górne tło

Europejska współpraca miast festiwalowych

Nowy Europejski Bauhaus to projekt ekologiczno-gospodarczo-kulturalny, który na poziomie Europy ma łączyć design, ekologię, dostępność społeczną i cenową oraz inwestycje. A wszystko po to, by wesprzeć realizację Europejskiego Zielonego Ładu, którego najważniejszymi wartościami są: zrównoważony rozwój, estetyka i włączenie społeczne. W działania projektowe zaangażowane są także europejskie miasta festiwalowe, w tym Kraków.

Sektor festiwalowy odgrywa ważną rolę w Europie. 22 czerwca przedstawiciele branży technologicznej, członkowie oraz reprezentanci Europejskiego Stowarzyszenie Festiwali (EFA), Akademii Festiwalowej i 2400 festiwali zarejestrowanych na FestivalFinder.eu spotkali się z Mariją Gabriel – komisarz KE ds. innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży, aby porozmawiać o wkładzie festiwali w budowę Europy i promocję wartości europejskich. W spotkaniu nasze miasto było reprezentowane przez Roberta Piaskowskiego, pełnomocnika prezydenta Krakowa ds. kultury.

Festiwale mają niezaprzeczalny wpływ na promocję najważniejszych unijnych priorytetów. Stanowią zalążek inwestycji europejskich dla wielu przedsięwzięć, także w różnych sektorach pozakulturowych. W tym kontekście festiwale, wspierane przez władze lokalne, ale także partnerów z branży turystycznej, medialnej, akademickiej i technologicznej, mają zasadnicze znaczenie dla sukcesu Europy.

Festiwale są ważnym motorem rozwoju lokalnego i regionalnego, przyczyniając się do spójności społecznej między pokoleniami. Dlatego nie widzę lepszego sposobu na zaangażowanie obywateli w szeroko zakrojoną debatę na temat Europejskiego Zielonego Ładu, Europejskiego Nowego Bauhausu czy Konferencji na temat Przyszłości Europy niż poprzez festiwale. W tym szczególnym czasie potrzebujemy festiwali, aby dotrzeć do obywateli i zaangażować się w ich życzenia i pomysły na integrację europejską – stwierdziła komisarz Marija Gabriel.

Działanie „EFFE: Europa dla festiwali, festiwale dla Europy” propozycja EFA przedstawiona podczas spotkania opiera się na międzysektorowej współpracy między festiwalami i partnerami, takimi jak miasta i sektor technologiczny. Stawia publiczność festiwalową w centrum uwagi i umożliwia festiwalom zwiększenie inwestycji. Propozycja EFA obejmuje wykorzystanie FestivalFinder.eu - platformy cyfrowej, na której można wchodzić w interakcje z publicznością. Ta wyszukiwarka festiwali w Europie i poza nią to narzędzie, które udostępnia lokalne treści publiczności na całym świecie.

– Celem przyświecającym inicjatywie Nowy Europejsku Bauhaus jest opracowanie innowacyjnych ram wspierających, ułatwiających i przyspieszających transformację ekologiczną poprzez połączenie zrównoważonego rozwoju i estetyki. Tworząc pomost między światem sztuki i kultury z jednej strony, a światem nauki i technologii z drugiej, zaangażujemy całe społeczeństwo: naszych artystów, naszych studentów, architektów, inżynierów, naszych naukowców i innowatorów – stwierdziła Marija Gabriel.

Komisarz opublikowała oświadczenie, w którym przypomina, że festiwale są ważną częścią europejskiej różnorodności kulturowej, a także wskazuje na możliwości, jakie daje nowy program Kreatywna Europa (2021-2027) oraz Horyzont Europe, poświęcony kulturze i kreatywności. Marija Gabriel zachęciła miasta do zainteresowania inicjatywą Nowego Europejskiego Bauhausu oraz do udziału w planowanej konferencji na rzecz inicjatyw kluczowych dla przyszłości Europy.

W imieniu miast – członków EFA – przemawiał Robert Piaskowski, który przybliżył znacznie sektora festiwali i przedstawił doświadczenie Krakowa.

– Koordynacja, dzielenie się doświadczeniami i synergia pomiędzy poszczególnymi programami europejskimi, a lokalnymi i regionalnymi jest kluczowa dla wspierania sektora festiwalowego. Dla Krakowa to oczywisty zaszczyt, bo bogaty ekosystem festiwali realizowanych w mieście i ich europejski wymiar był niejednokrotnie nagradzany prestiżowymi nagrodami EFFE Label, a Festiwal Conrada uzyskał statuetkę jednego z pięciu najlepszych europejskich festiwali w 2019 r. To istotne zwłaszcza dzisiaj, w epoce narastających ruchów antydemokratycznych, ale także w warunkach społeczeństwa doświadczonego traumą pandemii. Festiwale mają przecież wpływ na takie niewymierne wartości, jak poczucie optymizmu, przynależności lokalnej i budowanie wspólnoty europejskiej – stwierdził Robert Piaskowski.

Obok Krakowa w rozmowach z Komisją Europejską uczestniczyli także przedstawiciele: Brukseli, Rzymu, Rotterdamu, Berlina, Reykiaviku, Warny, Oslo, Bergen, Ravenny, Belgradu. W spotkaniu wzięli także udział młodzi profesjonaliści z atelier dla młodych menedżerów Akademii Festiwalowej EFA w Düsseldorfie.