jest odcinek od ul. Banacha w kierunku granicy miasta. Chodzi o zupełnie nową jezdnię, która powstaje w ramach kontraktu. Na przełomie czerwca i lipca tego roku zostanie ona udostępniona kierowcom. Drogowcy zajmą się starą jezdnią.

Przypomnijmy, że prowadzona na zlecenie ZIM inwestycja polega na rozbudowie al. 29 Listopada na odcinku ok. 2,6 km od ul. Woronicza do granicy miasta poprzez poszerzenie jej do dwóch jezdni posiadających po dwa pasy ruchu, odcinkowo z dodatkowym pasem dla komunikacji zbiorowej. W ramach zadania powstaje 5,3 km ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, 2,8 km buspasów, które będą również służyć do skrętu w prawo, a tam gdzie to konieczne, ustawione zostaną ekrany akustyczne w trosce o komfort mieszkańców. Projekt przewiduje łącznie przebudowę i budowę aż 15 skrzyżowań z ulicami dochodzącymi do wylotówki na Warszawę. Przebudowywane są dwa wiadukty kolejowe, a także infrastruktura techniczna.

Po zakończeniu realizacji zadania – co planowane jest na koniec 2023 r. – arteria wylotowa na północ będzie miała właściwe parametry techniczne, a zastosowane rozwiązania zminimalizują wpływ tej drogi na otoczenie. Poprawi się płynność ruchu, przez co skróci się czas podróży, zmniejszy się emisja hałasu i spalin. Sprawniej będzie działać komunikacja autobusowa, a to dzięki budowie buspasów. Dodatkowo, modernizacja istniejącej infrastruktury i budowa nowej – szczególnie kanalizacji deszczowej uchroni ten rejon miasta przed zalewaniem wodą z deszczów nawalnych. Co ważnie, po zakończeniu zadania utworzone będą zielone skwery w rejonie ul. Chlebowej, Rybianka i Felińskiego.

Nowa droga i zastosowane w ramach inwestycji rozwiązania zminimalizują jej wpływ na otoczenie. Poprawa płynności ruchu spowoduje skrócenie czasów podróży, a tym samym przyczyni się do zmniejszenia emisji, m.in. hałasu i spalin.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.