górne tło

250 kilometrów infrastruktury rowerowej miasta

Każdego roku infrastruktura rowerowa w Krakowie powiększa się o nowe kilometry. Spora część ścieżek rowerowych w mieście powstaje w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, a ich układ znajduje się w systemie dróg małopolskich – specjalnym programie, którego celem jest stworzenie spójnej sieci dla jednośladów przebiegających przez całe województwo.

W 2014 – roku referendum – w którym krakowianie opowiedzieli się za rozbudową ścieżek rowerowych, miasto miało do dyspozycji wydzieloną infrastrukturę rowerową liczącą 142,5 km. Z biegiem lat oddawane były kolejne kilometry dróg oraz wprowadzano rozwiązania projektowe, które spowodowały, że obecnie do dyspozycji mieszkańców oddanych jest około 250 km.

W 2019 r. powstało ok. 3,7 km ścieżek, w 2020 r. – 5,7 km, w 2021 r. – 0,85 km. Na 2022 rok zaplanowano do realizacji 6,9 km. W tym roku zakończone zostanie opracowywanie dokumentacji dotyczącej 7,4 km nowych ścieżek rowerowych.

Na szeroko rozumianą infrastrukturę rowerową składają się: drogi dla rowerów, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym, pasy rowerowe, kontrapasy oraz tzw. kontraruch rowerowy, gdzie dopuszczona jest jazda rowerem „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych w strefie uspokojonego ruchu drogowego, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/h.

Rowerowe inwestycje infrastrukturalne realizowane są przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Zarząd Inwestycji Miejskich i spółkę Trasa Łagiewnicka SA.

W 2022 r. w planie jest odebranie projektów i koncepcji opracowywanych w ramach Programu Budowy Ścieżek Rowerowych, m.in.: łączącej ul. Krupniczą i Ingardena, północnej strony ul. Brożka, wielowariantowej koncepcji połączenia al. Powstańców Wielkopolskich i ul. Powstańców Śląskich z ul. Wielicką – przy węźle SKA Podgórze, wzdłuż ul. Nowohuckiej, wzdłuż ul. ks. Jancarza, ul. Nawojki, od skrzyżowania ul. Walerego Sławka do ul. Kamieńskiego czy budowy przejazdu przez ul. Bratysławską.

Drogi dla rowerów powstają w ramach budowanej Trasy Łagiewnickiej (5,2 km) – oddanie do użytku planowane na przełomie czerwca i lipca 2022 r. oraz rozbudowy ul. Igołomskiej (7,5 km). Miasto realizuje podpisane umowy na projekt i budowę dróg dla rowerów, pierwsza dla ścieżki rowerowej na odcinku od klasztoru norbertanek do ścieżki przy moście Zwierzynieckim od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy Krakowa (2,7 km), druga dla ścieżki wzdłuż al. 29 Listopada (1,4 km – na odcinku od ul. Żelaznej doul. Opolskiej).

Przypomnijmy, w 2019 r. opracowane zostało Studium Podstawowych Tras Rowerowych. W tym roku planowane jest wprowadzenie pod obrady Rady Miasta Krakowa dokumentu zatwierdzającego program inwestycji rowerowych, zgodnego z wyżej wymienionym studium.

Co ważne, w nadchodzących latach przed Krakowem stoi wyzwanie w postaci realizacji inwestycji, w szczególności obiektów inżynierskich (w tym m.in. kładka pieszo-rowerowa łącząca Kazimierz z Zabłociem, realizowana wzdłuż mostów kolejowych nad Wisłą), które poprawią komfort i bezpieczeństwo na najbardziej obciążonych trasach rowerowych czy też zapewnią skomunikowanie z realizowanymi obecnie i powstałymi w ostatnich latach inwestycjami.