górne tło

Zabytkowy Jelcz M120 wyjedzie na Krakowską Linię Muzealną

W niedzielę, 21 lipca mieszkańcy i turyści znów będą mogli podróżować autobusem Jelcz M120. Ten zabytkowy pojazd został odnowiony przez MPK SA i po 10 latach od wycofania z regularnej komunikacji wyjedzie w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej na specjalną linię nr 188, łączącą Mistrzejowice z Dworcem Głównym Wschód.

Przed pierwszym kursem Jelcza M120, który został zaplanowany na godzinę 10.00, autobus będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych na pętli autobusowej w Mistrzejowicach. Już od 9.40 będzie go można dokładnie obejrzeć, a nawet usiąść za kierownicą na miejscu prowadzącego.

Warto wiedzieć, że autobusy Jelcz M120 produkowane przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe powstały w wyniku modernizacji produkowanych od połowy lat 70. ubiegłego wieku autobusów Jelcz Pr110 powstałych na licencji francuskiego Berlieta. Wprowadzone istotne zmiany poprawiły żywotność auta i zmniejszyły jego awaryjność na tle pierwowzoru. W 1993 roku MPK w Krakowie zakupiło pierwsze egzemplarze. Tani, nowy autobus miał być według przyjętej strategii przejściowym rozwiązaniem pozwalającym na wyeliminowanie w krótkim czasie starych zużytych autobusów. W ciągu trzech lat zakupiono w Jelczu łącznie 130 autobusów co sprawiło w tamtym czasie, że Kraków stał się głównym odbiorcą produktów fabryki. Pozwoliło to na wymuszenie wprowadzenia zmian poprawiających komfort pasażerów i żywotność konstrukcji. Równocześnie autobusy były polem doświadczalnym producenta i eksploatatora, którzy w kolejnych kupowanych pojazdach montowali nowinki techniczne pokazujące się na rynku (elektroniczne tablice kierunkowe, elektroniczne kasowniki, siedzenia z tworzywa, zabezpieczenia antykorozyjne konstrukcji itp.). Wprowadzano także zmiany na zewnątrz – zderzaki stalowe zastępowano elementami z tworzyw sztucznych w różnych barwach. Autobusy były eksploatowane w zajezdniach Bieńczyce, Płaszów i Wola Duchacka. Wraz z dostawą nowych niskopodłogowych autobusów sukcesywnie likwidowano Jelcze M120 i w końcowej fazie eksploatacji wszystkie pojazdy zgromadzono w zajezdni Bieńczyce. Oficjalne zakończenie eksploatacji miało miejsce 25 marca 2009 roku.

Jako pojazd historyczny zachowano autobus BF304 noszący pierwotnie numer 21004. Odstawiony pojazd wyprodukowany został w 1994 roku. Jego stan techniczny i niewiele zmienione wnętrze pozwalało na przywrócenie go do ruchu w krótkim czasie. Tylko skorodowane poszycie zewnętrze wymagało ingerencji i malowania. Wnętrze zostało odświeżone i uzupełnione o brakujące elementy wyposażenia. Po ponad dekadzie został odnowiony i przywrócony do ruchu.

Oprócz Jelcza M120 w niedzielę, 21 lipca na linii nr 188 będą kursować inne autobusy z kolekcji MPK SA i Muzeum Inżynierii Miejskiej: Ikarus 260 i Ikarus 620. Kursy zostały zaplanowane co pół godziny od 10.00 do 17.00.

W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej w niedzielę, 21 lipca zaplanowano także kursy zabytkowych tramwajów na linii specjalnej nr 25, łączącej os. Piastów z Dworcem Towarowym. Pojawią się na niej wagony 102N, 102Na z przyczepą 102NaD, T4 z przyczepą B4 oraz wagon N z oddanym niedawno do ruchu po remoncie wagonem doczepnym ND z 1950 roku.

Oczywiście tego dnia będą także realizowane tradycyjne kursy tramwajów zabytkowych na linii nr 0 z Cichego Kącika do ul. św. Wawrzyńca. Pojawi się na niej wagon Ring z przyczepą ND.