górne tło

Turystyka biznesowa ważna dla Krakowa

O roli turystyki biznesowej w rozwoju Krakowa mówiono podczas posiedzenia Komisji Promocji i Turystyki Rady Miasta Krakowa.

 - W 2004 roku podjęto nowatorskie działanie w skali Polski - uruchomiono Krakow Convention Bureau – mówiła Katarzyna Gądek zastępca dyrektora Wydziału ds. Turystyki UMK. W czasach, gdy powstawało Biuro, w Krakowie nie było obiektów obsługujących duże wydarzenia kongresowe.  Biuro miało wspierać sektor turystyki biznesowej i promować nasze miasto wśród małych i średnich kongresów. W 2014 roku otworzono Centrum Kongresowe ICE Kraków oraz Tauron Arenę Kraków – dwa obiekty mogące obsługiwać duże wydarzenia.

Rolą Krakow Convention Biureau jest zwiększenie rozpoznawalności Krakowa jako atrakcyjnego miejsca do organizacji międzynarodowych konferencji, kongresów i spotkań biznesowych konkurencyjnego wobec innych miast tej części Europy. W największym skrócie Biuro Kongresów wyszukuje i pozyskuje konferencje, wspiera organizatorów kongresów, prowadzi działania promocyjne, przeprowadza badania i analizy. Co roku, od 2009 powstaje Raport branży spotkań w Krakowie.

Krakow Convention Bureau w trakcie pandemii podejmowało m.in. działania promocyjne, brało udział w targach wirtualnych, wydawało newsletter dwujęzyczny, prowadziło kampanię #Krakow The Host City, której celem jest przedstawienie Krakowa, jako miasta gospodarza dla kongresów międzynarodowych.

Kongresami w mieście, przy ścisłej współpracy z Wydziałem ds. Turystyki UMK i referatu Krakow Convention Bureau, zajmuje się również Krakowskie Biuro Festiwalowe, które stworzyło Krakow Network, czyli grupę biznesową zrzeszającą przedstawicieli branży spotkań i pokrewnych. Celem Krakow Network jest wymiana wiedzy i wspólne pozyskiwanie partnerów dla zwiększenia liczby wydarzeń goszczących w Krakowie.

Pandemia koronawirusa zamroziła wiele działań w branży spotkań. Część wydarzeń kongresowych została odwołana, część przeniesiona na inne terminy. Obostrzenia spowodowały transformację branży spotkań. W miejsce stacjonarnych wydarzeń pojawiły się wydarzenia wirtualne, hybrydowe czy hubowe (w różnych lokalizacjach). – Kryzys jest inspiracją do nowego myślenia o rynku biznesowym – mówiła Izabela Błaszczyk, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. KBF wraz z przedstawicielami branży spotkań wypracował Protokół Kraków Network. Jest to dokument wzorowany na protokole opublikowanym przez ICCA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Konferencji i Kongresów) w listopadzie 2020 r., jego celem jest odbudowa rynku spotkań po pandemii. – Dokument zawiera wskazówki dla organizatorów, jak mają działać, by być konkurencyjnymi na rynku spotkań – wyjaśniała dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. Więcej o Protokole Krakow Network oraz o samej sieci zrzeszającej branżę MICE w Krakowie przeczytać można na stronie KBF.