górne tło

W konkursie „Działajmy razem” wygrało dziewięć projektów

Moda, kultura kulinarna, historia, krajoznawstwo – to tematy najciekawszych projektów, które krakowscy uczniowie zrealizowali wraz z seniorami w 2018 roku w ramach czwartej edycji konkursu „Działajmy razem”. We wtorek, 12 lutego, w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa uczniowie siedmiu szkół oraz wychowankowie bursy i młodzieżowego domu kultury przedstawili swoje przedsięwzięcia i odebrali pamiątkowe dyplomy.

– Jest mi niezmiernie miło spotkać na tej sali różne pokolenia krakowian. Współcześnie, z rozmaitych powodów, więzi międzypokoleniowe słabną, ale ten konkurs pokazuje, że czasem warto iść pod prąd. Stawiamy na umacnianie tych więzi i integrację pokoleń, projekty są co roku bardzo inspirujące i pobudzające do myślenia – powiedział podczas gali konkursu zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej Andrzej Kulig.

Wśród tegorocznych laureatów znaleźli się uczniowie i uczennice szkół:

Niemal każda z wyróżnionych szkół stale współpracuje z seniorami – czy to z jednym z Centrów Aktywności Seniorów, Klubem Seniora, chórem Gospel Senior, czy ze starszymi mieszkańcami okolicznych osiedli.

Konkurs na działania międzypokoleniowe realizowany jest w ramach Gminnego Programu Aktywności Społecznej i Integracji Osób Starszych na lata 2015–2020 PASIOS. Do 4. edycji konkursu zgłoszono i realizowano dziewięć projektów na łączną kwotę 60 tys. zł.

Konkurs ma pomóc w integracji uczniów i osób starszych – w realizacji projektów biorą udział osoby z różnych pokoleń. Międzypokoleniowe przedsięwzięcia już na stałe wpisały się w praktykę szkolną naszego miasta. Adresatem konkursu jest młodzież ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, młodzieżowych domów kultury oraz burs prowadzone przez Gminę Miejską Kraków. Projekty pokazują uczniom, że osoba starsza może być ich przyjacielem, nauczycielem i doradcą. Uczniowie i seniorzy podczas kolejnych spotkań przełamują bariery wiekowe. Mimo różnic dzielących obie grupy wiekowe spotkania wokół wspólnych pasji dają poczucie partnerstwa, ułatwiają nawiązanie dialogu i wzajemne zrozumienie. Projekty pozwalają zweryfikować wzajemne postrzeganie się młodzieży i seniorów, uwidaczniają bezcenne doświadczenia osób starszych i zapał do wspólnego działania młodzieży.

Jakie cele udało się zrealizować dzięki projektom? Oto najważniejsze: integracja międzypokoleniowa, nabycie umiejętności prowadzenia zajęć przez młodzież, przełamanie barier we współpracy z osobami starszymi, prowadzenie działań wolontaryjnych przez młodzież pod nadzorem fachowej kadry pedagogicznej, przeciwdziałanie bierności seniorów, zwiększenie aktywności osób starszych, wskazanie właściwych postaw prozdrowotnych, nabywanie umiejętności dbania o zdrowie fizyczne i psychospołeczne, organizowanie czasu wolnego osobom starszym, kształtowanie odpowiednich postaw obywatelskich niezależnie od wieku, integracja środowiska szkolnego, zwiększenie szacunku między pokoleniami.