górne tło

Kraków to stan umysłu

„Kraków to stan umysłu" – takim hasłem nasze miasto reklamuje się wśród nastolatków zastanawiających się nad wyborem uczelni. Nad jego podobieństwem do hasła promującego Nowy Jork, wydatkami na promocję oraz współpracą magistratu i środowisk akademickich debatowano w czasie posiedzenia Komisji Rozwoju i Innowacji.

Posiedzenie zaczęło się od głosowania nad absolutorium w kwestiach dotyczących kompetencji komisji. Wydano pozytywną opinię. Głos zabrał Bogusław Kośmider, Przewodniczący Rady Miasta Krakowa, który pytał o udział Krakowa w targach i przełożenie tego rodzaju promocji na miejską gospodarkę. Rafał Kulczycki, Dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta zaproponował udostępnienie wykazu inwestorów, którzy po udziale w różnych imprezach zgłaszali się do magistratu z różnymi pytaniami i wyrażali zainteresowanie Krakowem.  – Oczywiście należy brać pod uwagę, że proces inwestycyjny zajmuje czasem kilka lat, więc efekty nie zawsze pojawiają się błyskawicznie. Głos zabrał także dr hab. Paweł Węgrzyn, Przewodniczący Komisji Rozwoju i Innowacji. – Uważam, że Kraków powinien się promować na targach, jednak warto to robić we współpracy z innymi instytucjami lub województwem, by osiągnąć synergiczny efekt. Dyrektor Kulczycki przypomniał, że tak dzieje się np. w wypadku targów CeBIT.

Później przystąpiono do prezentacji działań wspierających przedsiębiorczość innowacyjną i akademicką oraz wybór Krakowa, jako miejsca na studia i rozpoczęcie kariery zawodowej. Mówiono m.in. o internetowej platformie innowacyjności, otwartym konkursie grantów, Programie Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej oraz bazie pomysłów prac dyplomowych, które zgłaszają przedsiębiorcy. Osadzenie ich w rzeczywistości i lokalnych realiach uznano za dobry i korzystny pomysł. Paweł Węgrzyn zwrócił uwagę na możliwość rozszerzenia bazy także o zadania dla zespołów badawczych.

Przedstawiono także sprawozdanie z adresowanej do młodzieży licealnej kampanii „Kraków to stan umysłu". Przed tegorocznymi maturami billboardy z tym hasłem zawisły w Katowicach, Rzeszowie, Lublinie, Kielcach i Warszawie. Twarzami kampanii są: Katarzyna Krzeszowska - Miss Polski 2012, studentka malarstwa, Maciej Kot - brązowy medalista Mistrzostw Świata w skokach narciarskich z AWF Kraków i Michał Gazda - zdobywca złotego medalu w Robot Challenge z AGH. Pomysł ma 3 wymiary: humanistyczny, sportowy i techniczny.

Zobacz zdjęcia

Sporo uwagi poświęcono również współpracy merytorycznej z uczelniami, wynikającymi z tego trudnościami i wsparciem dla różnych projektów w trójkącie samorząd-uczelnie-biznes. Głos zabierali także obecni podczas posiedzenia przedstawiciele m.in. Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Górniczo-Hutniczej. Jednym z pomysłów jest „laboratoryjny orlik" – przestrzeń, w której uczniowie, studenci i wszyscy zainteresowani będą mogli dokonywać doświadczeń pod opieką fachowców. Projekt jest w fazie planowania. Radni zaproponowali wsparcie przy poszukiwaniu środków na niezbędne etaty.