górne tło

Minęło siedem lat od wyjazdu autobusów elektrycznych na regularną linię

29 kwietnia minęło dokładnie 7 lat od uruchomienia pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi. 29 kwietnia 2014 roku trzy bezemisyjne pojazdy wyjechały na linię nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. W swój pierwszy kurs autobusy elektryczne wyruszyły z placu przy Barbakanie. Z tego samego miejsca, gdzie w styczniu 1927 roku po raz pierwszy w historii Krakowa zaczęły kursować autobusy na regularnej linii.

Po siedmiu latach od uruchomienia pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi wiele się w Krakowie zmieniło i nadal zmienia. MPK SA w Krakowie ma już prawie 70 elektryków, które obecnie można spotkać na ośmiu liniach.

Od 30 kwietnia część kursów na linii nr 503 (Nowy Bieżanów Południe – Górka Narodowa) będzie obsługiwana przez autobusy elektryczne nie tylko w weekendy, ale także w dni powszednie. Z kolei od 1 maja na linii nr 173 (Nowy Bieżanów Południe – Azory), podobnie jak to jest od kilku tygodni na linii nr 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód), pasażerowie będą mieć do dyspozycji nowe przegubowe elektryki. Pojawienie się kolejnych bezemisyjnych autobusów na linii nr 173 i 503 to efekt dostaw nowych autobusów Urbino 18 electric, których w sumie do połowy roku będzie w Krakowie 50. Na ich zakup MPK SA w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej. Wszystkie nowe „elektryki” będą kursować na liniach nr 144, 173, 179 i 503, których trasa przebiega przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc tam, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Nowe autobusy są napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Zostały konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Są wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz ładowarki USB. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą korzystać z platformy zamontowanej przy drugich drzwiach, ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu.

W połowie roku w Krakowie będzie niemal 80 bezemisyjnych autobusów. A to nie wszystko. MPK SA złożyło wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli zostanie on pozytywnie oceniony to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić w Krakowie ok. 20 proc. floty.

Autobus elektryczny Wawel