górne tło

„Przestrzeń krakowskiej szkoły” – opowieść o inspirującej szkole

Uczniowie w szkolnych murach spędzają znaczną część swojego życia. Jak sprawić, aby otaczająca ich przestrzeń nie tylko pomagała w nauce, ale była też bardziej przyjazna i komfortowa? Jak tworzyć szkoły, w których młodzi ludzie będą chętniej nawiązywać relacje z rówieśnikami? To tylko część pytań, na które odpowiedzi próbują znaleźć autorzy publikacji „Przestrzeń krakowskiej szkoły” wydanej przez Miasto Kraków.

Do tej pory stosunkowo niewiele miejsca w debatach o doskonaleniu edukacji poświęcano przestrzeni szkolnej i temu, jak duży wpływ ma ona na jakość czasu spędzanego w szkolnych budynkach zarówno przez uczniów, jak i pracowników szkół.

„Estetyka przestrzeni, w której przebywamy, jak powszechnie wiadomo, ma ogromny wpływ na nasz nastrój i samopoczucie. Dotyczy to nie tylko naszych mieszkań, ale też miejsc, w których pracujemy, oraz wszelkich budynków użyteczności publicznej. Dbałość o ich wygląd odgrywa szczególną rolę zwłaszcza w przypadku szkół i przedszkoli, w których najmłodsi spędzają znaczną część dnia. To te właśnie miejsca kształtują w nich w dużej mierze poczucie estetyki i odpowiedzialności za wygląd najbliższego otoczenia” – napisał we wstępie do publikacji prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

O szkole globalnie i lokalnie

Tworzeniu bardziej przyjaznych szkół ma pomóc wydana właśnie publikacja, w której przestrzeń szkolna została opisana z wielu punktów widzenia i perspektyw. Opracowanie to zbiór praktycznych rozwiązań proponowanych przez uznanych ekspertów w swoich dziedzinach, ale także – źródło inspiracji i dobrych praktyk z Krakowa oraz innych miast Polski i Europy. Nie dotyczą one jednak tylko samej estetyki. Za sprawą publikacji można przekonać się, że szkolne otoczenie może stać się bardziej komfortowym miejscem nauki i wypoczynku, w którym z powodzeniem da się promować wśród młodych ludzi ważne dla nas wszystkich wartości. Dlatego w „Przestrzeni krakowskiej szkoły” nie brakuje również tematów związanych z ekologią, zrównoważonym rozwojem, bezpieczeństwem czy sztuką.

– Tworząc publikację „Przestrzeń krakowskiej szkoły” spojrzeliśmy na budynki szkolne jako przestrzeń publiczną, przestrzeń wspólną i przestrzeń społeczną o niezwykle ważnej roli i wielkim potencjale. W szkołach dojrzewają pokolenia nie tylko naszych dzieci, ale też przyszłych obywateli Polski i świata, przyszłych dorosłych mieszkańców miasta, współtwórców bilansu ekologicznego, kreatorów rzeczywistości. Od warunków, w jakich ci młodzi ludzie będą edukowani, zależy więc wiele aspektów przyszłości.  Szkoły pełnią niezwykle ważną rolę w tym procesie, na co patrzymy ze szczególną uwagą. Dlatego powstała publikacja, która ma być pasjonującą opowieścią o szkole estetycznej, kreatywnej, przyjaznej, bezpiecznej, inspirującej, lubianej, po prostu lepszej i dla młodszych, i nieco starszych jej użytkowników – podsumowuje Anna Domańska, p.o. dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krakowa.

Zachęcamy do lektury wydawnictwa. Publikację można pobrać bezpłatnie tutaj.