górne tło

Szczepienia nauczycieli i łączenie szkół - z posiedzenia Komisji Edukacji RMK

Minął miesiąc od powrotu dzieci z klas 1-3 szkół podstawowych do nauki stacjonarnej z zachowaniem reżimu sanitarnego. Jak wygląda sytuacja w szkołach oraz jak przebiegają szczepienia przeciw Covid-19 oraz testy dla kadry nieobjętej szczepieniami – o tym rozmawiano na posiedzeniu Komisji Edukacji RMK. Dodatkowym tematem był budzący emocje koncept połączenia Szkół Podstawowych nr 30 oraz 110 na Dębnikach.

- Od 18 stycznia do 16 lutego dwanaście szkół podstawowych było zmuszonych zawiesić częściowo zajęcia ze względu na przypadki występowania Covid-19 wśród pracowników lub uczniów. Problem w poszczególnych szkołach dotyczył zaledwie pojedynczych klas, a zawieszenia zajęć trwały od kilku dni do tygodnia. Obecnie nauka stacjonarna zawieszona jest jedynie w czterech szkołach podstawowych i dotyczy to łącznie tylko pięciu oddziałów – wyjaśniała radnym sytuację w szkołach podstawowych pełniąca obowiązki dyrektora Wydziału Edukacji Anna Domańska. Dodała, że poza szkołami podstawowymi częściowo zawieszone jest także funkcjonowanie dwóch poradni oraz pięciu oddziałów w przedszkolach. - Monitorujemy codziennie absencje chorobowe pracowników szkół – w ostatnich dniach jest to poziom ok. 3 proc. i jest on porównywalny do wcześniejszych dni miesiąca - tłumaczyła Anna Domańska.

Szczepienia przeciwko Covid-19 realizowane są centralnie, poza samorządem. Te jednak zbiegły się z decyzją o wykonywaniu testów na obecność przeciwciał. Konieczne było ponowne przeliczenie kadry szkolnej kwalifikującej się do testów. W początkowej fazie oszacowana grupa do wykonania testów wynosiła 15 tys. 407 osób, po decyzji rządu o szczepieniach nauczycieli spadła do 8 tys. 500 osób, natomiast po ogłoszeniu II tury szczepień do wykonania testów pozostało 4300 osób nieobjętych szczepieniem. Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia Elżbieta Kois-Żurek informowała, że obecnie Urząd Miasta Krakowa pracuje nad wyłonieniem wykonawcy testów.

Co ze Szkołami Podstawowymi 30 i 110?

Na wniosek radnej Iwony Chamielec Komisja zajęła się jeszcze jednym tematem. Chodzi o trudne do połączenia interesy Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 30 im. Kazimierza Pułaskiego w Krakowie​ zlokalizowanej przy ul. Konfederackiej 12 oraz znajdującej się niedaleko Szkoły Podstawowej nr 110 im. ks. Jana Twardowskiego przy ul. Skwerowej 3. Szkoła Podstawowa nr 30 boryka się z problemami lokalowymi, budynek jest historyczny, a zapisy obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zakazują rozbudowy istniejących budynków na tym obszarze.  Natomiast Szkoła Podstawowa nr 110 jest szkołą powstałą po reformie edukacji. Szkoła zaczynała od zera, z każdym rokiem się powiększa, obecnie uczy się w niej 80 dzieci, a rodzice bardzo cenią kameralną atmosferę szkoły.

Szkoły od kilku lat ze sobą współpracują, Szkoła nr 110 podnajmuje sale lekcyjne Szkole nr 30. Obecnie rozważany jest pomysł połączenia tych dwóch szkół oraz Przedszkola nr 67, które funkcjonuje w budynku Szkoły nr 110 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym. W sprawie połączenia w ostatnich dniach odbyło się spotkanie, niestety nie przyniosło ono rozwiązania. Radny Rafał Komarewicz zasugerował skorzystanie z pomocy mediatora zewnętrznego, który ustaliłby potrzeby szkół. Radna Miasta Krakowa Teodozja Maliszewska oraz radny Dzielnicy VIII Dębniki Paweł Bystrowski podkreślali, że organem prowadzącym dla obu szkół jest Prezydent Miasta Krakowa i w tej sprawie należy działać racjonalnie, jak najlepiej gospodarować majątkiem oraz zadbać o dobro wszystkich dzieci.

– Nie będziemy wprowadzać rozwiązań siłowych - zapewniała Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji Anna Korfel-Jasińska. Natomiast radna Iwona Chamielec podkreślała, że  jest cały rok na znalezienie rozwiązania. Przewodnicząca Komisji Edukacji Agata Tatara obiecała, że radni będą temat analizować i wróci on jeszcze na posiedzenie Komisji.