Słynny niemiecki zespół Capella de la Torre, działający pod dyrekcją Kathariny Bäuml, zaprosił do współpracy Balet Cracovia Danza pracujący pod kierunkiem Romany Agnel. Efekty tej współpracy można zobaczyć w filmie „CapellaCALLS_Poland”, który swoją premierę miał 28 marca na stronie studio4culture.net.
CapellaCALLS_Poland, to międzynarodowy projekt badawczy i artystyczny, w ramach którego choreografowie z Niemiec, Francji i Polski, specjalizujący się w tańcach dawnych: Marie-Claire Bär Le Corre, Pierre-François Dollé i Romana Agnel, podjęli się rekonstrukcji form tanecznych pochodzących z XVII-wiecznych traktatów do muzyki Michaela Praetoriusa.
Na warsztat zostały wzięte słynne kompozycje niemieckiego mistrza wczesnego baroku, pochodzące ze zbioru „Terpsichore” z 1612 roku. Do dziś ten cykl Praetoriusa, zawierający tańce różnych narodów, uważany jest za jeden z najciekawszych zabytków muzyki tanecznej początku XVII wieku.
Poprzez pracę choreografów utwory Praetoriusa uzyskały swój taneczny kształt. Było to możliwe dzięki wnikliwej analizie zapisów choreograficznych, zawartych przede wszystkim w niedawno odnalezionym w Darmstadt traktacie „L’Instruction pour dancer” (1610) oraz dzięki dwóm znanym wcześniej traktatom z tamtych czasów: „Mastro da Ballo” Ercole Santucci Perugino (1614) i „Apologie de la danse” Françoisa de Lauze’a (1623).
– Rekonstrukcje były niezwykle trudne. W traktatach informacje na temat kroków i figur poszczególnych tańców przedstawiane są opisowo. Trzeba więc na początku dobrze odczytać te informacje i wyobrazić je sobie w przestrzeni – mówi Romana Agnel. – Aby to zrobić potrzebna jest wielka wiedza na temat tańców. Trzeba wiedzieć jak dana forma tańca wyglądała wcześniej, a jak później – dodaje.
Dzięki połączeniu sił muzyków – znanej i podziwianej na wielu koncertach i nagraniach Capelli de la Torre – i tancerzy Baletu Cracovia Danza, jedynego profesjonalnego polskiego zespołu zajmującego się tańcem dawnym – tańce znane do tej pory jedynie w wersji muzycznej, otrzymały choreograficzne dopełnienie. Praca międzynarodowego grona artystów spowodowała, że po raz pierwszy od kilkuset lat muzyka Praetoriusa otrzyma swój taneczny kształt.
„CapellaCALLS_Poland” jest filmowym zapisem dwumiesięcznej (z powodu pandemii prowadzonej online) pracy muzyków, choreografów i tancerzy. W filmie pokazane zostanie, jak mogły brzmieć i wyglądać tańce wykonywane za czasów Praetoriusa. Oprócz muzyki i tańców w obrazie swoje miejsce znajdą rozmowy artystów, które odsłonią kulisy wspólnej rekonstrukcji oraz artystycznych dociekań i kreacji.
CapellaCALLS_Poland jest częścią szerszego projektu zespołu Capella de la Torre, który otrzymał tytuł CapellaCALLS_Europe.
Jednocześnie projekt CapellaCALLS_Poland jest wstępem do wspólnego teatralnego spektaklu „Praetorius Tanz”, w którym ten sam skład artystów, być może jeszcze w tym roku w Krakowie, zaprezentuje tanecznego Praetoriusa.