4 września 2025 r. odbyło się otwarte spotkanie prezydenta Aleksandra Miszalskiego z mieszkańcami dzielnicy Mistrzejowice.
Mieszkańcy zadawali pytania, na które odpowiadały właściwe wydziały Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki. Poniżej zebrane zostały wszystkie pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.
(Odpowiedź pojawi się po kliknięciu na wybrane pytanie/poruszony temat)
ZTP: Po nowej trasie Meissnera – Mistrzejowice planowane jest skierowanie następujących linii tramwajowych:
ZDMK: Plany przebudowy ronda Piastowskiego wchodziły w zakres opracowanej w 2019 r. koncepcji rozbudowy ul. Okulickiego, która powinna zostać zaktualizowana, w związku z opracowanym nowym modelem ruchu dla Krakowa przez GK. Realizacja tej inwestycji wymaga zabezpieczenia środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa oraz WPF.
ZDMK: Realizacja tej inwestycji wymaga zabezpieczenia środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa oraz WPF na przygotowanie nowej koncepcji w oparciu o aktualny model ruchu dla Krakowa opracowany przez GK wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz na opracowanie projektu budowlanego i na roboty budowlane.
Zawarta jest umowa w oparciu o art. 16 ustawy o drogach publicznych na wykonanie Inwestycji Drogowej pn. „Rozbudowa ul. gen. Leopolda Okulickiego, al. Gen. T. Bora Komorowskiego, ul. Wiślickiej, ul. Władysława Czaplickiego wraz z zapewnieniem prawidłowych warunków odwodnienia, oświetlenia, niezbędną infrastrukturą techniczną i przełożeniem kolidującego uzbrojenia, w dowiązaniu do istniejącego układu drogowego”. Inwestor uzyskał pozwolenie na budowę inwestycji niedrogowej. Zawarcie umowy nie przesądza o jej realizacji, która uzależniona jest od realizacji inwestycji niedrogowej.
GK: W czerwcu Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa wykonał analizy ruchu drogowego w rejonie ulicy Mistrzejowickiej w związku z planowanym uruchomieniem węzła Mistrzejowice na drodze S7. Analiza symulacyjna wykazała, że realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad inwestycja znacząco zmniejszy natężenie ruchu w ciągu ulicy Mistrzejowickiej, a obecnie trudna sytuacja ma charakter wyłącznie przejściowy.
Analiza została przekazana Radzie Dzielnicy XV Mistrzejowice, a ta umieściła ją na stronie internetowej.
ZDMK: Skrzyżowanie ul. Mistrzejowickiej z ul. Marycjusza zostało wskazane do rozbudowy deweloperowi, który planuje zrealizować zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z usługami w parterze, zawarta jest umowa zgodnie z art. 16 ustawy o drogach publicznych. Termin realizacji uzależniony od realizacji inwestycji niedrogowej.
ZDMK: Zawarta została umowa dla zadania inwestycyjnego obejmującego zakresem rozbudowę ul. Ognistych Wici na odcinku ok 650 m wraz z zapewnieniem prawidłowych warunków odwodnienia i oświetlenia oraz budową chodników. Planowany termin uzyskania ostatecznej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej to grudzień 2025 r. W aktualnych wieloletnich planach finansowych Miasta Krakowa brak jest stosownych środków finansowych, zabezpieczonych celem kontynuacji inwestycji w zakresie realizacji prac w terenie. W przypadku ujęcia w planach finansowych Miasta Krakowa przedmiotowego zadania inwestycyjnego, ZDMK przystąpi do realizacji robót budowlanych.
ZIS: Ogłoszenie zamówienia publicznego na wykonawcę robót budowlanych dla zadania pn. „Budowa hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 85, os. Złotego Wieku 4” planowane jest na I kwartał 2026 r. Aktualnie inwestycja ujęta jest w WPF na lata 2026–2027 z kwotą 8,4 mln zł.
GK: Na ul. Mistrzejowickiej cały czas obowiązuje ograniczenie tonażu wyrażone znakiem B-5 „zakaz wjazdu samochodów ciężarowych” o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t. Obecnie weryfikowana jest możliwość wprowadzenia ograniczenia tonażu na ul. Piasta Kołodzieja.
ZDMK:
GK: Podmiotem właściwym do egzekwowania przepisów prawa o ruchu drogowym jest policja. Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury w IV kwartale tego roku zorganizuje spotkanie z udziałem przedstawicieli Rady Dzielnicy XV Mistrzejowice, Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz Komendy Miejskiej Policji w Krakowie w celu przeprowadzenia wizji w terenie i rozważenia możliwości wprowadzenia innych/dodatkowych rozwiązań mających na celu ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych.
OC: Zgodnie z deklaracja Prezydenta Miasta Krakowa w przyszłym roku planowana jest do realizacji budowa monitoringu wizyjnego w rejonie pętli tramwajowej w rejonie osiedla Piastów/osiedla Bohaterów Września.
ZIS: W 2025 roku ZIS opracował analizę możliwości budowy pełnowymiarowego boiska w rejonie os. Bohaterów Września. Analiza wykazała, że lokalizacja będzie wymagać nabycia nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej Kraków oraz zmiany zapisów MPZP. Aktualnie planowane jest przeprowadzenie konsultacji społecznych.
GK: Budowa ekranów akustycznych przy drogach ekspresowych S7 i S52 leży w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Gmina Miejska Kraków wystąpiła do jednostki rządowej z wnioskiem o budowę ekranów akustycznych w rejonie os. Piastów.
ZDMK: W przyjętym Uchwałą Nr XVII/391/24 Rady Miasta Krakowa z dnia 18 grudnia 2024 r. Budżecie Miasta Krakowa na 2025 r. oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa przyjętej Uchwałą Nr XVII/419/24 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 grudnia 2024 r. z późn. zmianami, nie uwzględniono finansowania zadania inwestycyjnego, gdzie jednostką realizującą jest ZDMK, mającego na celu redukcję oddziaływania hałasu we wskazanym rejonie. W Programie Ochrony Środowiska przed Hałasem (POŚpH) w perspektywie krótkoterminowej 2024–2028 na terenie aglomeracji krakowskiej zostało ujęte zadanie pn.: „Analiza akustyczna pod kątem konieczności ekranowania budynków przy ul. Okulickiego obejmująca odcinek ul. Okulickiego od ul. Fatimskiej do ul. Mikołajczyka”. Należy mieć jednak na uwadze, że program ma charakter dokumentu ramowego, określającego zestaw działań priorytetowych, mających na celu ochronę klimatu akustycznego, nie zapewnia on jednak ich finansowania. Podjęcie konkretnych działań uwarunkowane jest od wcześniejszego zabezpieczenia środków w Budżecie Miasta Krakowa/Wieloletniej Prognozie Finansowej. Mając powyższe na uwadze ZDMK w roku 2024 ujął na liście rankingowej zadań wnioskowanych do BMK i WPF to zadanie. Pomimo tego finansowanie nie zostało zapewnione, co na chwilę obecną uniemożliwia jego realizację. Zadanie zostanie ponownie umieszczone na liście rankingowej. Niezależnie od powyższego ZDMK wystąpi do GDDKiA w sprawie dotyczącej ekranów akustycznych wzdłuż drogi S52.
ZDMK: W miejscowym planie zagospodarowania terenu, który pokrywa obszar os. Bohaterów Września nie zaplanowano budowy nowej drogi umożliwiającej wyjazd z osiedla od strony północnej.
ZDMK: Do końca roku zostanie wymienionych 15 sztuk opraw oświetleniowych.
MPO: Funkcjonujące do tej pory na terenie Gminy Miejskiej Kraków pojemniki na odzież używaną były rozmieszczane przez firmy prywatne. W związku z nasilającym się zjawiskiem nielegalnego składowania tekstyliów i odzieży poza wyznaczonymi pojemnikami, firmy te wycofują kontenery z przestrzeni publicznej.
Zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami 5 września do Pana Stanisława Kracika Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa została przesłana wstępna informacja (analiza) dotycząca odbioru tekstyliów i odzieży na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Dalsze kroki w tej sprawie zostaną podjęte po zaplanowanym spotkaniu.
ZDMK: Skrzyżowanie ul. Mistrzejowickiej i ul. Marycjusza zostało wskazane do rozbudowy deweloperowi, który planuje zrealizować zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z usługami w parterze, zawarta jest umowa zgodnie z art. 16 ustawy o drogach publicznych. Termin realizacji uzależniony od realizacji inwestycji nie drogowej. ZDMK przeanalizuje możliwość wyznaczenia przejścia w ramach doraźnych działań utrzymaniowych do czasu realizacji inwestycji, o której mowa powyżej.
EK: Spotkania w tej sprawie odbyły się 15 i 16 września, odpowiednio z panem dyrektorem Piechem oraz z panem dyrektorem Piechem i firmą Fit Adventure.
W chwili obecnej w Wydziale Edukacji i Projektów Edukacyjnych trwają jeszcze ostateczne uzgodnienia. Gdy tylko zostaną ustalone zasady wspólnej współpracy pomiędzy Szkołą Podstawowa nr 144 a firmą Fit Adventure, niezwłocznie się porozumiemy z udziałem pani dyrektor Magdaleny Mazur.
WS: Prezydent Miasta Krakowa nie jest organem ochrony środowiska właściwym w przedmiotowej sprawie. Właściwość rzeczową organów ochrony środowiska określa Ustawa Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z przepisem prawa, sprawy dla przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, realizowanych na terenach innych niż ww. zakłady, leżą w kompetencjach Marszałka województwa.
Marszałek województwa w ramach swoich kompetencji może nałożyć na pomiot korzystający ze środowiska obowiązek sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego oraz zweryfikować na jego podstawie przebieg obecnych granic obszaru ograniczonego użytkowania, który dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko tworzy w drodze uchwały sejmik województwa.
ZZM: Kosze na śmieci będą dokładnie i sukcesywnie myte w środku oraz będą uzupełniane worki. Z uwagi na fakt, że przedmiotowy teren podlega opiece konserwatorskiej, przestawienie bądź montaż nowych koszy będzie możliwy po uzyskaniu zgody konserwatora.
ZDMK: Realizacja tej inwestycji wymaga zabezpieczenia środków finansowych w Budżecie Miasta Krakowa oraz WPF na przygotowanie nowej koncepcji w oparciu o aktualny model ruchu dla Krakowa opracowany przez GK wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz na opracowanie projektu budowlanego i na roboty budowlane.
AU: 20 marca została wydana decyzja ZRID na budowę ul. Szafirowej – obecnie prowadzone jest postępowanie odwoławcze. W toku postępowania odwoławczego będą analizowane zarzuty odwołania w zakresie zasadności zajętości terenu inwestycji.
ZDMK: Inwestycja w Dzielnicy IV. Rozbudowa ul. Legnickiej, wraz z budową ul. Szafirowej, budową skrzyżowania typu rondo oraz przebudową infrastruktury technicznej, prowadzona jest na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nr 6/6740.4/2025 z dnia 04.03.2025 r., której Postanowieniem z dnia 13.03.2025 r. został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Stronom służyło odwołanie od ww. decyzji do organu drugiej instancji w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie. Zgodnie z art. 58 ustawy kodeks postępowania administracyjnego w razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin. Przywrócenie terminu do złożenia prośby jest niedopuszczalne. Projektowane rozwiązania techniczne układu drogowego polegającego na realizacji ronda wraz z zapewnieniem dojścia pieszego do terenu inwestycji niedrogowej (w tym rozwiązania sytuacyjne, wysokościowe, konstrukcje nawierzchni, skrajnie, warunki widoczności i przejezdności, szerokości i długości pasów ruchu) są zaprojektowane w sposób odpowiadający wymaganiom wynikającym z ich przeznaczenia, w szczególności są dostosowane do wymagań bezpieczeństwa ruchu na drodze, wymiarów gabarytowych pojazdów, dla których są przeznaczone oraz zapewniono warunki przejezdności i widoczności na wjeździe, w tym parametry techniczne zgodne z przepisami szczegółowymi.
MPO: Przepompownia w Szczyglicach (teren sołectwa Balice) znajduje się poza terenem Gminy Miejskiej Kraków, w związku z powyższym właściwym organem do rozpatrzenia niniejszego zagadnienia jest Urząd Gminy Zabierzów, na terenie której znajduje się dana miejscowość, jako jednostka odpowiedzialna za realizację zadań w tym zakresie.
ZTP: Aktualnie funkcjonuje wiele punktów dystrybucji biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK), które umożliwiają m.in. płatność gotówką za bilety. Do dyspozycji pasażerów są oddane 4 punkty stacjonarnej obsługi pasażerów POP zlokalizowane na ulicach:
Również działa sieć stacjonarnych automatów biletowych aktywnych 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu: w systemie KMK w liczbie 192 sztuk i w systemie Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA) w liczbie 30 sztuk, razem 222 urządzeń, których lokalizacja została naniesiona na mapce znajdującej się na stronie ZTP. Dodatkowo ZTP umożliwia zawarcie umowy hurtownikom, którzy prowadzą dalszą odsprzedaż biletów KMK. Oferta biletowa KMK dostępna w automatach umieszczonych w pojazdach transportu publicznego, a także sprzedaż biletów krótkookresowych z wykorzystaniem aplikacji partnerskich, stanowi formę uzupełniającą dystrybucji biletów. Podstawowym kanałem dystrybucji biletów są stacjonarne automaty biletowe, Punkty Obsługi Pasażerów oraz partnerskie punkty handlowe prowadzące dystrybucję biletów KMK. W zakresie tych kanałów sprzedaży pasażerowie mogą wnosić opłatę zarówno gotówką, jak i z wykorzystaniem płatności bezgotówkowych.
OC: W zakresie zgłoszonych uwag w sprawie obecności niepożądanych osób i zagrożeń włamaniami w rejonie ul. Dmowskiego, sprawa realizowana jest w trybie operacyjnym przez Komisariat VII Policji.
ZDMK: W 2019 r. została opracowana dokumentacja projektowa dla rozbudowy u. Do Fortu, dla której 6.02.2019 r. uzyskana została decyzja ZRID nr 4/6740.4/2019. Powyższy projekt zakładał również rozbudowę ul. Do Fortu na odcinku od ul. Dmowskiego do ul. Mistrzejowickiej wraz z jednostronnym chodnikiem, jednak projekt rozbudowy nie uzyskał wówczas akceptacji mieszkańców, stąd też nie doszło do jego realizacji. Mieszkańcy rejonu ul. Do Fortu oczekiwali wprowadzenia zmiany charakteru przedmiotowej inwestycji, która miałaby polegać wyłącznie na wykonaniu remontu i przebudowy, ale w granicach istniejącego pasa drogowego tj. bez jej poszerzenia w obawie o ruch tranzytowy. Projektant ponownie skorygował rozwiązania projektowe uwzględniając przy tym maksymalne możliwe zminimalizowanie poszerzenia ulicy – jednak wymagane przepisami parametry przebudowy ulicy nadal powodowały konieczność jej rozbudowy poprzez poszerzenie istniejącego pasa drogowego i zajęcia części działek prywatnych, co nie uzyskało akceptacji mieszkańców. W związku z powyższym w 2022 r. odstąpiono od dalszej realizacji przedmiotowego zadania.
GS: Pytanie dotyczy części działki nr 52/84 obr. 2 – Nowa Huta, w rejonie ulic: Mistrzejowickiej/Popielidów/Powstańców, gdzie zlokalizowany jest zespół ogródków działkowych, których użytkownicy posiadają zawarte w Wydziale Skarbu Miasta umowy dzierżaw, bądź względem których prowadzone są postępowania regulacyjne. Jeżeli przeprowadzona kontrola zagospodarowania gruntu gminnego wykaże, że część ogródków pozostaje nieużytkowana to do ich dzierżawców zostanie skierowane pismo o złożenie oświadczenia w kwestii uporządkowania i korzystania z terenu zgodnie z celem umowy lub o rozważenie wypowiedzenia umowy dzierżawy. Umowy mogą zostać wypowiedziane przez każdą ze stron w każdym czasie z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
GS: Pytanie nawiązuje do pkt. 25, ale dotyczy innej niż w pkt. 25 części działki nr 52/84 obr. 2 – Nowa Huta, w rejonie ulic: Mistrzejowickiej/Popielidów/Powstańców, która to część o powierzchni 0,7000 ha objęta jest osobną umową dzierżawy zawartą w dniu 10 marca 2003 r. na czas nieoznaczony, z przeznaczeniem do korzystania na cel: rolniczy. 9 września została przeprowadzona kontrola zagospodarowania przedmiotowego gruntu gminnego, która wykazała, że nie nosi on znamion korzystania. Wobec powyższego pismem z 10 września zwrócono się do dzierżawcy z prośbą o zajęcie stanowiska w kwestii dalszego korzystania z gruntu gminnego na cel zgodny z umową. W przypadku braku odpowiedzi, może zostać rozważone wypowiedzenie umowy, bowiem zgodnie z postanowieniami umowy może zostać ona wypowiedziana przez każdą ze stron w każdym czasie z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
GK: Obecnie procedowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej dla układu komunikacyjnego w rejonie os. Piastów. Jednym z elementów planowanej inwestycji jest parking P+R.
GK: Budowę Węzła Mistrzejowickiego, w tym zagospodarowanie terenu wokół, realizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
ZDMK: Opracowana w 2019 r. koncepcja rozbudowy ul. Okulickiego jest nieaktualna. Realizacja nowej koncepcji wymaga zabezpieczenia środków finansowych w Budżecie Miasta Krakowa oraz WPF ten cel w oparciu o aktualny model ruchu dla Krakowa opracowany przez GK. Opracowanie nowej koncepcji wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach to minimum 2 lata.
ZZM: Poprawa ułożenia płyt w parku zostanie zrealizowana do końca października bieżącego roku.
AU: Przyjęto zgłoszenie robót budowlanych polegających na przebudowie ul. S. Mikołajczyka polegające na przebudowie jezdni, chodników, drogi dla pieszych i rowerzystów, budowie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów z wyspą azylu, budowie urządzeń drogi: oświetlenia ulicznego, kanalizacji deszczowej, a także wykonywania robót budowlanych polegających na budowie telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej.
GK: Zatwierdzony projekt stałej organizacji ruchu zakładający likwidację części buspasa na ul. Mikołajczyka w etapie I i został przekazany do ZDMK – do realizacji.
ZDMK: Wykonanie zamiennej lokalizacji przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów na ul. Mikołajczyka w rejonie ul. Okulickiego i ronda Piastowskiego w ramach „Programu Budowy Ścieżek Rowerowych” – zadanie w trakcie realizacji. Przewidywany termin zakończenia robót to 15 listopada.
ZDMK: W celu realizacji powyższego zadania konieczne jest przeprowadzenie pełnego procesu inwestycyjnego w zakresie budowy/rozbudowy drogi, z uwzględnieniem prawidłowych warunków odwodnienia oraz oświetlenia. Powyższe zadanie umieszczone zostało na liście rankingowej inwestycji wnioskowanych do Budżetu Miasta Krakowa na 2026 r. oraz do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata kolejne. W przypadku ujęcia w planach finansowych Miasta Krakowa przedmiotowego zadania inwestycyjnego, przystąpimy do przygotowania inwestycji w zakresie opracowania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownej decyzji administracyjnej warunkującej wykonanie robót budowlanych, a następnie do realizacji prac w terenie.