górne tło

Panele fotowoltaiczne nad ścieżką rowerową?

Na posiedzeniu Komisji Innowacji i Wykorzystania Funduszy Unijnych rozmawiano na temat montowania paneli fotowoltaicznych nad ścieżkami rowerowymi. Pomysł prezentował radny Łukasz Wantuch.

Radny opowiedział, że ideę zaczerpnął od Austriaków, którzy zadaszyli fragment autostrady i zamontowali na nim panele fotowoltaiczne. Według radnego Austria planuje w ten sposób zadaszyć jeszcze 2 200 km autostrad.

Zadaszyć ścieżki rowerowe

- Jak jest ładna pogoda jeżdżę na rowerze, jak zaczyna padać przesiadam się do samochodu. Gdyby powstała zadaszona ścieżka rowerowa, chroniąca przed deszczem, śniegiem, to niedzielni rowerzyści mogliby częściej korzystać z tego środka transportu – wyjaśniał radny Łukasz Wantuch. Radny sugeruje, by w ramach pilotażu wykonać 100-150 metrów takiej zadaszonej ścieżki rowerowej z panelami fotowoltaicznymi.

Energię wytwarzaną przez panele fotowoltaiczne można wykorzystać w pierwszej kolejności do oświetlenia ścieżki rowerowej. Jak zauważył przedstawiciel miejskiej spółki Klimat-Energia-Gospodarka Wodna, należałoby zastanowić się nad magazynowaniem tej energii. Jak jednak przyznał, są to szczegóły techniczne, które można rozwiązać na etapie projektowania. Jego zastrzeżenia budziło bezpieczeństwo konstrukcji podtrzymujących panele dla rozpędzonych rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. – Chodzi o ewentualne zderzenia z konstrukcją. Samo rozwiązanie zadaszenia wydaje się jednak technicznie proste i korzystne w mieście, gdzie brakuje miejsc pod farmy fotowoltaiczne – mówił Zastępca Dyrektora ds. Energii i Nowych Technologii Marek Bogacki.

Radni przyjęli wniosek do Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wdrożenia pilotażowego programu budowy zadaszenia fotowoltaicznego infrastruktury publicznej np. nad ścieżkami rowerowymi, o długości 100 metrów.