górne tło

Węzeł przesiadkowy w Bronowicach najlepiej przygotowaną inwestycją

Unia Europejska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020 wesprze budowę węzła przesiadkowego i parkingu P+R w Bronowicach. Projekt uzyskał najwyższą, niemal maksymalną możliwą ocenę. Inwestycja zyska wsparcie w wysokości ok. 13,6 mln zł.

Dziś dofinansowanie jest już gwarantowane. – Zarząd Województwa Małopolskiego podjął uchwałę w sprawie wyboru do dofinansowania projektu pn. „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P+R Bronowice oraz terminalem autobusowym”, środkami w wysokości 13 598 767,05 zł – powiedział Piotr Kącki, członek zarządu Miejskiej Infrastruktury, zajmujący się m.in. pozyskiwaniem w imieniu gminy środków unijnych dla parkingów typu P+R realizowanych przez spółkę.

Zintegrowany węzeł przesiadkowy okazał się najlepiej przygotowanym projektem starającym się o unijne fundusze, uzyskując niemalże maksymalną liczbę punktów. Przyjęte rozwiązanie integruje ze sobą wszystkie rodzaje transportu publicznego w Krakowie.

– Pod koniec września 2017 r. podpisane zostały umowy o dofinansowanie dla trzech innych projektów dofinansowywanych w ramach ZIT: w Kurdwanowie, Bieżanowie oraz Małym Płaszowie – dodał Piotr Kącki. – Wszystkie projekty uzyskały bardzo wysokie oceny. Oznacza to, że projekty zostały bardzo dobrze przygotowane zarówno pod względem formalnym, jak również merytorycznym, a więc ze względu na przyjęte rozwiązania projektowe i zastosowane innowacje – tłumaczył członek zarządu MI.

Przyznając tak wysokie oceny, komisja doceniła modelowe rozwiązania. Łączna kwota dofinansowania unijnego dla wszystkich czterech zadań to blisko 21 mln zł.

To nie tylko parking

Zintegrowany węzeł przesiadkowy „Bronowice” nie będzie klasycznym parkingiem „Parkuj i jedź”, który integruje transport indywidualny i jeden z podsystemów transportu publicznego (zwykle tramwaj). Inwestycja, która planowana jest przy skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Balickiej, będzie pełnowartościowym węzłem przesiadkowym łączącym wszystkie rodzaje transportu miejskiego i podmiejskiego w Krakowie. Będą z niego korzystać kierowcy, rowerzyści oraz pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej, a także pasażerowie kolei.

Inwestycja powstanie między wiaduktami kolejowym i tym, po którym przebiega ul. Balicka oraz torowisko tramwajowe. Na najniższym poziomie inwestycji planowany jest dworzec autobusowy komunikacji miejskiej i podmiejskiej.

– Zaplanowano również miejsca potrzebne do prowadzenia sprzedaży biletów. Obiekt wyposażony będzie w tablice informacyjne podające czasy odjazdu poszczególnych linii. Zaprojektowano także budynek dworcowy wraz z poczekalnią, punktem komercyjnym oraz publiczną toaletą – mówił Piotr Kącki. – Zadaszeniem dworca autobusowego będzie pierwsza kondygnacja wielopoziomowego parkingu. Takie rozwiązanie sprawi, że dworzec nie będzie ingerował w otoczenie – dodał. Dworzec autobusowy zlokalizowany będzie w poziomie ul. Armii Krajowej, natomiast pierwsza kondygnacja parkingu P+R będzie się znajdowała w jednym poziomie z wiaduktem ul. Balickiej. Kierowcy wysiadający z samochodów na tym poziomie wygodnie i bez zbędnego nadkładania drogi, dotrą na przystanki tramwajowe. Kondygnacje obiektu będą połączone schodami i windami – wszystko przystosowane będzie dla osób niepełnosprawnych.

Stacja ładowania autobusów

Założenia inwestycji są takie, że kierowcy pozostawiając swój pojazd na parkingu dalszą podróż kontynuować będą tramwajem, autobusem lub pociągiem. W obiekcie zaprojektowano również parkingi dla rowerów, które dla zwiększenia poczucia bezpieczeństwa wyposażone zostaną w zamki elektromagnetyczne, a także objęte będą monitoringiem wizyjnym. Rowerzyści podobnie jak kierowcy będą mogli w ten sposób kontynuować dalszą podróż komunikacją miejską lub aglomeracyjną.

Podobnie jak pozostałe inwestycje, również ta w Bronowicach wyposażona zostanie w punkty ładowania pojazdów elektrycznych. – Nowością jest to, że dworzec autobusowy również będzie posiadał stacje ładowania autobusów napędzanych silnikami zeroemisyjnymi – poinformował Kącki.

Wszystkie obiekty będą wyposażone w elementy dynamicznej informacji pasażerskiej po to, aby kierowca już na parkingu wiedział kiedy odjeżdża pojazd komunikacji miejskiej tej linii, którą chce kontynuować podróż. Przy ulicach dojazdowych do parkingu umieszczone zostaną tablice informujące w czasie rzeczywistym o liczbie wolnych miejsc parkingowych.

– Z parkingów za darmo będą mogły korzystać osoby posiadające bilety komunikacji miejskiej. Z kolei osoby, które takich biletów nie posiadają, będą płaciły za postój. Za to na podstawie biletu postojowego będą mogły korzystać z komunikacji miejskiej. Przyjęte rozwiązania w pełni zintegrowane są z systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej zarówno w wersji tradycyjnej jak również mobilnej iMKA – zaznaczył Kącki.