górne tło

Komunikacja na 100 procent

Według Rafała Świerczyńskiego, prezesa MPK S.A. w Krakowie zmniejszenie kursów autobusów i tramwajów w szczycie pandemii było decyzją trudną, ale uzasadnioną. Mimo to, dzisiaj deficyt przychodów w budżecie MPK wynosi 43 mln zł. O to, jak Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. radzi sobie w trudnym czasie pandemii dopytywał podczas wizyty w siedzibie przedsiębiorstwa Dominik Jaśkowiec, Przewodniczący Rady Miasta Krakowa.

- Od stycznia do maja w trakcji tramwajowej zanotowaliśmy 25 proc., a w trakcji autobusowej 10 proc. spadek przychodów w porównaniu z wcześniejszym okresem. W szczycie pandemii mieliśmy redukcję pracy przewozowej o ok. 60 proc. Decyzję o zmniejszeniu liczby kursów rozumiałem, bo nawet przy mocno okrojonej liczbie osób w pojazdach prowadzący zgłaszali, że nie wieźli nikogo lub tylko kilka osób. Mamy 43 mln złotych mniej przychodów za ten okres. Przed nami wakacje z mniejszą liczbą pasażerów, a od września liczba kursów będzie uzależniona od powrotu dzieci i studentów do szkół i na uczelnie. W wariancie negatywnym strata na koniec roku będzie wynosić ok. 35 zł,. a jej ostateczna wysokość zależy od powrotu komunikacji w pełnym wymiarze w IV kwartale. Będziemy dążyć do tego, by była jak najniższa – tłumaczył skutki pandemii koronawirusa dla MPK prezes krakowskiego przedsiębiorstwa, Rafał Świerczyński.

By zmniejszyć straty, MPK wstrzymało remonty, planuje także złożyć wniosek do rządu o wsparcie w ramach tarczy antykryzysowej. Prezes podkreślał także, że jednym z ważniejszych celów, będzie przywrócenie zaufania pasażerów do komunikacji miejskiej.

- Jako Rada stoimy przed wyzwaniem zapewnienia finansowania dla komunikacji miejskiej w Krakowie w sytuacji drastycznego spadku dochodów z biletów – mówi Dominik Jaśkowiec Przewodniczący RMK i dodaje – apelujemy do rządu o faktyczne wsparcie dla miast, czyli zawieszenie tzw. janosikowego. Zawieszenie opłaty solidarnościowej rozwiązałoby nasze problemy.

Czy rząd wysłucha apelu samorządowców? - Rozmowy trwają, zobaczymy - kwituje Dominik Jaśkowiec Przewodniczący Rady Miasta Krakowa.

MPK na 100 procent

Prezes MPK S.A. informował również o osiągnięciach przedsiębiorstwa oraz planach na przyszłość. - Jako pierwsze duże przedsiębiorstwo w kraju mamy wszystkie autobusy wyposażone w silniki spełniające europejski standard emisji spalin Euro 5 i wyżej, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe.  Wspólnie z naszymi partnerami zrealizowaliśmy pierwszy w Polsce w pełni autonomiczny przejazd tramwaju. Kupujemy także nowoczesne tramwaje wyposażone w innowacyjny system jazdy bez pantografu co pozwoli w przyszłości zdemontować sieć trakcyjną w rejonie I Obwodnicy. No i najważniejsza dla mnie sprawa, pomimo problemów wynikających z pandemii koronawirusa nie rezygnujemy z naszych planów, aby do 2023 roku 100 proc. naszych tramwajów było wyposażonych w klimatyzację i niską podłogę. Oczywiście plany te są silnie skorelowane z sytuacją finansową firmy – wymienia prezes MPK S.A.