górne tło

Znamy laureatów konkursu „Gramy dla Groteski”

Na ten dzień czekali wszyscy – młodzi aktorzy i twórcy domowych teatrzyków, ich rodzice oraz opiekunowie i wreszcie wszyscy, którzy każdego dnia śledzili kolejne premiery na wirtualnej scenie Groteski! I nareszcie jest! Wielki finał konkursu „Gramy dla Groteski”! Obradujące zdalnie jury konkursowe ogłosiło werdykt.

Jury w składzie: Małgorzata Zwolińska – scenograf, współtwórca profilu artystycznego Teatru Groteska, Edyta Przybylska – odpowiadająca za promocję i PR teatru, Krzysztof Rzepecki - szef pracowni plastycznej oraz Adolf Weltschek - reżyser i dyrektor Teatru Groteska, i jednocześnie przewodniczący jury, wybrało laureatów konkursu „Gramy dla Groteski”, który towarzyszył młodym miłośnikom teatru w niełatwych dniach domowej kwarantanny.

Teatr Groteska zaproponował dzieciom udział w konkursie jako formę artystycznej zabawy, w której na wirtualnej scenie teatru zadebiutować mogli młodzi widzowie. Warunek był tylko jeden – w dowolnej technice i z zaangażowaniem własnej wyobraźni (a jak pokazały nadesłane prace także z zaangażowaniem brata, siostry, rodziców, a nawet i całych klas szkolnych) należało stworzyć własną inscenizację teatralną. Teatr nie zostawił swoich widzów bez warsztatowego wsparcia – konkurs poprzedziły internetowe lekcje dykcji, śpiewu, poprawnego mówienia i sprawnego poruszania się na scenie oraz wspólna budowa kukiełek, pacynek, marionetek i rekwizytów do teatru cieni. Zainteresowanie tą inicjatywą było ogromne, konkurs twórczo zaangażował ponad 80 młodych wykonawców.

Wszyscy członkowie jury podkreślają to niezwykłe zaangażowanie uczestników, a także fakt, że konkurs stał się  formą artystycznej aktywności nie tylko dla dzieci, ale i całych rodzin. Jak przyznał Adolf Weltschek, ogromnie trudno było podjąć ostateczną decyzję o przyznaniu nagród, gdyż każdy film był…teatralnym wydarzeniem!

– Naprawdę nie spodziewałem się takiego odbioru naszego konkursu. Liczba nadesłanych prac świadczy o tym, że nawet w epoce bezkonkurencyjnego internetu i Netflixa teatr jest konkurencją! To zdumiewające, jak bardzo w tej domowej kwarantannie przewartościowały się nasze wybory. Mam tylko nadzieję, że w „realu” dalej będzie nam się chciało chcieć… Że przyjdziemy do Teatru z dziećmi i rozsmakujemy się w tym, co nie do podrobienia. Bo kontakt bezpośredni widza z aktorem i emocja, jaka temu kontaktowi towarzyszy jest jedyna w swoim rodzaju. Nie zastąpi i nie skopiuje jej nawet najlepsza technologia – podsumowuje akcję Adolf Weltschek, a Małgorzata Zwolińska, która współtworzy artystyczny profil Teatru dodaje: „Niecodziennie teraz zdarza się tak fantastyczna przygoda, która porywa i dużych i małych. Tymczasem konkurs pokazał, że w przygotowanie scenografii można włączyć wszystkich domowników i mieć z tego dużo radości. W  mojej ocenie wszyscy uczestnicy wykazali się dużą pomysłowością i zaprezentowali wysokie umiejętności kreacji scenograficznej. To mocno inspirujące, także i dla mnie.”

Krzysztof Rzepecki, szef pracowni plastycznej Groteski, który tuż przed konkursem prowadził w sieci warsztat budowy teatru cieni, zwraca uwagę na czas poświęcony przez uczestników konkursy na przygotowanie przedstawień i niezwykłą cierpliwość, jaką się wykazali: „To była wielka radość patrzeć, jak wcześniejsze moje podpowiedzi szybko zostały przez uczestników przekształcone w konkretne inscenizacje. Wiem, ile to czasu, pracy i cierpliwości wymaga; wiem też że często trzeba misterne wycinanki i inne elementy powtarzać kilkakrotnie, bo coś nie wychodzi tak, jakbyśmy chcieli. To praca twórcza i bez zaangażowania nie ma dobrych efektów. Nie ma zachwytu. A mnie większość filmów po prostu zachwyciła!”

Z kolei Edyta Przybylska, szefowa promocji teatru, jako typowy PR-owiec, zwróciła uwagę na „pierwsze wrażenie”, jakie wywoływały konkursowe produkcje: „Trudno mi porównywać poziom artyzmu w inscenizacjach dzieciaków, bo przecież każda praca jest niepowtarzalna i maksymalnie piękna. Jestem przekonana, iż oglądaliśmy to, co wyrażało najgłębsze tęsknoty młodych twórców (czasem też ukryte marzenia ich mam!), ale także i to, co gdzieś mocno schowane czekało na moment wyfrunięcia w świat. I ogromnie się cieszę, że Teatr Groteska stworzył im taką możliwość. Szczerze mówiąc, to raczej się nie zdarza, aby profesjonalna scena teatralna została na miesiąc zdominowana przez debiutantów i aby z tego wyszła zwycięsko. Tymczasem tu zwycięzców mamy po wszystkich stronach – i widzów i teatru i samych uczestników konkursu.”

Jury konkursu „Gramy dla Groteski” przyznało trzy równorzędne pierwsze nagrody oraz trzy pozaregulaminowe nagrody specjalne, a także wyróżnienia specjalne.

Laureatami konkursu zostali:

Nagrody specjalne:

Wyróżnienie specjalne za oprawę plastyczną:

Wyróżnienie specjalne dla najmłodszego zespołu wykonawców:

Wyróżnienia specjalne dla opiekunek za niezwykle spektakularną integrację wychowanków szkół przy pomocy poezji:

Komisja konkursowa, niezależnie od przyznanych nagród, postanowiła także uhonorować wszystkich uczestników zaproszeniem na uroczysty spektakl, rozpoczynający nowy – jesienny sezon Teatru Groteska. Wówczas też zostaną wręczone nagrody zwycięzcom konkursu „Gramy dla Groteski”. Dokładny termin jesiennego otwarcia, uwzględniający obowiązujące obostrzenia epidemiologiczne zostanie podany wkrótce. Wszystkim uczestnikom i laureatom konkursu gratulujemy!

Więcej informacji: www.groteska.pl