górne tło

2022 r. na budowie linii do Górki Narodowej: przełom był, teraz z górki

Zapraszamy na krótkie podsumowanie minionego roku na budowie linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. W wielu miejscach mieszkańcy już obecnie mogą korzystać z nowej infrastruktury.

– 2022 rok okazał się dla naszego najważniejszego kontraktu przełomowy. Dziś można powiedzieć, że większość problemów, także tych w relacjach z wykonawcą mamy za sobą. Termin zakończenia zadania w wakacje tego roku jest jak najbardziej realny – mówi Łukasz Szewczyk, dyrektor ZIM w Krakowie.

Co udało się w ubiegłym roku zrobić w ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej? Kierowców ucieszy poprawa przejezdności ul. Opolskiej. Od kwietnia, z uwagi na budowę tunelu drogowego, zmotoryzowani nie mieli tam łatwego życia. Dla każdego z kierunków udostępniono jedynie po jednym pasie ruchu. Zmieniło się to po sześciu miesiącach. – Od połowy września, zgodnie ze złożoną obietnicą, udostępniliśmy po dwa pasy ruchu w każdą ze stron, z wykorzystaniem tzw. łącznic. To znacznie poprawiło przejezdność i zmniejszyło korki na północy – zaznacza Łukasz Szewczyk. Co ważne, budowa tunelu jest już obecnie zaawansowana w ponad 60 proc.

Z kolei pasażerowie komunikacji tramwajowej mogą już od listopada 2022 r. korzystać z przebudowanego torowiska na odcinku od ul. Pielęgniarek do pętli „Krowodrza Górka”. Sama pętla zmieniła się nie do poznania. W kilka miesięcy została rozebrana stara infrastruktura, a w jej miejsce powstała zupełnie nowa pętla, ze zmienioną geometrią i kawałkiem torów, wyprowadzających komunikację tramwajową w kierunku Azorów.

Sprawnie zrealizowano wiele innych ważnych elementów drogowych tej inwestycji. Wykonawca w kilka tygodni uporał się z budową torowiska na przecięciu ul. Mackiewicza. To był trudny moment inwestycji, bo zamknięcie tej jednej z ważniejszych ulic dojazdowych do miasta od północy, spowodowało spore perturbacje dla kierowców. Zanim to się jednak stało, kierowcy mogli zacząć korzystać z ul. Pachońskiego. Chodzi tu zarówno o stary, jaki i nowy fragment.

Bez większych problemów udało się też wybudować niewielki, ale niezmiernie istotny element drogowy – łącznik pomiędzy ul. Słomczyńskiego a Kuźnicy Kołłątajowskiej. Pierwotnie tego zadania nie było w kontrakcie z wykonawcą, a łącznik miał wybudować jeden z deweloperów realizujących w tym rejonie inwestycje mieszkaniowe. Ostatecznie, aby nie blokować budowy linii tramwajowej, ważny dla mieszkańców łącznik zrealizowała firma Intercor w rekordowym tempie dwóch miesięcy. Sprawnie przeprowadzona została też przebudowa skrzyżowania ul. Pleszowskiej i Białoprądnickiej. Wreszcie wystartowała remediacja terenu pod pętlę na Górce Narodowej, a także przygotowanie nowego projektu samej pętli końcowej. Aktualnie stan zaawansowania remediacji wynosi ponad 70 proc.

 

Przypomnijmy, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Realizacja robót rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Zgodnie z podpisaną 22 maja 2017 roku umową, wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak Sp. z o. o. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Nowa linia tramwajowa będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Jej podstawowym celem jest zapewnienie dogodnego połączenia tramwajowego dla tysięcy mieszkańców północy Krakowa, pozbawionych dotychczas takiego szybkiego środka transportu. Z danych Wydziału Spraw Administracyjnych wynika, że obecnie w szeroko rozumianym obszarze, przez który przebiega inwestycja, zameldowanych jest blisko 18 tys. osób. Do tego trzeba doliczyć mieszkające w tym rejonie osoby bez meldunku oraz przyszłych, nowych mieszkańców północy Krakowa – powstaje tam kilkanaście projektów deweloperskich. Miasto chce też zaproponować transport szynowy mieszkańcom gmin ościennych – stąd budowa aż trzech parkingów P+R dla ponad 600 pojazdów.

Nowy układ drogowy, który powstaje w ramach zadania, uporządkuje ruch samochodowy w tej części Krakowa. Nie bez znaczenia są też nowe trasy rowerowe, szczególnie umożliwienie osobom podróżującym po Krakowie jednośladami na sprawy przejazd pod linią kolejową nr 95 oraz ul. Opolską. Szacuje się, że dzięki nowej linii tramwajowej z Górki Narodowej do śródmieścia dojedziemy w ok. 20 minut. Sama inwestycja stwarza możliwość rozbudowy układu tramwajowego do kolejnych rejonów na północy, np. w kierunku osiedla Azory. Ponadto dzięki realizacji tej inwestycji w północnej części Krakowa, poprawił się stan infrastruktury – kanalizacji, wodociągu, sieci ciepłowniczej, energetycznej, gazowej i teletechnicznej.