górne tło

Ogródki zimowe będą, ale przy niższej stawce za wynajem

O sytuacji branży gastronomicznej ze szczególnym uwzględnieniem ogródków kawiarnianych i restauracyjnych rozmawiano podczas posiedzenia Komisji Promocji i Turystyki.

Na podstawie krakowskiego programu „Pauza” branża gastronomiczna mogła korzystać z ulg za zajęcie terenu pod ogródek gastronomiczny. W pierwszym okresie epidemii na trzy miesiące zawieszone zostało pobieranie opłaty za zajęcie terenu, na którym działa ogródek letni. Od 18 maja do 30 czerwca przedsiębiorcy płacili 20 proc. stawki podstawowej za zajęcie terenu, od 1 lipca do 31 sierpnia opłata wynosiła 30 proc. stawki podstawowej. Od 1 września opłata pobierana jest w 100 proc. i wynosi 2,5 złotego za dzień za m2 w Parku Kulturowym oraz 1,5 zł za dzień za m2 w strefie poza Parkiem Kulturowym. Od 1 listopada do końca marca przedsiębiorcy będą mogli prowadzić ogródki zimowe.

Przedstawiciel Kongregacji Kupieckiej zawnioskował jednak do radnych, by opłata za zajęcie terenu pod ogródek zimowy wynosiła 1,5 zł za dzień za m2.

- Otrzymaliśmy pomoc od miasta we wcześniejszym okresie epidemii. Proponujemy jednak 1,5 zł za dzień za m2 terenu za okres zimowy. Samo rozłożenie i złożenie ogródka zimowego to koszt 10 tys. złotych. Jesteśmy w stanie ponieść ryzyko utrzymania ogródka zimowego w pandemii przy stawce 1,5 zł, ale 2,5 zł to cena zaporowa. Przy takiej stawce sezon zimowy oddamy walkowerem – tłumaczył przedstawiciel branży gastronomicznej z Kongregacji Kupieckiej.

Radni z Komisji Promocji przychylili się do propozycji Przewodniczącego Komisji Tomasza Darosa w sprawie wystosowania wniosku komisji do Prezydenta Miasta Krakowa o obniżenie opłat za sezon zimowy dla ogródków kawiarnianych z 2,5 do 1,5 zł za dzień za m2.

8 mln na odbudowę przyjazdów turystycznych

O pomocy dla całej branży turystycznej i powrocie turystów do Krakowa mówiła dyrektor Wydziału ds. Turystyki Elżbieta Kantor. Miasto obecnie konsultuje Politykę zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021-2028. Program gotowy był już przed pandemią, musiał jednak zostać zrewidowany i dostosowany do obecnej sytuacji. Konsultacje programu potrwają do 20 października. Informacje na temat programu i konsultacji można znaleźć tutaj. Dyrektor Kantor mówiła także o akcjach odbudowujących przyjazdy do Krakowa, skierowanych do krajowego turysty, jak np. akcja promocyjna „Kraków nieodkryty” i program #Zwiedzaj Kraków, czy o najmie krótkoterminowym i podpisaniu listu intencyjnego z platformą Airbnb.

 – Uzyskaliśmy z Regionalnego Programu Operacyjnego 8 mln zł na odbudowę przyjazdów turystycznych do Krakowa i regionu do stanu sprzed epidemii Covid-19. Projekt, który będziemy składać do 15 listopada, realizować będziemy we współpracy z Samorządem Województwa Małopolskiego i Małopolską Organizacją Turystyczną, która stanie się liderem tego przedsięwzięcia. Przewidujemy dwa typy działań: szyte na miarę działania na rzecz przedsiębiorców oraz szerokie działania reklamowe na dwóch, trzech rynkach recepcyjnych Krakowa, które dotychczas były uznawane za najlepsze i skąd mieliśmy największą liczbę klientów, by uzyskać największą efektywność – informowała radnych dyrektor Elżbieta Kantor. Program realizowany będzie w latach 2021-2023.