Podstawa prawna: art. 71 b ust. 5 i 5a ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r. Dz. U. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.).
Uprawnionym do uczęszczania, do klasy integracyjnej jest uczeń posiadający aktualne orzeczenie do kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, zalecające kształcenie dziecka w tej formie. Orzeczenie jest podstawą do wydania skierowania dla ucznia, do konkretnej szkoły prowadzącej klasy integracyjne. Skierowanie dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Kraków wydaje Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa, na pisemny wniosek rodziców lub prawnych opiekunów. Wniosek powinien zostać złożony w Urzędzie Miasta Krakowa, na Dzienniku Podawczym Wydziału Edukacji, ul. Stachowicza 18, niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia z poradni psychologiczno – pedagogicznej. Do wniosku należy załączyć kopię przedmiotowego orzeczenia.
Uczeń uprawniony kierowany jest do klasy integracyjnej w szkole położonej najbliżej miejsca zamieszkania, w miarę możliwości i dysponującej wolnym miejscem. W klasach integracyjnych uczniowie mają zapewnioną pomoc nauczyciela wspomagającego, pedagoga, psychologa, terapeuty, logopedy, nauczyciela gimnastyki korekcyjnej z elementami rehabilitacji ruchowej oraz innych specjalistów. Zgodnie z §5 ust. 3 ww. rozporządzenia dyrektor przedszkola lub szkoły ustala zajęcia, w których z uwagi na potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, uczestniczą nauczyciele i specjaliści.
Szkoły integracyjne obejmują kształceniem uczniów z następującymi typami niepełnosprawności:
- upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim i umiarkowanym,
- autyzm,
- zaburzenia w zachowaniu,
- zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
- niepełnosprawność ruchowa,
- niesłyszące i niedosłyszące,
- niewidome i niedowidzące.
Rewalidacja indywidualna
Uczniowie niepełnosprawni (z wyłączeniem uczniów skierowanych do szkół specjalnych i integracyjnych) posiadający orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego mogą korzystać z indywidualnych zajęć rewalidacyjnych. Decyzję o przyznaniu uczniowi godzin rewalidacji indywidualnej wydaje dyrektor szkoły po otrzymaniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczniowie niepełnosprawni uczestniczą we wszystkich zajęciach edukacyjnych z klasą a ponadto mają zorganizowane zajęcia rewalidacyjne. Przepisy nie określają tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych dla ucznia niepełnosprawnego, ale ich sugerowana liczba to: 2 – 3 godziny tygodniowo. Zajęcia te w zakresie korekcji wad postawy, wad wymowy, orientacji przestrzennej i poruszania się, nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji oraz inne wynikające z programów nauczania są realizowane przez odpowiednich specjalistów. Organizację zajęć reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 15 poz.142 z późn. zm.).