górne tło

Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków

Miasto Kraków rusza z kampanią informacyjno-społeczną, mającą na celu wspieranie rynku turystycznego w stolicy Małopolski. „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków” to akcja społeczna skierowana do wszystkich mieszkańców Krakowa, której celem jest przede wszystkim wsparcie lokalnych przedsiębiorców.

– Kraków od lat jest najbardziej rozpoznawalną polską marką miejską na świecie, a badania mówią, że około 10 proc. mieszkańców Krakowa swój biznes opiera o usługi turystyczne oraz usługi z nimi związane. Dlatego dla Krakowa tak ważne jest, by stopniowo i rozważnie odbudowywać rynek turystyczny – mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Poza rządowymi programami, które będą lub już są wdrażane, ale także programami własnymi, takimi, jak „Pauza” czy „Kultura odporna”, miasto będzie wspierało działalność lokalnych przedsiębiorców. By jednak móc odbudować rynek turystyczny, miasto skupia się na nowej koncepcji, zmieniając myślenie o tym, kim jest turysta w Krakowie.

 

Efektem nowej koncepcji jest kampania informacyjno-społeczna, której główne hasło brzmi „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków” i będzie ona skierowana w głównej mierze do lokalnej społeczności. Każdy mieszkaniec Krakowa będzie mógł na nowo odkryć piękno swojego miasta i zostać turystą lokalnym. Operatorem kampanii będzie Krakowskie Biuro Festiwalowego we współpracy z Wydziałem Turystyki, Wydział Komunikacji Społecznej oraz Wydziałem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Głównym celem zaplanowanych działań jest pobudzenie lokalnej gospodarki i włączenie mieszkańców Krakowa w proces przywracania miastu miana turystycznej stolicy Polski.

Kampania będzie podzielona na trzy obszary – wszystkie będzie łączyć hasło „Bądź turystą w swoim mieście”. Pierwszy obszar, o nazwie „Wydarzenia otwarte”, będzie zapraszał wszystkich mieszkańców Krakowa do ponownego odkrywania miasta. Specjalnie dla mieszkańców Krakowa zostaną zaktualizowane trasy zwiedzania, dzięki którym będą oni mogli zobaczyć najpiękniejsze miejsca, zabytki i atrakcje, a także skorzystać z oferty krakowskich przedsiębiorców, którzy płacą w podatki w Krakowie. Tematyczne spacery z obszaru literatury, muzyki, filmu, rzemiosła, rękodzieła, miejsc pamięci, historii Krakowa, będą prowadzone przez profesjonalnych przewodników, entuzjastów, artystów, aktywistów, literatów. Równolegle będą odbywać się różne, otwarte wydarzenia kulturalne i społeczne, takie, jak kina samochodowe, pikniki, małe koncerty. Wszystko z zachowaniem należytych zasad bezpieczeństwa.

Drugi obszar kampanii „Bądź turystą w swoim mieście”, to wszelkiego rodzaju warsztaty. W Krakowie działa kilkaset firm, instytucji, osób, które prowadzą ciekawe, merytoryczne i zróżnicowane warsztaty. Dzięki temu niewielkim kosztem mieszkańcy Krakowa będą mogli nauczyć się czegoś nowego, poszerzyć wiedzę i umiejętności i całymi rodzinami oraz grupami znajomych wypełniać w atrakcyjny sposób swój czas, a lokalni przedsiębiorcy rozpoczną normalne funkcjonowanie i prowadzenie swoich biznesów. To sposób na uruchomienie lokalnej gospodarki także w obszarze turystyki.

Trzeci obszar kampanii, to z kolei działania oparte na dzieleniu się zdjęciami i materiałami wideo z warsztatów, spacerów i otwartych imprez swoich mediach społecznościowych z hashtagami #badzturystawswoimmiescie oraz #zwiedzajkrakow. Dzięki temu działaniu Kraków chce pokazać całemu światu, który korzysta z mediów społecznościowych, że żyje, jest otwarty, gościnny i przygotowany na powrót do nowej rzeczywistości. Wszystkiemu będą towarzyszyć liczne konkursy przeprowadzane na Instagramie na profilu „Bądź turystą” oraz profilu na Facebooku „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków”. Tam też będą udostępniane zdjęcia i filmy mieszkańców. Dzięki temu wszyscy mieszkańcy będą razem odkrywać i zwiedzać Kraków.

Wszyscy przedsiębiorcy instytucje, firmy, aktywiści, artyści i ogólnie mieszkańcy Krakowa, którzy są zainteresowani współpracą w ramach tej kampanii społecznej, proszeni są o kontakt – od 30 kwietnia – z Krakowskim Biurem Festiwalowym, które będzie operatorem całej akcji. Na jej potrzebny zostanie uruchomiony specjalny adres mailowy, służący przesyłaniu zgłoszeń oraz ofert współpracy biznesowej. W strukturach KBF wyznaczeni zostali koordynatorzy obszarów: muzyka, film, literatura, rękodzieło, rzemiosło, turystyka, działania lokalne oraz gastronomia, którzy będą zbierali informacje o podmiotach zainteresowanych zaproszeniem krakowianek i krakowian do skorzystania z ich oferty. Szczegóły zostaną ogłoszone 30 kwietnia 2020 r. na stronie internetowej i Facebooku Krakowskiego Biura Festiwalowego oraz Miasta Krakowa.

Już wkrótce swoją działalność wznowi oficjalna sieć informacji miejskiej i turystycznej InfoKraków, która obecnie, zgodnie z rozporządzeniami na szczeblu rządowym, musiała zawiesić prowadzone działania. Już teraz przygotowywane są bezpłatne materiały, z których będą mogli skorzystać wszyscy mieszkańcy. Zostanie udostępnionych około 150 tys. map turystycznych, a także 50 tys. sztuk mapy „Kids in Kraków”, dzięki której wraz z najmłodszymi mieszkańcami Krakowa będzie można przejść gotowe i interesujące trasy. Będą też przewodniki „Kids in Kraków” – obecnie w liczbie około 1 500 sztuk. Wszystkie materiały będą także oczywiście dostępne w formie cyfrowej.