górne tło

Olimpijski logotyp Krakowa

Rynek Główny – serce Krakowa od ponad ośmiu wieków oraz parzenica – wzór charakterystyczny dla zdobnictwa w górskich rejonach Małopolski – to dwa główne motywy, do których odwołuje się logotyp Krakowa jako „Miasta Zgłaszającego się" do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku. Od poniedziałku (17 marca), kiedy po raz pierwszy został on zaprezentowany publicznie, będzie służył identyfikacji wizualnej miasta w procesie aplikacyjnym.

– To prosty znak graficzny, który niesie ze sobą pewną symbolikę, historię i unikatowość, a także uniwersalność. Jego kolorystyka – biel, kolory niebieski i żółty, nawiązują do barw wykorzystywanych w identyfikacji wizualnej Krakowa i Małopolski – mówi Magdalena Sroka, Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Kultury i Promocji Miasta.

Logotyp Krakowa jako „Miasta Zgłaszającego się" nie bez powodu nawiązuje do krakowskiego Rynku Głównego oraz motywu parzenicy. Rynek Głównyw Krakowie to położony w centrum miasta, największy plac miejski średniowiecznej Europy, zachowany w niezmienionym kształcie od 1257 roku i wpisany na  pierwszą listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w roku 1978. Ale dla krakowian i tych wszystkich, którzy mieli okazję odwiedzić nasze miasto, to miejsce  ma o wiele większe znaczenie.

Na rynku odbywają się najważniejsze wydarzenia kulturalne i społeczne, tutaj często umawiają się na spotkania i spacerują mieszkańcy i turyści, tutaj znajdują się jedne z najważniejszych zabytków stolicy Małopolski – Rynek Główny jest sercem Krakowa. Jego kształt jest również motywem przewodnim stosowanego na co dzień oficjalnego logotypu miasta.

– Nie bez powodu to właśnie Rynek Główny pojawił się w logotypie Krakowa jako Miasta Zgłaszającego. Jeśli Kraków zostanie wybrany gospodarzem ZIO w 2022 roku, Rynek Główny będzie pełnił ważne funkcje reprezentacyjne podczas Igrzysk. To tu będzie się choćby znajdować tzw. Medals Plaza, czyli miejsce gdzie co wieczór odbywają się ceremonie medalowe i rozbrzmiewają narodowe hymny. W logotypie Rynek otacza wzór góralskiej parzenicy, symbolizując bliskość Tatr, niezwykłość naszej lokalizacji i polską tradycję – a to wszystko mamy przecież do zaoferowania jako zgłaszający się do organizacji Igrzysk – mówi Poseł Jagna Marczułajtis-Walczak, Przewodnicząca Komitetu Konkursowego Kraków 2022.

Parzenica to wzór charakterystyczny dla zdobnictwa tatrzańskich górali – w formie gwiazdy połączonej z ornamentem roślinnym. Jest niezbędnym elementem dekoracyjnym ludowego stroju polskich górali – haftowany jest między innymi na góralskich spodniach. Można go również znaleźć na wielu pamiątkach z pobytu w polskich Tatrach.

Zrozumiały dla międzynarodowej społeczności

Logotyp na zlecenie miasta opracowała szwajcarska firma Event Knowledge Services (EKS) w ramach zamówienia dodatkowego do przetargu głównego na obsługę, wsparcie i doradztwo w procesie ubiegania się Krakowa o prawo organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku.

– Projekt logotypu, na każdym etapie jego powstawania, był konsultowany z krakowskimi grafikami. Pracownicy kreatywni EKS sięgali również do lokalnych krakowsko-małopolskich inspiracji zapoznając się z historią, kulturą, osiągnięciami i potencjałem naszego miasta i regionu – mówi Magdalena Sroka. – Taka formuła prac pozwoliła sprostać wymaganiu, zgodnie z którym logotyp Krakowa jako „Miasta Zgłaszającego się" ma się kojarzyć z naszym miastem nie tylko krakowianom, ale przede wszystkim społeczności międzynarodowej, której chcemy zakomunikować swoją gotowość do organizacji największego święta sportów zimowych (powinien nie tylko przykuwać uwagę, ale również być czytelny i zrozumiały dla międzynarodowego grona odbiorów) – dodaje.

Ścieżka akceptacji

Miasta ubiegające się o organizację Zimowych Igrzysk Olimpijskich obowiązuje szereg przepisów regulujących zakres i formę działań informacyjno-promocyjnych dotyczących ich kandydatury. Szczegółowe wytyczne określają również sposób projektowania (formę, wymagane i zabronione elementy etc.) i stosowania logotypu „Miasta Zgłaszającego się" – w tym moment jego upublicznienia. Dlatego mógł zostać oficjalnie zaprezentowany dopiero po uzyskaniu akceptacji Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.

Niezwłocznie po zatwierdzeniu logotypu przez PKOl i MKOl został on również zgłoszony do Urzędu Patentowego RP oraz Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego Unii Europejskiej w celu uzyskania ochrony prawnej na terytorium Polski i UE.

Zobacz logotyp na www.krakow2022.org

www.krakow2022.org to adres uruchomionej w poniedziałek (17 marca) strony internetowej projektu ZIO Kraków 2022. Oprócz aktualnych informacji o tym, co dzieje się w związku ze staraniami Krakowa o organizację ZIO, można na niej przeczytać m.in. o tym jaka jest wizja organizacji ZIO w Krakowie i rejonie tatrzańskim, którzy sportowcy popierają ideę igrzysk (wśród nich są: Adam Małysz, Justyna Kowalczyk, Katarzyna Rogowiec i Mariusz Czerkawski), kto jest partnerem Krakowa w staraniach o organizację ZIO, jakie obiekty sportowe byłyby wykorzystywane podczas Igrzysk oraz jaką funkcję pełni Komitet Konkursowy ZIO 2022. Informacje uzupełniają zdjęcia m.in. Krakowa i Tatr.

- Strona internetowa to przede wszystkim strona idei Igrzysk, zawarliśmy w niej naszą wizję, plany i aktualne informacje o tym, jakie działania podejmujemy w związku z przygotowaniami do największej sportowej imprezy świata, jaką są Igrzyska. Chcieliśmy, aby angielska wersja strony przybliżała zagranicznym czytelnikom także sam Kraków z jego niezwykłym potencjałem. Na stronie znajdują się także informacje o Komitecie Konkursowym Kraków 2022 – można na niej przeczytać m.in. statut stowarzyszenia oraz informacje o jego władzach – mówi Przewodnicząca Komitetu, Jagna Marczułajtis-Walczak.

24 marca (poniedziałek) do publicznej wiadomości zostanie podany wniosek aplikacyjny (tzw. „Bid book"), czyli dokument, w którym szczegółowo opisano jedenaście zakresów tematycznych dotyczących organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 r. w Krakowie. Dokument dotyczy wizji i koncepcji Igrzysk, kosztów ich organizacji, znalazły się w nim także informacje o obiektach sportowych, zakwaterowaniu, transporcie, opiece medycznej, działaniach związanych z bezpieczeństwem i ochroną środowiska oraz o wsparciu rządowym i wsparciu ze środków publicznych. Wszystkie zawarte we wniosku aplikacyjnym informacje 24 marca (poniedziałek) będzie można znaleźć na stronie www.krakow2022.org.

Strona internetowa jest dostępna w wersji polskiej i angielskiej. Jej użytkownicy mogą brać udział w sondach związanych z ZIO, a także dopisać się do newslettera. Stronę internetową zaprojektowała firma Eura 7.

plansza