górne tło

Kraków jest coraz bardziej widoczny w mediach

Kraków wzmacnia swoją obecność w mediach, w tym także na portalach społecznościowych.  W pierwszym kwartale 2016 r. to stolica Małopolski była najczęściej wymienianym miastem w tytułach publikacji prasowych i internetowych, wyprzedziła nawet Warszawę – takie dane przynosi kwartalny raport „Stolice regionów”, opracowywany przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Liczba publikacji na temat danego miasta we wszystkich mediach (prasa, internet, radio i telewizja) to jeden ze wskaźników pozwalających zmierzyć siłę medialną metropolii. Niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o popularność w mediach jest Warszawa – stolica to najczęściej wymieniane miasto w przekazach medialnych, pojawia się aż w co czwartej publikacji, ma też najwyższy ekwiwalent reklamowy.

Jak wynika z najnowszego raportu „Stolice regionów”, w pierwszym kwartale tego roku ukazało się prawie 455 tys. informacji dotyczących Warszawy. Kraków zajmuje silną, drugą pozycję – z wynikiem prawie 215 tys. publikacji. Za nim plasują się bezpośredni konkurenci w wyścigu do fotela wicelidera zestawienia – przede wszystkim Poznań (prawie 195 tys.) i Wrocław (nieco ponad 166 tys.).

Aktualna wysoka pozycja Krakowa jest wynikiem znaczącego przyrostu informacji na temat miasta w ciągu ostatniego roku. Przypomnijmy, że jeszcze w pierwszej połowie 2015 r. Kraków zajmował trzecią pozycję pod względem liczby publikacji we wszystkich mediach – za Warszawą i Poznaniem. To właśnie pod koniec ubiegłego roku przesunął się na drugie miejsce, by w pierwszym kwartale tego roku umocnić się na pozycji wicelidera.

Co ciekawe, w okresie od stycznia do marca 2016 r. Kraków był najczęściej wymienianym miastem w tytułach publikacji prasowych i internetowych – dziennikarze wzmiankowali go w 972 materiałach, dla porównania: Warszawę w 859, Wrocław w 685, a Poznań w 606. Najrzadziej w tytułach prasowych gościły Gorzów Wielkopolski (93) i Zielona Góra (82).

Co istotne, o Krakowie pisze się nie tylko coraz więcej, ale i dobrze. Z danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM), który gromadzi statystyki na temat obecności Krakowa w mediach, wynika, że w styczniu tego roku ponad 97% doniesień medialnych na temat Krakowa miało wydźwięk neutralny lub pozytywny. Oznacza to, że niewiele ponad 2% informacji zawierało negatywny komentarz. Informacje pozytywne stanowiły natomiast prawie 10% miesięcznej porcji doniesień o mieście. W kolejnych miesiącach tego roku proporcje utrzymywały się na zbliżonym poziomie. W przekazach dominują informacje o charakterze ogólnoinformacyjnym, na drugim miejscu plasują się (zmiennie) informacje o tematyce kulturalnej oraz ubezpieczeniowo-finansowej, a na trzecim miejscu – sport.

Warto zauważyć, że Kraków jest również przedmiotem zainteresowania zagranicznej prasy. W styczniu br. w prasie anglojęzycznej ukazało się 18 artykułów na temat naszego miasta, w lutym – 10, w marcu – 17, a w kwietniu – 34 (wg danych IMM).

O Krakowie najwięcej pisze się w internecie, przede wszystkim w serwisach krakow.pl (Magiczny Kraków), dziennikpolski24.pl oraz kulturadostepna.pl. Tak wynika z danych raportu „Stolice regionów”. Drugim źródłem informacji o naszym mieście jest prasa: „Dziennik Polski”, „Polska – Gazeta Krakowska” oraz „Gazeta Wyborcza Kraków”. Trzecie miejsce przypada rozgłośniom radiowym, a są to Polskie Radio Kraków, Radio ESKA Kraków i Polskie Radio Program 1. Najmniej informacji o stolicy Małopolski pojawia się w telewizji – a jeśli już miasto występuje na małym ekranie, to głównie w Polsacie News, TVP3 Kraków i TVP Info.

Warto odnotować coraz silniejszą obecność Krakowa w mediach społecznościowych – tu dominuje Facebook jako główne źródło wiedzy o mieście (wg danych IMM). W marcu br. w serwisach społecznościowych odnotowano 5711 informacji o Krakowie. W zestawieniu źródeł najczęściej informujących o Krakowie w 2014 r. na pierwszej pozycji znalazł się Facebook z wynikiem ponad 18,5 tys. informacji. Tak samo było w 2015 r., tylko liczba doniesień zamieszczonych w tym serwisie wzrosła prawie trzykrotnie – do prawie 51 tys.  Jak będzie w tym roku, zobaczymy. Jak wiadomo, media społecznościowe odgrywają dziś niebagatelną rolę w budowaniu marki miast i stanowią jeden z głównych kanałów komunikacji z mieszkańcami. Oficjalny profil Krakowa ma obecnie ponad 120 tys. fanów.