górne tło

Ostrzejsza zima, większe wydatki

O „Akcji Zima” 2020-2021 oraz zakupie tramwaju do szlifowania torów dyskutowali radni podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury.

Na akcję, która trwała od 15 października do 15 kwietnia, wydatkowane zostało 50 mln 110 tys. zł, w tym tylko od stycznia do kwietnia, ze względu na panujące warunki pogodowe – było to 43 mln zł. – Plany zakładały wydatkowanie 13 mln 680 tys. na zimowe utrzymanie, mamy więc olbrzymi niedobór – mówił do radnych Henryk Kultys, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania. W zimowe oczyszczanie miasta zaangażowanych było 252 jednostki sprzętu i 920 osób. Zużycie soli wzrosło ponad 20-krotnie w porównaniu do akcji ubiegłorocznej. Radny Marek Sobieraj pytał, czy jest możliwość przeniesienia środków z podwyższonych opłat za gospodarowanie odpadami, by zmniejszyć niedobór środków po zimowym oczyszczaniu miasta. – Nie mam takiej możliwości, wprost z ustawy wynika, że system gospodarowania odpadami ma być samobilansujący się – mówił prezes Kultys.

Pozytywną opinię radni wystawili projektowi uchwały, który określa sezon kąpielowy oraz wykaz kąpielisk na terenie Gminy Miejskiej Kraków w 2021 roku (druk nr 1862). Sezon ten trwał będzie od 1 czerwca do 30 września. Dostępne w tym roku będą dwa kąpieliska na zbiorniku Bagry Wielkie, Przystań Brzegi oraz nowo powstałe kąpielisko na zbiorniku w Przylasku Rusieckim. Również pozytywną opinię otrzymał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie Gminie Wrocław niewyłącznej i nieodpłatnej licencji do korzystania z Aplikacji "ZAWIADOMIENIA" do pracy w czasie wyborów i referendów (druk nr 1880).

Radni opiniowali też projekt uchwały w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa dotyczących zakupu tramwaju technicznego, który umożliwi szlifowanie, czyszczenie i odśnieżanie torowisk (druk nr 1721), którego projektodawcą jest klub radnych „Kraków dla Mieszkańców”. – Dzięki zakupowi takiego tramwaju Kraków byłby jego dysponentem i można będzie szlifować więcej torów, za docelowo mniejszy koszt – mówił o projekcie uchwały radny Łukasz Gibała. – Rozmawiałem na ten temat z wieloma osobami i nikt nie ma wątpliwości, że szlifowanie szyn jest niezbędne. Natomiast system, w którym jest stosowane to kwestia ustalenia i dyskusji – mówił radny Jacek Bednarz, Przewodniczący Komisji. – Szlifowanie torów to 7 proc. wydatków na utrzymanie torowisk, co daje 1 mln 700 tys. zł – mówiła Janina Pokrywa, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Natomiast Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK, dodawał, że szlifowanie torów to tylko jeden z elementów utrzymania torowiska. Aby procesem tym zajęło się Miasto, a nie firma zewnętrzna – jak jest do tej pory – potrzebne będzie o wiele więcej środków niż tylko te na zakup specjalistycznego tramwaju. Opinia negatywna do tego projektu uchwały nie została przyjęta w głosowaniu, a opinia pozytywna nie została poddana pod głosowanie.