górne tło

Pierwszy lot transatlantycki o zerowej emisji netto planowany na przyszły rok

To początek nowej ery w branży lotniczej. Rząd Wielkiej Brytanii przekonuje, że pierwszy w historii lot transatlantycki o zerowym poziomie netto odbędzie już w przyszłym roku. Taką rewolucję umożliwi samolot zasilany wyłącznie zrównoważonym paliwem lotniczym.

Deklarację tej treści złożył przedstawiciel rządu Wielkiej Brytanii Sekretarz transportu Grant Shapps podczas wizyty w USA. Na spotkaniu z kierownictwem linii lotniczych zaprosił międzynarodowy sektor lotniczy do współpracy nad przygotowaniem lotu demonstracyjnego.

Brytyjski rząd angażuje się w rozwój tej branży, aby ograniczyć emisje dwutlenku węgla, poprawić krajowe bezpieczeństwo paliwowe i wspierać tysiące zielonych miejsc pracy. Nowa inicjatywa transatlantycka powstała w wyniku partnerstwa Jet Zero Council między przemysłem a rządem. Jej celem jest stworzenie sprzyjających warunków do rozwoju nowych technologii i innowacyjnych sposobów ograniczania emisji lotniczych, przy jednoczesnym wspieraniu brytyjskiej gospodarki. Szacuje się, że ta część brytyjskiego przemysłu może bezpośrednio wspierać do 5 200 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii, a także kolejne 13 600 poprzez globalny eksport, z rocznym obrotem, który może osiągnąć 2,3 miliarda funtów do 2040 roku.

Pionierski lot testowy zostanie przygotowany przez firmę, która zwycięży w ogłoszonym przez brytyjski Departament Transportu konkursie z budżetem wspierającym tę inicjatywę w wysokości miliona funtów na pokrycie kosztów testów, badań i zatrudnienia personelu. Konkurs będzie otwarty dla wszystkich linii lotniczych obsługujących bezpośrednie trasy między Wielką Brytanią a USA. Zaangażowanie w projekt już zadeklarował producent silników lotniczych Rolls-Royce. Od niedawna nad tym projektem pracuje także robocza grupa ds. lotów zeroemisyjnych, składająca się z ekspertów branży lotniczej i przedstawicieli rządu, którzy będą współpracować w celu realizacji lotów o zerowej emisji. Do osiągnięcia zerowej emisji netto branża jest zobowiązana do roku 2050. W osiągnięciu tego celu pomóc ma także budowa nowych zakładów produkujących zrównoważone paliwo lotnicze (SAF), która została przez rząd brytyjski dofinansowana w wysokości 180 milionów funtów.

Więcej o tym tutaj.