górne tło

Zniknie słup wysokiego napięcia przy ul. Halickiej

Bliżej do kolejnej kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę. Dzięki współpracy miasta i PKP PLK SA przeprawa połączy Grzegórzki i Zabłocie. Zanim to jednak nastąpi musi zostać usunięta napowietrzna linia wysokiego napięcia pomiędzy ul. Halicką a magistralą kolejową.

Przypomnijmy, że szansa na budowę kładki dla pieszych i rowerzystów przez Wisłę na wysokości ulic Podgórskiej i Zabłocie pojawiła się w ramach realizowanej przez PKP PLK SA modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, przewidującej budowę kilku przepraw mostowych na potrzeby ruchu kolejowego.

W lutym 2020 roku złożona została miastu oferta współpracy w tej sprawie. Mając na uwadze szanse dla rozwoju infrastruktury rowerowej, a szczególnie możliwości powiązania przeprawą dróg dla rowerów wybudowanych w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ciągu ulic Ćwiklińskiej, Teligi i Wielickiej ze ścisłym centrum, Miasto zdecydowało się na podjęcie rozmów o współpracy. Ostatecznie ustalono, że udział finansowy Gminy Kraków w tym projekcie nie przekroczy 70 mln zł brutto. W ślad za tym, uchwałą Rady Miasta Krakowa zabezpieczono środki finansowe na ten cel w Wieloletniej Prognozie Finansowej.

17 kwietnia 2020 roku Gmina Miejska Kraków zawarła umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe SA w sprawie dofinansowania realizacji inwestycji kolejowej w zakresie dotyczącym infrastruktury dla pieszych i rowerzystów w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej, Odcinek 3 – obiekty mostowe nad rzeką Wisłą od km 1.750 do km 2.010 LK91”. Przedsięwzięcie przewiduje realizację ciągów pieszych i rowerowych na obiekcie mostowym oznaczonym symbolem M3 oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Dzięki temu powstanie infrastruktura długości 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Wszystkie ciągi piesze przystosowane będą dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zgodnie z umową z PKP PLK SA miasto przeznacza na dofinansowanie tego zadania kwotę 70 mln zł w latach 2020-2022.

Zgodnie z informacjami z PKP PLK SA, projektowanie i uzgadnianie mostu kolejowego dla pieszych i rowerzystów już się kończy. Jednak, by zadanie mogło zostać zrealizowane, konieczne jest usunięcie kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia w rejonie ul. Halickiej. Przebudowa sieci elektroenergetycznej wymaga likwidacji. Cała sieć poprowadzona będzie pod ziemią. W tym celu, Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg w trybie „projektuj i buduj” na opracowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz realizację robót budowlanych. Wyłoniony wykonawca, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Grotex” sp. z o.o. planuje zakończyć przebudowę linii wysokiego napięcia jeszcze w tym roku.