górne tło

Jarmark wielkanocny na Rynku Głównym

Barwny, przygotowany z dbałością o estetykę, nawiązującą do krakowskich motywów, eksponujący regionalne produkty i nawiązujący do wielkanocnych tradycji oraz dziedzictwa kulturalnego miasta ‒ taki jest jarmark wielkanocny. Po dwuletniej przerwie powrócił na Rynek Główny w nowej odsłonie. Odbywa się w dniach 7–18 kwietnia.

Tradycyjny jarmark wielkanocny to organizowana cyklicznie inicjatywa. Na stałe wpisała się w kalendarz wydarzeń, które przyciągają liczne grono mieszkańców i turystów. Odbywa się na Rynku Głównym, dlatego tak ważne jest nawiązanie do historycznych kupieckich, targowych i rzemieślniczych tradycji Krakowa. Wydarzenie, które łączy się z przygotowaniami do świąt wielkanocnych, odwołuje się także do obrzędów, regionalnych tradycji, folkloru Małopolski i dzielnic Krakowa.

 

Jarmarki świąteczne to atrakcyjny sposób na poznawanie miasta przez pryzmat jego tradycyjnych wytworów, świątecznych przysmaków, tradycji kulinarnych czy rękodzieła wytwarzanego przez lokalnych rzemieślników. W Krakowie odbywa się wiele historycznych targów, odpustów i jarmarków. Jedne są bezpośrednią kontynuacją wielowiekowych tradycji, wywodzących się ze świąt religijnych i kalendarza obrzędowego, inne – wykreowanymi wydarzeniami wspierającymi rozwój turystyki kulturalnej, które ożywiając historyczne place miejskie, przypominając o tradycji naszego miasta, leżącego na skrzyżowaniu najważniejszych handlowych dróg, od średniowiecza po współczesność.

Kulturalny potencjał targów

Krakowskie targi powstały jako narzędzia wspomagające rozwój turystyki. Dziś jednak inaczej rozumiemy ich funkcje. Miasto stara się rozwijać targi świąteczne jako wydarzenia, które budują potencjał kulturowy, pomagają przywracać zapomniane tradycje, ale też rozwijać kreatywność, opartą na twórczym wykorzystaniu lokalnego rzemiosła, kulinariów, historii i legend.

Ważne pozostają są także kwestie odpowiedzialnego użytkowania przestrzeni miejskiej, jej historycznego krajobrazu, a także pielęgnowania lokalnego kolorytu Krakowa. Stąd pojawiła się potrzeba wypracowania konkretnych zasad dotyczących jakości i estetyki oraz organizacji przestrzeni ekspozycyjnej i handlowej takich wydarzeń.

‒ Miasto stara się co roku podnosić poziom tego przedsięwzięcia. Targi coraz częściej mają swoje tematy przewodnie, bogaty i coraz ciekawszy program kulturalny. We współpracy z organizatorami imprez targowych staramy się dążyć do harmonizowania wszystkich elementów, mając na uwadze, że organizujemy te wydarzenia w bezcennym krajobrazie pierwszego europejskiego miasta umieszczonego na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. A to otoczenie wymaga szczególnego podejścia, minimalizowania zakłóceń dla osi widokowych, nacisku na przestrzeń historyczną, dopasowania estetycznego i asortymentowego. Wierzymy, że tak rozumiane targi nie tylko budują odpowiedni wizerunek Krakowa, ale są też przestrzenią spotkania przedsiębiorców, mieszkańców i gości naszego miasta z bogactwem dziedzictwa. Poszukiwanie w tym równowagi jest niezwykle ważne, dlatego cieszy mnie każda wprowadzona innowacja, która sprawia, że podwyższamy sobie poprzeczkę. Chcemy tę tradycję wspólnie pielęgnować – mówi Robert Piaskowski, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury.

Regionalny charakter jarmarku

W trakcie tegorocznego jarmarku ustawiono 65 kiosków handlowych. Oferowany asortyment nawiązuje do tradycji świąt wielkanocnych, a szczególnie do regionalnych wyrobów rękodzielniczych i rzemieślniczych. W tegorocznej edycji jarmarku prezentują się także wystawcy z zagranicy, m.in. z Litwy, Ukrainy, Słowacji i Węgier.

W ramach pomocy walczącej Ukrainie organizatorzy udostępnili dwa bezpłatne stoiska przeznaczone dla miast zaprzyjaźnionych Kijowa i Lwowa oraz miejsca targowe dla instytucji charytatywnych. 

Tegoroczna odsłona targów to także nowa linia graficzna, zaprojektowana specjalnie na tę okazję przez artystkę Marzenę Koperską. Nie zabrakło nawiązania do folkloru i tradycji zwierzynieckich oraz wykorzystania lokalnych motywów wielkanocnych. Nieodłącznymi atrybutami jarmarku wielkanocnego są palmy, pisanki, ale motywem przewodnim stało się drzewko emausowe. Nawiązuje ono do lokalnej tradycji, którą Muzeum Krakowa stara się przypomnieć poprzez organizowany od ośmiu lat konkurs (dodatkowe informacje tutaj).

Tradycja ta sięga czasów przedchrześcijańskich i wierzeń, że dusze zmarłych powracają na ziemię pod postacią ptaków i szukają schronienia w gałęziach drzew. Tradycyjne drzewka emausowe składały się z gniazda z figurkami piskląt lub figurki ptaka osadzonego na kiju ozdobionym listkami. Drzewko symbolizowało także budzenie się przyrody do życia.

‒ Cieszę się, że możemy powrócić na krakowski Rynek po dwuletniej przerwie i zaprezentować kiermasz w odmienionej formie i kolorystyce. Nasi stali bywalcy z pewnością zauważą zmodyfikowany układ stoisk wystawienniczych, nowe, oryginalne dekoracje a także asortyment, w którym mocniej eksponujemy nawiązanie do lokalnego rzemiosła – wprowadzone zmiany przybliża Wiesław Jopek, prezes Kongregacji Kupieckiej.

Organizatorzy wydarzenia zadbali również o program artystyczny. Znalazły się w nim występy regionalnych zespołów i propozycje nawiązujące do małopolskich tradycji. Ważnym punktem było uroczyste święcenie wielkanocnych koszyczków w Wielką Sobotę, w którym wzięli udział przedstawiciele władz miasta i Kościoła. Program tegorocznego jarmarku wielkanocnego dostępny jest tutaj [PDF].

Na wydarzenie zapraszają: Krakowska Kongregacja Kupiecka, firma Artim sp. z o.o. oraz Miasto Kraków.