górne tło

30 Lajkoników wozi pasażerów

10 kwietnia na linię nr 9 (Mistrzejowice – Nowy Bieżanów P+R) wyjechał 30. Lajkonik. Dobra wiadomość jest też taka, że w najbliższy weekend do Krakowa planowana jest dostawa 32. z kolei wagonu z fabryki Stadler. To oznacza, że do zrealizowania pierwszego kontraktu, obejmującego dostawę w sumie 50 nowoczesnych tramwajów, pozostanie jeszcze tylko 18 tramwajów. Dostawy powinny się zakończyć w tym roku.

Przypomnijmy, że pierwszy Lajkonik został dostarczony do Krakowa 13 grudnia 2019 roku. Na regularnej linii te nowoczesne wagony zaczęły kursować 18 czerwca ubiegłego roku.

Obecnie dzięki dostawom nowych tramwajów, nowoczesne niskopodłogowe Lajkoniki można spotkać na kilku liniach: nr 3, 9, 14, 18, 24 i 50. Wraz z kolejnymi dostawami Lajkoników wagony z niską podłogą będą jeszcze w tym roku coraz częściej pojawiać się na nowych trasach. Niezależnie od tego, na jaką linię zostaną skierowane, wagony Stadlera pozwolą na wycofywanie z ruchu kolejnych pociągów E1 i C3 lub 105Na.

Firma Stadler w sumie dostarczy do Krakowa 110 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Dostawa pozostałych 60 wagonów jest planowana na lata 2022-2023.

Nowe tramwaje są nie tylko komfortowe dla pasażerów, ale także przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwia wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewniają z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.

Warto także podkreślić, że dwa tramwaje z tej dostawy są jako pierwsze w Polsce wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Wszystkie pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości. To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.