górne tło

Rusza rozbudowa płyty postojowej dla samolotów na Kraków Airport

27 września oficjalnie rozpoczęto budowę nowej płyty postojowej dla samolotów na Kraków Airport. Rozbudowa części zachodniej płyty ma na celu poprawę przepustowości płaszczyzny postojowej samolotów. Całość inwestycji o wartości 133,7 mln zł została skoordynowana z planowaną przebudową i rozbudową terminala pasażerskiego oraz budową nowej drogi startowej.

W wydarzeniu wzięli udział: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski, prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, wicestarosta krakowski Arkadiusz Wrzoszczyk, a także członek zarządu MAX BÖGL Polska sp. z o.o. Falk Rohmberger oraz Radosław Włoszek – prezes zarządu Kraków Airport.

– Trwająca pandemia pokazała, że skutecznym rozwiązaniem na zapobieganie kryzysowi są inwestycje. Rozbudowa Kraków Airport wpłynie w przyszłości na dalszy rozwój Krakowa, ożywienie gospodarcze, wymianę kulturalną, odbudowę turystyki, ale i przyciągnięcie nowych inwestorów. Porty lotnicze stanowią zazwyczaj zalążek obszarów biznesowych. Jest to niezwykle ważne w kontekście wieloletnich, strategicznych projektów, realizowanych przez nas: Kraków Nowa Huta Przyszłości, otoczenie lotniska w Balicach czy Nowe Miasto na Rybitwach – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

 

– Mimo trudnego czasu dla branży lotniczej jaki nastał wraz z pandemią, Kraków Airport wciąż musi się rozwijać z jeszcze większą intensywnością – zaznacza Radosław Włoszek prezes zarządu Kraków Airport. Rozbudowa płyty postojowej samolotów PPS jest częścią planu generalnego na lata 2016–2036, konsekwentnie realizowanego przez zarząd MPL i ma na celu zwiększenie liczby stanowisk postojowych na PPS. To kolejna inwestycja w Kraków Airport mająca kluczowe znaczenie dla Polski południowo–wschodniej – dodaje Włoszek.

Inwestycja rozbudowy płyty postojowej samolotów PPS w części zachodniej zakłada powstanie nowej nawierzchni, przeznaczonej na postój i obsługę statków powietrznych o łącznej powierzchni niemal 11 ha. W ramach zadania uproszczony zostanie dzisiejszy układ wyjazdowych dróg kołowania, których przebieg zostanie dostosowany do możliwości połączenia z planowaną w ramach budowy nowej drogi startowej wschodnią drogą szybkiego zjazdu.

W wyniku rozbudowy powstanie 15 nowych stanowisk postojowych przystosowanych do obsługi samolotów kodu C, takich jak boeing 7g37 czy airbus A320. Cztery z nich (zlokalizowane w części południowej) będą mogły być wykorzystywane wymiennie jako dwa stanowiska dla szerokokadłubowych samolotów typu boeing 787 Dreamliner, realizujących z krakowskiego lotniska połączenia transatlantyckie.

Wszystkie nowe nawierzchnie lotniskowe zostaną także wyposażone w infrastrukturę oświetlenia nawigacyjnego – światła linii środkowej dróg kołowania oraz światła prowadzenia na stanowiska postojowe. Pod konstrukcją płaszczyzny postojowej przewidziano budowę zaawansowanej sieci odprowadzenia i retencjonowania wód opadowych, z układem kontroli i monitoringu jakości odprowadzanych wód.

Przypomnijmy, że 18 maja 2020 r. została podpisana umowa pomiędzy Międzynarodowym Portem Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków – Balice” MAX BÖGL Polska sp. z o.o. na realizację inwestycji polegającej na „Rozbudowie płyty postojowej samolotów PPS w części zachodniej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o.”

Inwestycję przewidziano do realizacji w formule „zaprojektuj i wybuduj”. W sierpniu 2021 r. wojewoda małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji.