górne tło

Opłata reklamowa na sesji

2,7 zł plus 24 gr za każdy metr kwadratowy powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego – tak kształtują się proponowane dzienne stawki tzw. opłaty reklamowej. Razem z obowiązującą od 1 lipca tego roku uchwałą krajobrazową ma ona być narzędziem w walce o uporządkowanie przestrzeni publicznej. W środę, 30 września na sesji Rady Miasta Krakowa odbyło się pierwsze czytanie projektu.

Zgodnie z zapisami projektu uchwały, obowiązek uiszczenia opłaty reklamowej ciążyłby na: właścicielu, użytkowniku wieczystym lub samoistnym posiadaczu nieruchomości lub obiektu budowlanego, na których znajdowałaby się tablica lub urządzenie reklamowe. Nie obejmowałaby ona tylko reklam niewidocznych z przestrzeni dostępnych publicznie lub stanowiących szyld reklamowy (informujących o działalności gospodarczej prowadzonej na danym terenie).

W prezydenckim projekcie uchwały zapisano, że obowiązek uiszczenia opłaty powstawałby w dniu, w którym na danej nieruchomości umieszczono tablicę lub urządzenie reklamowe. Podmioty zobowiązane do uiszczenia opłaty reklamowej składałyby specjalne deklaracje w terminie 7 dni od dnia zaistnienia tablicy lub urządzenia reklamowego. Deklaracje miałyby być przesyłane za pomocą Krakowskiego Portalu Podatnika lub e-PUAP. Z kolei sama opłata byłaby regulowana co kwartał, a na jej poczet liczony ma być zapłacony podatek od nieruchomości. Wszystko po to, by – jak czytamy w uzasadnieniu uchwały – opłata reklamowa stanowiła jedno z narzędzi porządkowania przestrzeni publicznej, a nie tylko dodatkowy dochód dla gminy.

Opłata reklamowa składałaby się z dwóch części:

Uchwała miałaby wejść w życie 1 lipca 2021 r.

Przypomnijmy, miasto mogłoby pobierać opłatę reklamową, bo spełnia warunek konieczny do jej wprowadzenia - na jego terenie obowiązuje już (od 1 lipca tego roku) uchwała krajobrazowa.