górne tło

Finisaż wystawy „Cud światła. Witraże średniowieczne w Polsce”

Tylko do niedzieli, 16 sierpnia, będzie można obejrzeć jedną z najważniejszych wystaw zorganizowanych w ostatnich latach w Muzeum Narodowym w Krakowie – „Cud światła. Witraże średniowieczne w Polsce”. Z tej okazji MNK zaprasza na koncert zespołu Bastarda w holu Gmachu Głównego MNK, w niedzielę o godz. 18.00.

Zespół Bastarda – w składzie Paweł Szamburski (klarnet), Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela), Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) – zaprezentuje autorskie opracowania pieśni Piotra z Grudziądza (XV w) – jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej, z debiutanckiego albumu „Promitat eterno”. Muzycy posiłkując się metodą "viola bastarda", czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii – osiągnęli własny, oryginalny głos w interpretacji muzyki dawnej. W programie także wybrane utwory z najnowszej płyty „Nigunim".

Wstęp wolny (obowiązują rezerwacje, liczba miejsc jest ograniczona). Transmisja wydarzenia online na fanpage'u MNK.

Więcej informacji o wydarzeniu znajdziesz tutaj.

„Cud światła” w MNK to opowieść o witrażach, szklanych obrazach ożywianych światłem, stawiająca pytania o to, czym one były w epoce średniowiecza, kiedy i dlaczego zaczęły znikać z pola widzenia, a w końcu jakie drogi prowadziły do ich ponownego odkrywania w XIX w.

– To pierwsza tak obszerna prezentacja średniowiecznych witraży w Muzeum Narodowym w Krakowie. Jest pionierska w skali całego polskiego muzealnictwa – zarówno ze względu na wartość pokazanych dzieł, ich merytoryczne opracowanie, jak i kwestie konserwatorskie związane z ich eksponowaniem w muzeum. Witraże – choć rozwijały się także w kolejnych epokach historycznych – są jednymi z symboli kultury średniowiecznej łacińskiej Europy. Kluczowe znaczenie ma tu tytułowy „cud światła”, odwołujący się do ówczesnej teologii późnego antyku i wczesnego średniowiecza, w której światłu nadano znaczenie symboliczne, odnoszące się do obecności Boga w świecie. W konsekwencji malarstwo witrażowe, w które integralnie wpisane jest światło, mogło zyskać tak istotne znaczenie ideowe i artystyczne, czego najlepszym wyrazem są monumentalne witraże w katedrach, kościołach i kaplicach gotyckich. Takie też treści znajdujemy w średniowiecznych witrażach z Polski prezentowanych na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie. Pokazują one, w jaki sposób metafizyka światła znajdowała artystyczny wyraz, a tym samym jakie obowiązywały wówczas definicje piękna, ale także jaką rangę miał witraż jako medium służące przekazywaniu często bardzo złożonych treści teologicznych i prawd wiary. – mówi prof. dr hab. Andrzej Szczerski dyrektor MNK.

Na wystawie w MNK można zobaczyć 77 witraży z polskich kolekcji muzealnych i prywatnych oraz z kościołów i klasztorów, stworzone między XII a XVI wiekiem. Pokaz dopełnia 78 innych dzieł sztuki, takich jak: obrazy, hafty, złotnictwo, dokumenty, rysunki, projekty witraży, grafiki i książki. Większość z eksponatów nigdy nie była prezentowana publiczności, a wiele zostało zakonserwowanych specjalnie z myślą o tej wystawie. Wyjątkowym rarytasem są kwatery z okien kościoła Mariackiego w Krakowie, na co dzień umieszczone wysoko w oknach za Ołtarzem Wita Stwosza.