górne tło

A ty? Co widzisz w Krakowie?

O podsumowaniu akcji „Kraków Nieodkryty” oraz rewitalizacji fortów pierścienia Twierdzy Kraków i adaptacji ich do nowych potrzeb dyskutowano podczas posiedzenia Komisji Promocji i Turystki.

Kampania „Kraków Nieodkryty” trwała od czerwca do grudnia 2020 r. i była odpowiedzią na sytuację, w której znalazł się turystyczny Kraków podczas epidemii. Zakładała ona spojrzenie na miasto z innej perspektywy i reklamowanie go w ten sposób w innych dużych miastach Polski – Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Rzeszowie, czy Sopocie oraz w mediach, czy w Internecie. I tak np. w ciągu dwóch dni kampanii w Sopocie rozdano ponad pół miliona egzemplarzy materiałów promocyjno-informacyjnych jednostek i instytucji Miasta Krakowa oraz partnerów Małopolskiej Organizacji Turystycznej, odwiedzający stoiska odebrali ponad 1000 obwarzanków, a w konkursach wiedzy na temat Krakowa wzięło udział łącznie ok. 300 osób. Koszt w 2020 r. to 1 mln 100 tys. zł. W tym roku podobna kampania, tym razem pod hasłem „A Ty? Co widzisz w Krakowie?” planowana jest od czerwca do września. – Stawiamy na dziedzictwo kulturowe Krakowa, chcemy zrobić coś niestandardowego – mówił do radnych Rafał Perłowski, zastępca dyrektora Wydziału Komunikacji Społecznej. Radny Łukasz Wantuch pytał, czy Kraków brał pod uwagę możliwość dopłacania turystom np. do noclegu, podał przykład Malty, która zachęca turystów dopłatą w wysokości 200 euro. – Nie idziemy tą drogą. Tak robią miasta czy państwa, które żyją z turystyki i na niej opiera się ich gospodarka – odpowiadała Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału ds. Turystyki. – Będziemy promować Kraków poprzez miejsca nieoczywiste oraz dziedzictwo kulturowe – dopowiadał dyrektor Perłowski. Radna Bogumiła Drabik pytała, czy Miasto bierze pod uwagę promocję poprzez spacer szlakiem legend krakowskich. – Tak, to będzie ciekawa oferta, zwłaszcza dla rodzin z dziećmi – mówił Rafał Perłowski.

Forty jako atrakcja turystyczna

Krakowskie forty po rewitalizacji i adaptacji do nowych funkcji z pewnością uzupełnią ofertę turystyczną miasta – mówił podczas posiedzenia Komisji Marcin Paradyż, zastępca dyrektora Zarządu Budynków Komunalnych. W zarządzie ZBK znajdują się i rewitalizacji poddane zostały m.in.: Fort nr 49 „Krzesławice”, Fort nr 49 ½ „Mogiła”, Fort nr 52a „Jugowice”, Fort nr 52 „Borek”, czy Fort nr 2 „Kościuszko”. – Obecnie trwają prace nad stworzeniem jednolitego systemu identyfikacji wizualnej dla Twierdzy Kraków, będzie on służył również do promocji tych miejsc – mówiła dyr. Elżbieta Kantor. – Bardzo ważna jest ciągłość finansowania prac przy fortach, których zostało jeszcze na kilka lat. Naprawdę warto w te miejsca inwestować – mówił Michał Szkoła z Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. Radna Bogumiła Drabik pytała, czy da się w jakiś sposób poprawić estetykę otoczenia fortu „Mogiła”, dookoła którego stoją m.in. blaszane garaże. – We współpracy z ArcelorMittal Poland, który jest właścicielem większości terenu wokół fortu stopniowo usuwamy te garaże. Toczą się także rozmowy o przekazanie terenu wokół fortu miastu – odpowiadała Anita Wójcik, zastępca dyrektora Zarządu Budynków Komunalnych. Z kolei radny Łukasz Sęk pytał o plany Miasta wobec Fortu „Dłubnia”. – Fort ten stanowi własność Skarbu Państwa, trudniej otrzymać w tym przypadku środki na remont, gdyż zapewnić je powinien wojewoda małopolski, a nie Gmina Miejska Kraków – odpowiadała dyrektor Anita Wójcik.