górne tło

Nakładki po zimie. Nową nawierzchnię zyska 50 ulic

W tym roku Kraków przeznaczy na remonty nakładkowe 22 mln zł – za pomocą nakładek wyremontowanych zostanie prawie 50 ulic. Obecnie trwają przeglądy dróg oraz ogłaszane są przetargi. Pierwsze nakładki będą kładzione z początkiem maja. Roboty powinny zakończyć się jeszcze przed wakacjami, tak by utrudnienia nie nakładały się na inne zaplanowane wówczas remonty.

Ogłoszenie każdego przetargu wymaga odpowiedniego przygotowania. Od połowy lutego inspektorzy ZIKiT wraz z radnymi dzielnic prowadzą przeglądy ulic, by sprawdzić, które najbardziej ucierpiały z powodu zimy, mają np. widoczne ubytki, spękania czy wyboje. Następnie każda z jezdni jest poddawana badaniom drogowym, tzw. odwiertom rdzeniowym, w czasie których sprawdzana jest struktura i budulec drogi.

– Każda droga jest inna, a lepsze poznanie jej budowy pozwala na skuteczniejszą naprawę. Ustalenia z takich badań są potem wskazówkami dla wykonawców. Warto zauważyć, że nakładki w Krakowie mają bardzo dobrą wytrzymałość, najstarsze, sprzed 3 lat, nadal spełniają swoją funkcję. Odnotowaliśmy pojedyncze przypadki spękań czy innych drobnych uszkodzeń, ale są one naprawiane przez wykonawców w ramach 36-miesięcznej gwarancji. Takich sytuacji jest jednak naprawdę niewiele – mówi Andrzej Olewicz, zastępca dyrektora ZIKiT.

Warto pamiętać, że kontrolne odwierty odbywają się również po kilku dniach od zakończenia prac remontowych. Wszystko po to, aby naprawione drogi służyły kierowcom jak najdłużej.

W tym roku ZIKiT planuje remonty nakładkowe na około 50 ulicach, m.in. na Kapelance, ul. Mackiewicza, ul. Łokietka, ul. Radzikowskiego, ul. Ojcowskiej, ul. Mazowieckiej, ul. Kobierzyńskiej, ul. Fredry, ul. Kamieńskiego, ul. Broniewskiego, ul. Szajnowicza.

– Dołożymy wszelkich starań, żeby remonty były jak najmniej uciążliwe dla kierowców. Będziemy chcieli je rozłożyć w czasie tak, aby utrzymać ciągłość komunikacyjną – zapewnia Andrzej Olewicz.

Oprócz nakładek prowadzone będą także naprawy ulic i chodników w ramach bieżącego utrzymania. Na te zadania przekazanych zostanie 29 mln zł. Pierwsze  naprawy, które nie wymagają wymiany nawierzchni, prowadzone są już teraz. Ponadto około 4-5 mln zł trafi na zadania, których nie udało się zrealizować z różnych niezależnych od ZIKiT przyczyn w roku ubiegłym.

W 2017 r. monitoring stanu dróg będzie na bieżąco przeprowadzał także Drogomistrz, który każdego dnia będzie kontrolował krakowskie ulice oraz zbierał dokumentację fotograficzną i filmową, tak aby jeszcze lepiej usprawnić planowanie remontów w naszym mieście. Obecnie trwa nabór na stanowisko. Drogomistrz rozpocznie swoją pracę prawdopodobnie w połowie marca.

Przypomnijmy, że  program drogowych modernizacji metodą nakładkową z sukcesem ruszył w Krakowie w 2013 r. Drogowcy, zamiast łatać pojedyncze dziury w drodze, nakładają na cały odcinek ulicy nową nawierzchnię asfaltową, dzięki czemu uzyskują  trwalszy efekt. Remonty nakładkowe prowadzone są w miejscach, w których wystarczy wymiana zewnętrznej warstwy jezdni i nie ma potrzeby wymiany podziemnego uzbrojenia. Jest to metoda szybsza i tańsza niż rozkopywanie ulicy na dłuższy czas. Jest ona także skuteczniejsza od zalepiania asfaltem pojedynczych dziur, które nie są odporne na duży ruch i warunki atmosferyczne.