górne tło

Kolejny przegubowy elektryk wozi pasażerów w Krakowie

8 kwietnia, na linii nr 169 („Zajezdnia Wola Duchacka” – „Górka Narodowa”) zaczął kursować kolejny przegubowy autobus elektryczny. Jest to pojazd, który jest eksploatowany w Krakowie w ramach umowy dzierżawy z firmą Solaris. Przegubowy elektryk jest wyposażony w klimatyzację, monitoring, automat biletowy oraz w platformę ułatwiającą wsiadanie osobom poruszającym się na wózkach.

Tym samym MPK SA ma obecnie do dyspozycji już 50 autobusów bezemisyjnych (w tej liczbie jest uwzględniony testowany przez MPK SA w Krakowie autobus Mercedes Benz eCitaro). Większość z nich, bo 26 to autobusy przegubowe.

Rosnąca w Krakowie cały czas liczba autobusów elektrycznych to przede wszystkim efekt realizowanych obecnie dostaw nowych pojazdów z fabryki Solarisa. Z liczącego 50 sztuk kontraktu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, 20 autobusów elektrycznych jest już dostępnych dla pasażerów i kursuje m.in. na linii nr 179 („Os. Kurdwanów” – „Dworzec Główny Zachód”). Dostawa pozostałych 30 powinna się zakończyć do połowy 2021 roku.

Niezależnie od tego krakowski przewoźnik wykorzystuje także inne możliwości na zwiększenie w Krakowie liczby bezemisyjnych autobusów. Takim sposobem są właśnie testy lub dzierżawa elektrycznych pojazdów.

Warto także pamiętać, że w tym roku MPK SA złożyło wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli zostanie on pozytywnie oceniony to bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. floty krakowskiego przewoźnika.