górne tło

Kraków wśród liderów działań na rzecz słabszych uczniów

Miasto Kraków zajęło drugie miejsce, wśród miast wojewódzkich, w rankingu „Miejsca Edukacyjnych Szans” zorganizowanym przez Pismo Samorządu Terytorialnego „Wspólnota” oraz Fundację Naukową Evidence Institute. W rankingu wyróżniono samorządy, które w wyjątkowy sposób wspierają słabszych uczniów, zwłaszcza w obliczu wyzwań związanych z edukacją w czasie pandemii.

– Organizatorzy przyznając wyróżnienia dokonali oceny według trzech kryteriów. Pierwsze dotyczyło dostępności edukacji przedszkolnej dla dzieci, w wieku od trzech do pięciu lat. Drugie – zróżnicowania wyników uczniów na egzaminie ósmoklasisty. Trzecie natomiast wyników najsłabszych uczniów na wspomnianym egzaminie. Świetne rezultaty Krakowa we wszystkich trzech kategoriach – zarówno związanych z dostępnością miejsc w przedszkolach, jak i osiągnięciami na egzaminach ósmoklasisty – pozwoliły na zdobycie tytułu wicelidera miast wojewódzkich we wspomnianym rankingu – mówi Anna Domańska, dyrektor Wydziału Edukacji UMK i jak dodaje, pod uwagę wzięto również zamożność samorządów, ich wielkość oraz wskaźnik bezrobocia.

Miasto Kraków już w pierwszych dniach pandemii COVID-19 podjęło liczne działania, mające na celu wsparcie uczniów i nauczycieli w czasie nauczania zdalnego. Wśród nich należy wymienić m.in. akcję #DajżeKompa realizowaną przez krakowskich przedsiębiorców, przy wsparciu Urzędu Miasta Krakowa, za sprawą której przez cały rok sprzęt komputerowy trafiał do potrzebujących uczniów. Swoje kompetencje w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie nauczania podnosili natomiast nauczyciele, dyrektorzy szkół oraz szkolni administratorzy IT, za sprawą szkoleń realizowanych dzięki nawiązaniu współpracy z firmą Microsoft. W jej efekcie do sześciu szkół samorządowych trafiły tytuły „Modelowych szkół w chmurze Microsoft”, przyznawane przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym instytucjom edukacyjnym w Polsce, które w swojej działalności wykorzystują nowoczesne narzędzia edukacyjne.