górne tło

Inwestycje ze środków UE niezagrożone

O stanie projektów realizowanych ze wsparciem środków europejskich radni dyskutowali podczas posiedzenia Komisji Innowacji i Wykorzystania Funduszy Unijnych.

Od stycznia 2019 r. do czerwca 2020 r. zawarto 29 umów o dofinansowania w tym: 16 umów dla projektów inwestycyjnych o wartości 325,09 mln zł i dofinansowaniu 163,84 mln zł oraz 13 umów dla projektów nie inwestycyjnych o wartości 15,66 mln zł i dofinansowaniu 14,31 mln zł. Pośród inwestycji znalazły się m.in.: przebudowa stacji kolejowej SKA „Kraków- Swoszowice” wraz z budową parkingu typu Park&Ride; budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego P&R Rząska-Mydlniki-Wapiennik; budowa ścieżki rowerowej wzdłuż al. 29 Listopada na odcinku od ul. Żelaznej do ul. Opolskiej, czy restauracja wraz z adaptacją  obiektu fortecznego na siedzibę podmiotów kultury na bazie nieruchomości zabudowanej Fortem nr 52 Borek. W tym samym okresie zakończono realizację 11 projektów inwestycyjnych i 25 nieinwestycyjnych. Pośród nich znalazła się m.in. termomodernizacja budynków oświatowych w Gminie Miejskiej Kraków czy rozwój usług w ramach e-administracji świadczonych przez Urząd Miasta Krakowa dla obywateli i biznesu. 

– W latach 2020-2023 kontynuowana będzie realizacja ponad 66 projektów, 29 inwestycyjnych i 37 nieinwestycyjnych – mówiła podczas posiedzenia Komisji Anna Sochacka, p.o. dyrektora Wydziału Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji. Będzie to m.in.: budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym; Klaster Innowacji Społeczno-Gospodarczych Zabłocie 20.22 czy  termomodernizacja budynków przychodni zdrowia w Krakowie. W 2021 r. przewiduje się złożenie trzech nowych  wniosków o dofinansowanie dla projektów inwestycyjnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Będzie to termomodernizacja budynków oświatowych Gminy Miejskiej Kraków – II, głęboka modernizacja energetyczna budynku szkolnego przy ul. hm. Stanisława Millana 16 w Krakowie oraz budowa drogi dla rowerów wzdłuż ul. Karola Bunscha od ul. Czerwone Maki do ul. Józefa Babińskiego.

Radny Łukasz Sęk, przewodniczący Komisji, pytał, czy któraś i z inwestycji jest zagrożona, jeśli chodzi o finansowanie. – Na obecną chwilę nie widzimy takie zagrożenia. Natomiast zmieniają się harmonogramy realizacji niektórych inwestycji – odpowiadała Dorota Bugajska, kierownik Referatu Funduszy Europejskich w Wydziale Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji.