górne tło

Podsumowanie projektu „Smaki Francji”

9 maja 2017 r. w hotelu Mercure Krakow Stare Miasto odbyło się podsumowanie projektu „Smaki Francji”, zorganizowane przez Konsulat Generalny Francji w Krakowie. Podczas spotkania zaprezentowano film Agaty Schultz dotyczący tego przedsięwzięcia, adresowany do zaproszonych gości, uczestników i sympatyków projektu oraz aktualnych i przyszłych adeptów kursów Instytutu Francuskiego w Krakowie. Kopie filmu rozdystrybuowano wśród obecnych.

Jednym z punktów programu wydarzenia było losowanie nagrody ufundowanej przez hotel Mercure Stare Miasto – weekendowego pobytu dla dwóch osób w hotelu Mercure w Lyonie – stolicy kulinarnej Francji, miastem od lat współpracującym z Małopolską. Szczęście dopisało przedstawicielom restauracji hotelu „Pod Różą”. Region Południowy Carrefour Polska przekazał też kilkanaście egzemplarzy książki pt. „Z miłości do smaku” autorstwa Pierre’a Gagnaire.  

Francja stoi doskonałą kuchnią! Przyznają to nawet osoby nie będące frankofilami. Dlatego w 2015 r. francuskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Rozwoju Międzynarodowego oraz światowej sławy szef kuchni Alain Ducasse zainicjowali akcję „Goût de France”/„Smaki Francji”, której celem jest promocja Francji poprzez słynną na całym świecie kuchnię francuską.

Na czym polega to wydarzenie? Tego samego wieczoru, 21 marca, na pięciu kontynentach szefowie różnorodnych kuchni świata celebrują doskonałą i kreatywną kuchnię francuską serwując smakoszom kolację „à la française”. Kolacja taka składa się z następujących pozycji: aperitif, przystawki, danie/a główne, deska serów, deser(y), a na koniec - francuskie wina i szampany.

Z roku na rok akcja „Goût de France” gromadzi coraz większą liczbę restauracji na świecie: w 2015 r. ich liczba wyniosła 1300, w 2016 r. – 1715, zaś w roku bieżącym udział w wydarzeniu zadeklarowało ponad 2000 restauracji! Ten wzrost jest odnotowany także w Polsce, która już od pierwszej edycji konsekwentnie zajmuje drugie miejsce na świecie po Francji pod względem liczby restauracji biorących udział w projekcie.

159 polskich restauracji, które wzięły udział w akcji znajduje się w 56 miastach i miejscowościach całego kraju. Na południu Polski jest ich 60. W samym Krakowie do akcji dołączyło aż 18 restauracji, które 21 marca 2017 r. zaprosiły na francuską ucztę!

Zobacz LISTĘ KRAKOWSKICH RESTAURACJI – uczestników akcji  „Goût de France 2017”

Projekt „Goût de France” służy także promowaniu wyjazdów turystycznych do Francji: blisko 1/3 turystów zagranicznych wymienia francuską gastronomię i enologię wśród głównych powodów ich przyjazdu do Francji. Francja już jest pierwszym celem podróży turystycznych na świecie, wybieranym każdego roku przez ponad 80 milionów turystów. Docelowo ta liczba ma wynieść 100 milionów w 2020 roku.

Poza tym, we Francji jest ponad 150 tys. restauracji i kawiarni tworzących 600 tys. miejsc pracy, w tym 50 tys. w samej gastronomii. Francja liczy także 10 tys. winiarni do zwiedzania (tzw. enoturystyka), przyciągających każdego roku 7,5 miliona turystów, w tym 3 miliony obcokrajowców. Docelowo ta liczba ma wynieść 4 miliony do 2020 roku.

Turystyce we Francji sprzyjają połączenia lotnicze między Polską a Francją z Krakowa-Balic są bezpośrednie połączenia lotnicze do Paryża, Lyonu, Lourdes (od 26 marca 2017 r.) i Marsylii (od jesieni 2017 r.).

Więcej na stronie internetowej goodfrance.com.