górne tło

Nowy zbiornik retencyjny dzięki inicjatywie mieszkańców

Dzięki współpracy mieszkańców z jednostką Klimat-Energia-Gospodarka Wodna uczniowie Szkoły Podstawowej nr 39 przy ul. Jachowicza będą chwytali deszcz do nowego zbiornika retencyjnego.

Rozpoczęło się od pomysłu aktywnych mieszkańców i nauczycieli, którzy w ramach inicjatywy lokalnej zawnioskowali o realizację zadania „Woda w ogródku szkolnym – nasz wspólny skarb”. Zgłoszone zadanie publiczne zostało rozpatrzone pozytywnie, środki z Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia w wysokości prawie 8 tys. zł przyznane, a KEGW od początku grudnia realizuje zadanie w terenie. Autorzy projektu to rodzice dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 39 przy ul. Jachowicza. Zauważyli, że przyszkolny ogród ma potencjał. Są tu już maliny, borówki i zioła. Dzieci poza zabawami na boisku i placu zabaw lubią spędzać czas właśnie w zieleni. Pomysłem na uatrakcyjnienie tego miejsca stało się zbudowanie zbiornika na deszczówkę oraz posadzenie na wiosnę łąki kwietnej.

Na dziedzińcu szkoły, tuż przy rynnie usadowiono nowy zbiornik. Niedługo zostanie podłączony do niego kranik i wąż tak by czerpać wodę do wykorzystania przez pracowników szkoły i uczniów do podlewania ogrodu. Rośliny, które niebawem będą tu posadzone, lubią wilgoć, niestraszne im przelanie, ale wytrzymają też dni suche. W ramach zabawy również uczniowie będą mieli okazję zakasać rękawy i zająć się małą retencją. Będą chwytali deszcz w swoim przyszkolnym ogrodzie.

Nie tylko przy szkole przy ul. Jachowicz uczniowie będą łapać wodę. Jednostka Klimat-Energia-Gospodarka Wodna w ubiegłym tygodniu zakończyła prace nad ogrodem przy Szkole Podstawowej nr 114 przy ul. Łąkowej 31. W ramach realizacji zadania „Łap deszczówkę” z budżetu obywatelskiego zamontowano tam podziemny zbiornik o powierzchni 3 tys. litrów.

Dlaczego zatrzymanie wody w Krakowie jest tak ważne? Stalica Małopolski, jak również wiele innych polskich miast, zmaga się z następującymi po sobie niedoborami wody oraz krótkotrwałymi i intensywnymi deszczami nawalnymi. Poziom wód gruntowych spada, a problem pogłębia susza w miesiącach letnich. Rozwiązaniem są realizowane inicjatywy, których celem jest zatrzymanie i ponowne wykorzystanie deszczówki. „Łap deszczówkę” albo „Woda w ogródku szkolnym – nasz wspólny skarb” to przykłady miejsc wypatrzonych przez mieszkańców, które mają wciągać, zaciekawiać i uczyć.