górne tło

Trwa 14. edycja Festiwalu AfryKamera

Kino Pod Baranami zaprasza na 14. edycję Festiwalu AfryKamera – przeglądu filmowego, który pozwala widzom spojrzeć na Afrykę z perspektywy jej mieszkańców. Na ekranie pojawią się filmy z rozmaitych zakątków kontynentu, m.in. Sudanu, Maroka, Kenii, Tunezji, Tunezji, RPA i Ghany. W programie również przegląd afrykańskich krótkich metraży oraz poranek filmowy dla dzieci połączony z warsztatami bębniarskimi.

Filmy z kontynentu afrykańskiego nie są częstymi gośćmi w polskich, kinowych repertuarach. Braki te, już od ponad dekady, skrupulatnie uzupełnia Festiwal AfryKamera, który od 21 do 27 lutego po raz kolejny gości w Kinie Pod Baranami.

Wiele o przeznaczeniu i nieuchronności przepowiedni wie bohater filmu „Umrzesz mając 20 lat”. Młody Muzamil, przez usłyszaną zaraz po narodzinach złą wróżbę, nie może rozwinąć skrzydeł i żyć pełnią życia. Czeka na nieuchronnie zbliżające się urodziny, do których czas skrupulatnie odmierza jego matka, rysując złowrogie kreski na ścianach domu. O sferze nadprzyrodzonej opowiada także film „Cud nieznanego świętego”, którego reżyser, Alaa Eddine Aljem, został wybrany przez magazyn Screen International jednym z najbardziej utalentowanych i dobrze się zapowiadających młodych gwiazd kina w krajach arabskich. Intrygujące podejście do tematyki wizji, symboli i snów prezentuje magiczny „Pogrzeb Kojo”, będący imponującą wizualnie historią rodziny, opowiedzianą z perspektywy małej dziewczynki.

W programie 14. Festiwalu AfryKamera nie zabrakło tytułów trzymających się bliżej ziemi, portretujących problemy społeczne i ekonomiczne krajów leżących na kontynencie afrykańskim. Listę tego rodzaju filmów otwierają prezentowani przedpremierowo nominowani do Oscara „Nędznicy” Ladja Ly, których akcja rozgrywa się na jednym z paryskich osiedli, lecz dotyczy afrykańskich emigrantów, starających odnaleźć się we francuskim społeczeństwie. Brutalną, wojenną rzeczywistość, portretuje Rwandyjczyk Joël Karekezi w „Miłosierdziu dżungli”, rozgrywającym się w trakcie II wojny domowej w Kongo, a o trudnym dzieciństwie i życiowych wyzwaniach opowiada „Knuckle City” – przepełniony bokserskimi pojedynkami film sportowy, będący zarazem poruszającym dramatem o chłopcu dorastającym w rodzinie, gdzie przemoc i alkohol są na porządku dziennym. Pozostając w temacie rodziny, wspomnieć należy film „Spójrz na mnie” Néjiba Belkadhiego, portretujący złożoną relację ojca z autystycznym synem.

Wśród festiwalowych tytułów znalazło się także wiele filmów dokumentalnych. „Zamierzamy spowodować chaos” Gio Arlotty przedstawia burzliwe losy słynnego zambijskiego zespołu WITCH oraz jego charyzmatycznego lidera, Emmanuela „Jagari” Chandiego. „Odgłosy masek”, których reżyserką jest Sara CF de Gouveia, skupiają się na tradycyjnym, mozambijskim tańcu Mapiko i jego złożonym znaczeniu. Zrealizowane przez Jeroena van Velzena „Tranzytem przez Tanzanię” to wielowymiarowy portret tanzańskiego społeczeństwa, zbudowany na podstawie pewnej przypadkowej grupy podróżnych, a nakręcone przez Mariah Wilson „Milczące puszcze” są opowieścią o walce z kłusownictwem w lasach Kongo i Kamerunu. Warto zaznaczyć, że w programie AfryKamery znalazł się także polski wątek: wyreżyserowany przez wieloletnią współpracowniczkę Festiwalu Paulinę Zając film „Oni nie znają naszej sztuki. Graffiti w Kenii”. W sobotę, 22 lutego, reżyserka odwiedziła Kino Pod Baranami i wzięła udział w spotkaniu po projekcji swojego filmu.

W ramach AfryKamery coś dla siebie znajdą także miłośnicy krótkich form filmowych. W programie organizatorzy umieścili dwa, bogate zestawy filmów krótkometrażowych, zatytułowane kolejno „Tożsamość” i „Duchowość”. Dodatkowo, do udziału w wyprawie do Afryki Kino Pod Baranami zaprasza najmłodszych widzów, którzy w ramach niedzielnego cyklu Baranki Dzieciom poznają afrykańskie zwierzęta i wezmą udział w warsztatach bębniarskich pod okiem muzyka Mateusza Sarapaty (Wataha Drums).

Więcej informacji na: www.kinopodbaranami.pl

AfryKamera_PLAKAT