górne tło

Kraków przyjazny rowerzystom

Prezentacja systemu rowerów miejskich Wavelo oraz plan rozwoju infrastruktury rowerowej to dwa główne tematy, które poruszono podczas pierwszego po przerwie wakacyjnej posiedzenia Komisji Infrastruktury.

Krakowskie rowery miejskie co miesiąc rejestrują rekordy użytkowania. Ostatni padł 18 lipca, kiedy odnotowano 6691 wypożyczeń Wavelo, co przełożyło się na 25 tys. 600 kilometrów i ponad 2600 przejechanych godzin.

System – jak się okazuje - nie tylko działa dobrze, ale i jeszcze pozwala miastu zarabiać i przyczynia się do zwiększenia liczby użytkowników regularnie korzystających z rowerów.

System Wavelo od miesięcy działa w pełnym zapowiedzianym składzie, czyli przy 150 stacjach i z flotą 1500 rowerów. Operator jednak na tym nie poprzestaje. Użytkownicy rowerów miejskich mogą cieszyć się dodatkowymi czterema stacjami, ustawionymi w dzielnicy Czyżyny. Następnym krokiem, jaki operator planuje jest powiększenie obszaru systemu i wprowadzenie stacji mobilnych.  

Słuchający prezentacji radni chwalili system, natomiast mieli też kilka uwag. Np. radny Andrzej Mazur pytał, dlaczego stacje nie powstają bezpośrednio przy ścieżkach rowerowych. Jak został poinformowany, nie jest to takie proste, ponieważ jest bardzo dużo ograniczeń co do lokalizacji stacji. Jak twierdzi operator, już wytypowanie 150 miejsc na stacje było  olbrzymim wyzwaniem. Radny Jakub Kosek uważa z kolei, że wypożyczenie roweru bez abonamentu jest drogie. Radny twierdzi, że ta sama droga przejechana komunikacją miejską jest tańsza, a czas przejazdu krótszy lub podobny.

Następnie radni zapoznali się z planami rozwoju infrastruktury rowerowej 2017-2020. Na chwilę obecną Kraków posiada 189,7 km tras rowerowych. W roku 2017 zrealizowano trasy przy ulicach: Opolskiej, Kocmyrzowskiej, Wielickiej, Teligi i Ćwiklińskiej. W tym roku ruszyła budowa ścieżki wzdłuż ul. Nowohuckiej oraz wzdłuż ul. Zakopiańskiej od ul. Brożka. Na rok 2018, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, planowana jest budowa ścieżki od ul. Przybyszewskiego wzdłuż Armii Krajowej i Jasnogórskiej aż do granic miasta. Budowana też będzie ścieżka od klasztoru Sióstr Norbertanek do ścieżki przy moście Zwierzynieckim, nad rzeką Białuchą, wzdłuż Babińskiego, Skotnickiej, Orzechowej przez Las Borkowski, a także ścieżka łącząca Kazimierz z Ludwinowem. Łącznie w 2018 r. ma powstać 19 km ścieżek, a do 2020 - 26.2 km. Natomiast w ramach Samodzielnych Inwestycji Rowerowych ma powstać ok 12 km ścieżek. Z kolei w ramach inwestycji drogowych w roku 2019 powstanie prawie 13 km, a w roku 2020 prawie 19 km ścieżek.