górne tło

„Ławka dialogu” w Bieżanowie – pytania i odpowiedzi

29 listopada 2024 r. odbyło się otwarte spotkanie prezydenta Aleksandra Miszalskiego z mieszkańcami Bieżanowa.

Mieszkańcy zadawali pytania, na które odpowiadały właściwe wydziały Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki. Poniżej zebrane zostały wszystkie pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.


Zobacz fotogalerię


Pytania i odpowiedzi (aktualizacja: stan na 29 sierpnia 2025 r.):

(Odpowiedź pojawi się po kliknięciu na wybrane pytanie)

1. Wykup terenu parku Słona Woda i organizacja Plant Podgórskich. Czy są jakieś plany w tym zakresie?

GS: Zgodnie z wnioskiem Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, w latach 2019–VII.2025 pozyskano na rzecz Gminy Miejskiej Kraków w drodze umowy sprzedaży 13 działek położonych w rejonie ul. Słona Woda, o łącznej powierzchni 3,97 ha, wydatkując na ten cel kwotę w wysokości 5 734 208,96 zł. GMK pozyskuje tereny zielone w rejonie ul. Słona Woda sukcesywnie w ramach środków finansowych zarezerwowanych w budżecie miasta. Ponadto nabycie terenów zielonych uzależnione jest od uregulowania stanu prawnego nieruchomości oraz zgromadzenia niezbędnych dokumentów, zgody właścicieli, a także uzgodnienia warunków finansowych.

ZZM: W celu utworzenia pierścienia Plant Podgórskich konieczny jest wykup terenów wchodzących w skład Słonej Wody i parku rzecznego Drwinki. Dopiero po pozyskaniu do zasobu gminnego działek, będą możliwe konsultacje z mieszkańcami i wykonanie projektu zagospodarowania.

Wnioski o wykup działek lub ich części przeznaczonych w planach miejscowych pod zieleń urządzoną publiczną/parkową w terenie pierścienia Plant Podgórskich były składane sukcesywnie, począwszy od 2019 r. Wiedzę o etapie postępowania co do poszczególnych nieruchomości posiada Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa.

2. Utworzenie terenów rekreacyjnych na zbiorniku retencyjnym przy ul. Drożdżowej. Czy jest to możliwe?

ZZM: Teren na którym znajduje się polder przeciwpowodziowy w rejonie ul. Drożdżowej i ul. Bogucickiej nie stanowi własności Gminy Miejskiej Kraków. Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie podjął rozmowy z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Krakowie na temat możliwości udostępnienia mieszkańcom tego terenu. Ustalono, że część terenu mogłaby zostać udostępniona pod warunkiem ogrodzenia
infrastruktury związanej z funkcjonowaniem zbiornika, zapewnienia stałego monitoringu i ochrony, wprowadzenie odpowiedniej infrastruktury służącej rekreacji, opracowania regulaminu korzystania z terenu i planu ewakuacji w przypadku wezbrania wody. Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie na chwilę obecną nie dysponuje środkami na realizacje tego zadania. Ponadto informujemy, że Zarząd Infrastruktury Sportowej w Krakowie na działkach stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków, znajdujących się w najbliższym
otoczeniu polderu przeciwpowodziowego, zlecił opracowanie dokumentacji i pozyskał decyzję pozwolenia na budowę w ramach zadania pn.: „Budowa budynku miejskiej strzelnicy wraz z instalacjami i zagospodarowaniem terenu”. W zakresie rzeczowym planowanego zamierzenia inwestycyjnego zaprojektowane zostały m.in. ogólnodostępne ciągi piesze wraz z zielenią towarzyszącą. W uzupełnieniu ZZM informuje, że tereny te są objęte miejscowym planem zagospodarowaniu przestrzennego obszaru „Bieżanów – Drożdżownia”, opisane jako tereny urządzeń infrastruktury technicznej – suchy zbiornik małej retencji „Bieżanów” o podstawowym przeznaczeniu na suchy zbiornik małej retencji wraz z wszystkimi obiektami i urządzeniami służącymi ochronie przeciwpowodziowej. Jako przeznaczenie uzupełniające ustalono m.in. zieleń urządzoną oraz ścieżki piesze i trasy rowerowe. W obecnej edycji Budżetu Obywatelskiego zgłoszono projekt „Park Bieżanów
Drożdżownia”, który został pozytywnie zaopiniowany i zostanie poddany pod głosowanie mieszkańców na przełomie września i października.

3. Utworzenie zbiornika retencyjnego w rejonie ul. Udzieli. Jaki jest termin realizacji, czy jest finansowanie?

AU: PMK postanowieniem z 2 grudnia 2024 roku, znak: AU-01-6.6740.6.81.2024.KBA, udzielił zgody na odstępstwo od warunków usytuowania budynków i budowli określonych w art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity, Dz. U. 2023 poz. 1786) oraz warunków wykonywania robót ziemnych określonych na podstawie art. 54 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym w § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych dla inwestycji pn.: „Budowa zbiornika retencyjnego zasilanego z rowu „Spod Laskowej” na działkach nr 1/41, 1/42, 1/43, 1/44, obr. 56 Podgórze w rejonie ul. Seweryna Udzieli w Krakowie oraz w sąsiedztwie linii kolejowej nr 91 Kraków Główny – Medyka km 7.150-7.250.”
Natomiast 15 lipca 2025.r. wpłynął wniosek o pozwolenie na budowę Gminy Miejskiej Kraków reprezentowanej przez Zarząd Infrastruktury Wodnej dla inwestycji: „Budowa zbiornika retencyjnego wraz z odpływem i dopływem do zbiornika, wylotami kanalizacji deszczowej oraz z przepustem na działkach nr 1/41, 1/42, 1/43, 1/44 obr. 56 j.ewid. Podgórze. Wniosek jest na wstępnym etapie postępowania administracyjnego.

ZIW: Trwają prace projektowe na zadaniu pn. „Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę zbiornika retencyjnego w rejonie ul. Udzieli w Krakowie”, z terminem zakończenia do 30 listopada 2025 r. W Budżecie Miasta Krakowa na 2025 r. i w Wieloletniej Prognozie Finansowej nie zabezpieczono środków finansowych na realizację robót budowlanych. W ramach planowania BMK na 2026 r. i WPF ZIW zawnioskuje o ujęcie zadania i zabezpieczenie środków finansowych na realizację robót budowlanych.

4. Pitniki miejskie. Wraz pandemią zaniechano tworzenia nowych. Jaka jest ich przyszłość?

ZZM: Informujemy, że Rada Dzielnicy XII Bieżanów-Prokocim nie wskazała zadań związanych z pitnikami na 2025 r. ani nie są realizowane obecnie. Niezależnie od powyższego informujemy w oparciu o wcześniej prowadzone inwestycje, że szacunkowy koszt dokumentacji projektowej do realizacji jednego pitnika wynosi około 40–50 tys. zł. Szacunkowy koszt budowy jednego pitnika wynosi od około 100 tys. zł i więcej, w zależności od lokalizacji, przyłączeń. W związku z powyższym ZZM nie planuje realizacji zadań związanych z pitnikami w Dzielnicy XII.

5. Dlaczego UMK nie uwzględnia opinii Rady Dzielnicy przy decyzjach WZ i organizacji ruchu?

AU: Rada Dzielnicy nie jest przewidzianym ustawowo organem opiniującym lub uzgadniającym treść decyzji o warunkach zabudowy. Dlatego zgodnie z prawem, stanowisko Rady nie może wstrzymać biegu sprawy. Nie może być też podstawą do określania tych czy innych ograniczeń lub warunków w decyzji WZ.

Niemniej jednak Prezydent Miasta Krakowa, mając na uwadze potrzebę pogłębiania współpracy między Radami Dzielnic Krakowa a Urzędem Miasta Krakowa, oraz dążąc do możliwie wczesnego informowania społeczności lokalnej o ewentualnych przyszłych inwestycjach, zarządzeniem nr 2731/2020 z 23 października 2020 r.: „w sprawie występowania do Rad Dzielnic Miasta Krakowa o wydanie opinii wewnętrznych dotyczących zamierzeń inwestycyjnych na etapie ustalania warunków zabudowy (WZ) i ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego (ULICP)”, zobowiązał pracowników AU do przedstawiania Radom Dzielnic, wniosków o ustalenie warunków zabudowy oraz wniosków o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego. Dodatkowo, w przypadku podjęcia negatywnej uchwały przez Radę Dzielnicy AU każdorazowo odnosi się do niej w uzasadnieniu decyzji kończącej postępowanie (zgodnie z §5 wyżej wymienionego zarządzenia) a po zakończeniu postępowania informuje Radę Dzielnicy o wydanym rozstrzygnięciu (zgodnie z §6 wyżej wymienionego zarządzenia). Wykonywane są więc czynności nie podważające regulacji ustawowych, lecz gwarantujące Radom Dzielnic informację i możliwość wypowiedzenia się na temat inwestycji mogących mieć wpływ na ład przestrzenny dzielnic.

GK: Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu zgodnie z przyjętą praktyką posiłkuje się opiniami właściwych terytorialnie Rad Dzielnic podczas procedowania wniosków w zakresie zastosowania urządzeń BRD (progi zwalniające, szykany drogowe, strefy uspokojonego ruchu ze skrzyżowaniami równorzędnymi itd.) mających wpływ na komfort życia i korzystania z drogi przez okolicznych mieszkańców. Ponadto opiniowane są w Radach Dzielnic zamierzenia w zakresie: wprowadzania zakazów zatrzymywania się, zakazów postoju – tam, gdzie przepisy nas do tego nie obligują lub też wyznaczania miejsc ograniczonego postoju tzw. K&R. Z założenia Rady Dzielnic traktowane są jako swoisty łącznik pomiędzy mieszkańcami a urzędem i w większości przypadków wprowadzane są rozwiązania zgodne z oczekiwaniami społeczności lokalnych wyrażanych w podejmowanych przez Rady Dzielnic uchwałach.

6. Brak miejsc parkingowych na terenie dzielnicy. Co można z tym zrobić?

IR: Organ zarządzający ruchem działa w oparciu o obowiązujące przepisy, dlatego też wyznaczane są miejsca postojowe tylko na odcinkach dróg publicznych, które spełniają odpowiednie warunki techniczne i geometryczne. Warunkiem koniecznym jest między innymi odpowiednia szerokość drogi umożliwiająca wygospodarowanie miejsca przeznaczonego do parkowania przy równoczesnym zachowaniu przejezdności dla ruchu ogólnego. Niestety w wielu lokalizacjach nie ma technicznej możliwości wyznaczania miejsc postojowych, ale parkowanie pojazdów może odbywać się zgodnie z ogólnymi zasadami ruchu drogowego.

Zarządzający ruchem ma możliwość wyznaczania parkingów tylko na istniejącej infrastrukturze, a więc zakres działania jest mocno ograniczony. Aby stworzyć nową przestrzeń dla dodatkowych miejsc postojowych na drodze konieczne jest przeprowadzenie procesów inwestycyjnych uwzględniających poszerzanie jezdni czy tworzenie zatok, które mogą zostać przeznaczone pod parkowanie. Zadania takie nie są realizowane przez organ zarządzający ruchem.

ZDMK:

  • ul. Jerzmanowskiego – (12 miejsc postojowych) zadanie znajduje się na etapie postępowania przetargowego, którego celem jest wyłonienie wykonawcy robót budowlanych. W wyznaczonym terminie na składanie ofert 1 wykonawca złożył ofertę na kwotę 381 201,61 zł brutto. Obecnie trwa jej badanie tj. weryfikacja czy spełnia ona warunki określone w dokumentacji przetargowej i przepisach prawa, w tym m.in. czy wykonawca nie podlega wykluczeniu i czy spełnia warunki udziału, czy oferta jest zgodna z wymaganiami i kryteriami oceny. Po pozytywnej weryfikacji będzie możliwe dopiero zawarcie umowy z wykonawcą a następnie przekazanie mu terenu budowy i rozpoczęcie robót budowlanych. Przewiduje się, że w/w zadanie inwestycyjne zostanie zakończone do końca 2025 roku
  • utworzenie zatoki postojowej przy ul. Kurczaba – zadanie pn.: „Budowa zatok postojowych wraz z przebudową ulicy Jana Kurczaba” zostało zrealizowane. Roboty budowlane zostały zakończone i końcowo odebrane od wykonawcy 30 maja 2025r. Koszt budowy wyniósł 792 974, 52 zł brutto. W ramach zadania dokonano przebudowy odcinka ul. Kurczaba na długości 171,36 m a w tym m.in. wybudowano zatokę parkingową oraz wyniesione przejście dla pieszych, przebudowano chodnik oraz sieci uzbrojenia terenu (oświetlenia ulicznego, sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacji deszczowej).
  • os. Na Kozłówce przy Przychodni Rejonowej – 15 lipca 2025 roku została przekazana do ZDMK dokumentacja projektowa dla przedmiotowego zadania. Trwają jej odbiory (w tym sprawdzanie kosztorysów inwestorskich). Rozpoczęto przygotowania do udzielenia zamówienia publicznego obejmującego wykonanie robót budowlanych. Zabezpieczane są również środki umożliwiające realizację rzeczonej inwestycji.
7. Tramwaj w kierunku szpitala i tramwaj na os. Złocień. Jaka przyszłość inwestycji?

GK: Zadanie inwestycyjne polegające na sporządzeniu opracowania pn.: „Wielowariantowa koncepcja budowy linii tramwajowej wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem P+R i rozbudowy ul. Domagały w obszarze Rybitw” wraz z opracowaniem uzupełniającym pn.: „Koncepcja linii tramwajowej od Małego Płaszowa do osiedla Złocień” jest w trakcie realizacji. Aktualnie trwają prace nad opracowaniem koncepcji budowy linii tramwajowej od Małego Płaszowa do os. Złocień. Dopiero po zakończeniu tego etapu będzie można uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, następnie rozpocząć prace nad projektem budowlanym, uzyskać niezbędne decyzje administracyjne a w dalszej kolejności wykonać roboty budowalne. Jednakże, z uwagi na brak zabezpieczonych na ten moment środków w aktualnych dokumentach finansowych Gminy Miejskiej Kraków, termin realizacji inwestycji nie jest znany. W kwestii zadania pn.: „Opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniami ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a os. Rżąka wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem Park&Ride” zostały sporządzone również warianty z lokalizacją pętli tramwajowej w rejonie szpitala. Niemniej jednak 24 grudnia 2024 r., mając na względzie liczne protesty społeczne co do prowadzenia linii tramwajowej na odcinku wzdłuż ul. Wielickiej, zgodnie z preferowanym wariantem, a także lokalizacji parkingu Park&Ride oraz brak realnej perspektywy realizacji przedmiotowej inwestycji w najbliższych latach, zadanie zostało zamknięte.

ZIW: Pismem znak WEU.461.1.707.2024.MM z 9 maja 2024 r. KEGW wstrzymał się od wydania opinii w sprawie przedstawionej wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem P&R i rozbudową ul. Domagały w obszarze Rybitw. W przekazanej do KEGW koncepcji brak było przedstawionych rozwiązań projektowych odwodnienia planowanej inwestycji. Przekazane materiały nie zawierały wstępnych wymogów koncepcji w zakresie budowy nowej i przebudowy istniejącej infrastruktury odwodnieniowej, obliczeń, map zlewni, zajętości terenu, przepływów, średnic itp. Ponadto poinformowano, iż należy zapewnić niezawodność eksploatacyjną projektowanej linii tramwajowej, a w przypadku wykorzystania istniejących systemów odwodnienia Projektant powinien mieć na uwadze przekazane przez KEGW informacje o całkowitych zalaniach podpiętrzeniach istniejącej kanalizacji opadowej w rejonie ul. Rybitwy, Christo Botewa, Śliwiaka.

8. Skrzyżowanie ul. Teligi i ul. Ćwiklińskiej. Jest wiele wypadków. Jak można poprawić sytuację?

GK: Skrzyżowanie ul. Teligi z ul. Ściegiennego i ul. Kurczaba charakteryzuje się, szczególnie w okresie szczytów komunikacyjnych, dużym natężeniem ruchu kołowego, pieszego jak również komunikacji zbiorowej. Na przedmiotowym skrzyżowaniu wprowadzono już rozwiązania z zakresu organizacji ruchu zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zmieniony został układ pasów po południowej stronie ul. Teligi od strony ul. Kurczaba. Do jazdy na wprost służy jeden pas zamiast dwóch oraz powiększono wyspę środkową dla pieszych, dzięki czemu piesi korzystający z przejścia mają do pokonania krótszy dystans po jezdni. Zmiana ta ułatwiła także wyjazd z drogi podporządkowanej – ul. Kurczaba. Z uwagi na istniejącą geometrię skrzyżowania, zakres możliwych do wprowadzenia zmian organizacją ruchu jest ograniczony. Informujemy również, że analizowana była możliwość utworzenia w tej lokalizacji ronda, jednakże takie rozwiązanie wymaga przeprowadzenia procesu inwestycyjnego tj. przebudowy całego skrzyżowania z uwzględnieniem konieczności wykonania niezbędnej infrastruktury, uwzględnienia charakterystyki ruchu, przejezdności w tym autobusów komunikacji miejskiej. Utworzenie tzw. „mini ronda”, za pomocą jedynie organizacji ruchu na istniejącej infrastrukturze przy istniejącym układzie geometrycznym nie jest możliwym z uwagi na brak możliwości zapewnienia prawidłowego poprowadzenia ruchu pojazdów. Według obecnie obowiązujących wytycznych projektowania skrzyżowań drogowych rekomendowanych przez Ministra właściwego ds. transportu (WR-D-31-1, WR-D-31-3) na skrzyżowaniach klasy L i D dopuszcza się wykonanie wyspy środkowej za pomocą środków organizacji ruchu, wyniesionych ponad jezdnię (np. z prefabrykatów) w kolorze kontrastującym z jezdnią. Natomiast zgodnie z tabelą 9.1.3 „uwarunkowania funkcjonalno-lokalizacyjne stawiania mini rond” stosuje się na drogach, na których mamy do czynienia z ruchem lokalnym lub źródłowym (stali użytkownicy), sporadyczny ruch pojazdów ciężarowych i autobusowych oraz brak przebiegu trasy komunikacji zbiorowej.

W przypadku skrzyżowania ulic Teligi, Ściegiennego i Kurczaba natężenie ruchu jest duże, ul. Teligi sprzyja prowadzeniu po niej ruchu tranzytowego, jest sklasyfikowana jako droga powiatowa i kursują na niej autobusy komunikacji zbiorowej. W pismach do Wydziału IR podnoszono dużą kolizyjność skrzyżowania połączoną z bardzo dużym natężeniem ruchu. W ubiegłych latach analizowana była zasadność budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Teligi, Kurczaba i Ściegiennego. Biorąc pod uwagę lokalizację skrzyżowania, które znajduje się w bliskiej odległości od skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego oraz fakt, że na ciągu ul. Wielickiej wprowadzona jest koordynacja, w przypadku budowy sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym skrzyżowaniu powiązanie wyświetlanych sygnałów z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego będzie ograniczone, co wpłyniena efektywność sterowania ruchem na analizowanym obszarze. Ponadto długość sygnału zielonego będzie skracana przez przejazd tramwaju, który zgodnie z zapisami Polityki Transportowej Miasta Krakowa posiada priorytet w sygnalizacji świetlnej. Należy również zauważyć, że sygnalizacja świetlna jest zawsze stosowana w ostateczności, gdy nie jest możliwe uzyskanie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym innymi dostępnymi środkami. Z uwagi na konieczność zapewnienia czasów bezpieczeństwa między strumieniami kolizyjnymi, przekłada się to bezpośrednio na zmniejszenie przepustowości ciągu głównego. Ponadto informujemy, że kwestia zasadności budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowanie ulic Teligi, Kurczaba i Ściegiennego była weryfikowana oraz omawiana z przedstawicielami Rady Dzielnicy XII i Zarządu Dróg Miasta
Krakowa (dalej: ZDMK) w latach ubiegłych. Po przeanalizowaniu geometrii oraz warunków ruchowych na przedmiotowym skrzyżowaniu stwierdzono, że zasadne jest wybudowanie sygnalizacji świetlnej na przejeździe tramwajowym. Analogiczne rozwiązanie poprawiające
bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, w tym pieszych i rowerzystów, funkcjonuje na skrzyżowaniu ulic Teligi i Wallenroda. Organ zarządzający ruchem wydał już wytyczne techniczne do budowy sygnalizacji świetlnej na przejeździe tramwajowym przy skrzyżowaniu ulic Teligi, Ściegiennego i Wallenroda w związku z zarezerwowaniem przez ZDMK środków finansowych na realizację przedmiotowego zadania.

ZDMK: Aktualnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie prowadzi zadania inwestycyjnego obejmującego swym zakresem rozbudowę/przebudowę skrzyżowania ulic: Cwiklińskiej, Teligi, Jerzmanowskiego. Celem przebudowy/rozbudowy skrzyżowania konieczne jest zabezpieczenie środków finansowych na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownej decyzji administracyjnej, jak i samo zrealizowanie zadania w terenie. Dokumentacja winna być opracowana w cyklu dwuletnim. Konieczne uzyskanie wytycznych/warunków technicznych z IR. Na listach rankingowych zadań wnioskowanych o ujęcie w budżecie miasta Krakowa umieszczone zostało zadanie pn.: „Modernizacja i włączenie sygnalizacji do systemu sterowania ruchem UTCS w ciągu ul. Teligi (wjazd do osiedla, Jerzmanowskiego, Ćwiklińskiej) oraz wymiana sterowników”. Aktualnie brak jest w projekcie budżetu Miasta Krakowa oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej przedmiotowego zadania.

9. Przedłużenie ul. Domagały do ul. Śliwiaka. Na jakim etapie jest realizacja?

ZIW: KEGW pismem znak WEU.461.1.1712.2024.MM z 18 października 2024 r. wydał warunki techniczne na odprowadzenie wód opadowych i roztopowych dla planowanej inwestycji pn. „Budowa ulicy łączącej ulicę Śliwiaka z ulicą Nad Drwiną w Krakowie. W warunkach tych wskazano, iż odprowadzenie wód opadowych z planowanej inwestycji należy zrealizować zgodnie z zapisami i załącznika nr 2 do MPZP obszaru „Płaszów – Rybitwy”, tj. rysunek infrastruktury technicznej. W przedmiotowym MPZP przewidziana jest budowa kanalizacji opadowej w planowanej drodze 11 KDL, gdzie wskazane jest odprowadzenie wód wylotem do rzeki Drwina Długa, która pozostaje w Zarządzie Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” z siedzibą w Krakowie. Wskazano, iż o możliwość i warunki techniczne na odprowadzenie wód opadowych i roztopowych z planowanej inwestycji do cieku wodnego, należy zwrócić się do jego zarządcy. Ponadto KEGW poinformował, iż rzędną wylotu do cieku Drwina Długa należy zaprojektować uwzględniając napełnienia wody w korycie. W przypadku braku możliwości grawitacyjnego odprowadzenia wód lub zatopionego wylotu należy przewidzieć pompownię umożliwiającą skuteczne działanie systemu odwodnienia. W załączeniu KEGW przekazał naniesione na mapę wykonane pomiary zwierciadła wody w Drwini Długiej oraz w istniejących studniach kanalizacyjnych w rozpatrywanym obszarze.

Dodatkowo poinformowano, że KEGW w przeciągu ostatnich kilku miesięcy dokonała licznych wizji w terenie, które potwierdzają, że istniejący wylot 32 zlokalizowany na dz. nr 417 obr. 105 Podgórze był każdorazowo w całości zalany, powodując cofkę w kanałach i wypełnienie ich w całości aż do skrzyżowania ul. Śliwiaka z ul. Wrobela, a zasięg wody z cieku Drwina Długa występował do skrzyżowania ul. Śliwiaka z projektowaną drogą. Mając na uwadze niezawodność eksploatacyjną istniejących systemów odwodnienia w rejonie planowanej inwestycji wskazano, że należy przeanalizować możliwość przepięcia istniejącego kanału DN900 w rejonie skrzyżowania ul. Śliwiaka z projektowaną drogą tak, aby wody opadowe odprowadzane były nowym wylotem do Drwiny Długiej. Wnioski z przeprowadzonej analizy należy przedstawić w KEGW.

ZDMK: W związku z realizowaną Inwestycją Drogową 2 (ID2) obejmującą swym zakresem budowę drogi publicznej, oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Płaszów-Rybitwy” symbolem 11 KDL, na odcinku od skrzyżowania z ulicami: Nad Drwiną, Domagały w kierunku północnym, do skrzyżowania z ul. Śliwiaka, do Zarządu Dróg Miasta Krakowa wpłynął wniosek dotyczący uzgodnienia projektu architektoniczno-budowlanego branży drogowej inwestycji pn.: „Budowa ulicy łączącej ulicę Śliwiaka z ulicą Nad Drwiną w Krakowie wraz z infrastrukturą techniczną” realizowanej w oparciu o postanowienia umowy nr 389/U/ZDMK/2022 z 08 sierpnia 2022 roku. Projektantowi zostały zgłoszone uwagi do przedłożonej dokumentacji projektowej.

10. Most nad Drwiną. Prośba o to, aby został od razu przygotowany pod realizację infrastruktury tramwajowej.

GK: Rozwiązania projektowe zadania inwestycyjnego polegającego na sporządzeniu opracowania pn.: „Wielowariantowa koncepcja budowy linii tramwajowej wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem P+R i rozbudowy ulicy Domagały w obszarze Rybitw” wraz z opracowaniem uzupełniającym pn.: „Koncepcja linii tramwajowej od Małego Płaszowa do osiedla Złocień” przewidują obiekt mostowy nad rzeką Drwiną pod infrastrukturę tramwajową.

11. Czy jest możliwe opracowanie planu, który pozwoliłby na modernizację infrastruktury drogowej w Starym Bieżanowie i ograniczenie ruchu tranzytowego z Wieliczki przez osiedla oraz budowę nowych chodników?

GK: Za modernizację infrastruktury odpowiada ZDMK. IR sukcesywnie na drogach publicznych stosuje rozwiązania w zakresie m. in. wprowadzania stref ograniczonej prędkości na drogach prowadzących ruch do osiedli, miejscowych ograniczeń prędkości, progów zwalniających, szykan, ruchu jednokierunkowego itd. kierując się indywidualnymi potrzebami i zgłoszeniami mieszkańców najczęściej w oparciu o opinię Rady Dzielnicy XII. Powyższe rozwiązania mogą ograniczać ruch tranzytowy na drogach prowadzących ruch do osiedli. Nie są one wprowadzane bezpośrednio w tym celu, ale pośrednio wywołują taki efekt.

ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie planuje sieci dróg. W przedmiotowej kwestii winien wypowiedzieć się Wydział Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa oraz Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa. Aktualnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa proceduje następujące zadania na obszarze Dzielnicy XII:

  • budowa oświetlenia na ul. Komandora Wrońskiego – odebrana dokumentacja projektowa (zaprojektowano ostatecznie 5 słupów oświetleniowych). Zadanie w trakcie realizacji. Przewidywany termin zakończenia robót budowlanych 6 września 2025 r.
  • modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą – budowa łącznicy torowiska tramwajowego z ul. Nowosądeckiej z ul. Wielicką w kierunku pętli tramwajowej Nowy Bieżanów wraz z budową podstacji trakcyjnej – około 500 m – wybrano wariant koncepcji rzeczonej modernizacji. W związku z faktem, że budowa nowej podstacji nie ma powiązania technologicznego z zakresem zadania zostały złożone dwa osobne wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – osobno dla podstawowego zakresu zadania oraz osobno dla budowy podstacji trakcyjnej
  • rozbudowa ul. Rucianej – około 219 metrów – w roku 2025 opracowano dokumentację projektową i uzyskano decyzję administracyjną zezwalająca na wykonanie robót budowlanych – zostaną one zrealizowane po zabezpieczeniu stosownych środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa o raz Wieloletniej Prognozie Finansowej
  • budowa miejsc parkingowych wzdłuż ul. Jerzmanowskiego na Nowym Prokocimiu na odcinku od ul. Teligi/Ćwiklińskiej do ul. Lilii Wenedy – Program Budowy Miejsc Postojowych (12 miejsc postojowych) zadanie znajduje się na etapie postępowania przetargowego, którego celem jest wyłonienie Wykonawcy robót budowlanych. W wyznaczonym terminie na składanie ofert 1 wykonawca złożył ofertę na kwotę 381 201,61 zł brutto. Obecnie trwa jej badanie tj. weryfikacja czy spełnia ona warunki określone w dokumentacji przetargowej i przepisach prawa, w tym m.in. czy wykonawca nie podlega wykluczeniu i czy spełnia warunki udziału, czy oferta jest zgodna z wymaganiami i kryteriami oceny. Po pozytywnej weryfikacji będzie możliwe dopiero zawarcie umowy z wykonawcą a następnie przekazanie mu terenu budowy i rozpoczęcie robót budowlanych. Przewiduje się, że w/w zadanie inwestycyjne zostanie zakończone do końca 2025 r.
  • utworzenie zatoki postojowej przy ul. Kurczaba (zadanie wprowadzone do Wieloletniej Prognozy Finansowej autopoprawką) zadanie pn.: „Budowa zatok postojowych wraz z przebudową ulicy Jana Kurczaba” zostało zrealizowane. Roboty budowlane zostały zakończone i końcowo odebrane od wykonawcy 30 maja 2025r. Koszt budowy wyniósł 792 974, 52 zł brutto. W ramach zadania dokonano przebudowy odcinka ul. Kurczaba na długości 171,36 m, a w tym m. in. wybudowano zatokę parkingową oraz wyniesione przejście dla pieszych, przebudowano chodnik oraz sieci uzbrojenia terenu (oświetlenia ulicznego, sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacji deszczowej)
  • przebudowa mostu w ciągu ulicy Rakuś – 100 metrów – 19 lipca 2024 roku została zawarta umowa 380/U/ZDMK/2024 obejmująca swym zakresem opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich wymaganych prawem ostatecznych decyzji administracyjnych, warunków, uzgodnień umożliwiających realizację robót budowlanych. Wykonawca opracował 2 wstępne warianty realizacji zadania, które były przedmiotem konsultacji społecznych. Konsultacje zakończyły się 20 grudnia 2024 roku – wybrano wariant do dalszych prac projektowych. W chwili obecnej trwa proces opracowywania dokumentacji projektowej. Termin wykonania zobowiązań umownych to 19 grudnia 2025 r.
  • budowa miejsc parkingowych wokół Przychodni Rejonowej na ul. Na Kozłówce wraz z oświetleniem, odwodnieniem oraz przekładkami kolidującego uzbrojenia – 15 lipca 2025 roku została przekazana do ZDMK dokumentacja projektowa dla przedmiotowego zadania. Trwają jej odbiory (w tym sprawdzanie kosztorysów inwestorskich). Rozpoczęto przygotowania do udzielenia zamówienia publicznego obejmującego wykonanie robót budowlanych. Zabezpieczane są również środki umożliwiające realizację rzeczonej inwestycji.

Realizowany jest również Program Budowy Chodników w ramach którego zgłaszane były przez Radę Dzielnicy XII następujące lokalizacje:

  • ul. Mała Góra (zachodnia strona) – 1500 m – z uwagi na brak środków w programie zadanie nie jest realizowane
  • ul. Jaglarzów – odcinek na długości 500 m – z uwagi na brak środków w programie zadanie nie jest realizowane
  • ul. Młodzieży – odcinek na długości 450 m – z uwagi na brak środków w programie zadanie nie jest realizowane.
12. Wzgórze Kaim – prośba o wytyczenie trasy spacerowej. Było to rozpatrywane w budżecie obywatelskim, ale wszystkie projekty zostały odrzucone.

ZZM: Odnośnie prośby o wytyczenie trasy spacerowej do pomnika na Wzgórzu Kaim co było rozpatrywane w budżecie obywatelskim, ale wszystkie projekty zostały odrzucone. ZZM wyjaśnia, że własnością GMK jest działka, na której znajduje się większość pomnika (dz. nr 87 obr. 102 jedn. ewid. Podgórze). Dopiero w bieżącym miesiącu została pozyskana na rzecz GMK działka nr 88 obr. 102 Podgórze. W związku z tym utworzenie trasy spacerowej do pomnika będzie możliwe po pozyskaniu środków finansowych na ten cel, wszelkich wymaganych prawem pozwoleń i opracowaniu dokumentacji projektowej. Ponadto ZZM informuje, że GS prowadzi sukcesywne działania zmierzające do wykupu pozostałych działek w rejonie pomnika na Wzgórzu Kaim w granicach administracyjnych Krakowa.

ZDMK: Inwestycje „Remont ścieżki na dz. nr 257/1 obr. 102 Podgórze w miejscowości Kraków” oraz „Przebudowa ciągu pieszo-rowerowego na dz. nr 257/1 obr. 102 Podgórze w miejscowości Kraków”. Ówczesny Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie oraz ZDMK opiniował negatywnie dwa projekty budżetu obywatelskiego z edycji w 2017 i 2021 r.

Powyższe wynikało z tego, że trasa ciągu pieszego musi mieć wykonane prawidłowe odwodnienie i oświetlenie ciągu, a nowe elementy uzbrojenia nie mogą zawężać użytkowej szerokości projektowanych ciągów. Niedopuszczalna jest zmiana ukształtowania terenu, która doprowadzi do zakłócenia stosunków wodnych niekorzystnie wpływających na grunty sąsiednie (zgodnie z art. 101 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska i art. 234 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne).

Z uwagi na wąską działkę nr 257/1 obr. 102 jedn. ewid. Podgórze w własności GMK (ponad 160 m odcinek o 2–2,5m szerokości), znaczne spadki w terenie (powyżej 12 % nachylenia), następną działkę nr 88 obr. 102 jedn. ewid. Podgórze będącą własnością osób fizycznych oraz otaczające je działki prywatne nie jest możliwe spełnienie warunków budowy ciągu pieszego zgodnie z przepisami prawa.

Ponadto w Miejskim Systemie Informacji Przestrzennej na działce nr 87 obr. 102 jedn. ewid. Podgórze będącej w zarządzie ZZM w trakcie realizacji są dwa zadania pn.: „Zagospodarowanie terenu wokół wzgórza Kaim” oraz „Rewitalizacja i wytyczenie trasy turystycznej wzdłuż ul. Pronia”. W związku z powyższym do przedmiotowego zapytania musi się odnieść ZZM.

13. Dwór Czeczów – czy jest szansa na uporządkowanie terenu i oddanie go na tereny rekreacyjne w formie parku?

ZZM: Teren wokół Dworu Czeczów jest w utrzymaniu bieżącym, pozostała część jest utrzymywana w ramach prac interwencyjnych. Teren utrzymywany w ramach interwencji to zbocza górki, z przedeptami o znacznym spadku. Nie jest więc to teren spacerowy. Na zlecenie ZZM obecnie realizowana jest umowa polegająca na aktualizacji inwentaryzacji dendrologicznej.

W projekcie Budżetu Miasta Krakowa na rok 2025 znajduje się zadanie pn. „Rewitalizacja parku przy dworze Czeczów”. W ramach zadania przewidziana jest rewitalizacja parku przy dworze Czeczów. Ponadto, zadanie zostało ujęte w obowiązującej strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – „Odnowa parku dworskiego przy dworze Czeczów w Krakowie”. Zakres inwestycji obejmuje odnowę zabytkowego parku, w tym m.in. zieleń, nawierzchnie, oświetlenie, elementy małej architektury, ogrodzenie. Zgodnie z założeniem park przy dworze Czeczów będzie ogólnodostępny. W przypadku pozyskania wspomnianych wyżej środków w ramach strategii ZIT, inwestycja została zaplanowana na lata 2025–2026.

14. Obie stacje kolejowe w Bieżanowie wymagają modernizacji. Czy jest na to szansa?

Poza kompetencjami miasta. Teren pozostaje w zarządzie PKP.

15. Prośba o pomoc z wykupie mieszkań z bonifikatami, w których mieszkańcy mieszkają od 1992 roku.

GS: Na terenie dzielnicy Bieżanów-Prokocim położone są m.in. budynki nr 12, 15 i 17 przy ul. Rydygiera, których najemcy złożyli wnioski o ich nabycie w trybie bezprzetargowym z zastosowaniem bonifikaty. W stosunku do fragmentów działek, na których usytuowane są wyżej wymienione budynki przed Ministerstwem Rozwoju i Technologii prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji wywłaszczeniowej kierownika Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami Urzędu Dzielnicowego Kraków – Podgórze z 14 lipca 1987 r. znak G.8221/KB/47/87. Na dzień przygotowywania niniejszej odpowiedzi nie wpłynęła żadna informacja, która wskazywałby na to, że doszło do prawomocnego rozstrzygnięcia powyższego postępowania. Powyższe zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami uniemożliwia realizację wniosków najemców lokali mieszkalnych o ich nabycie, bowiem zgodnie z tym przepisem „Zbycie nieruchomości nie może nastąpić, jeżeli toczy się postępowanie administracyjne dotyczące prawidłowości nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego”.

ZBK: Zgodnie z informacją uzyskaną z GS, dla fragmentów działek ewidencyjnych, na których zlokalizowane są wyżej wymienione nieruchomości budynkowe, prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji wywłaszczeniowej. Do czasu jego zakończenia GS nie proceduje kwestii sprzedaży lokali mieszkalnych położonych w wyżej wymienionych budynkach.

16. Park kieszonkowy przy ul. Aleksandry i ul. Ćwiklińskiej – kiedy będzie skończony?

ZZM: W XI edycji budżetu obywatelskiego w 2024 r. został złożony projekt na budowę parku kieszonkowego przy ul. Aleksandry. Projekt przeszedł pozytywną weryfikację, jednak nie został zakwalifikowany do realizacji ze względu na niewystarczającą liczbę głosów. W Projekcie Budżetu Gminy Miejskiej Kraków na 2025 r. jest zadanie dot. budowy parku kieszonkowego przy ul. Aleksandry. Zadanie obejmuje jedynie fazę projektową. Realizacja inwestycji będzie możliwa po zabezpieczeniu środków na budowę. W uzupełnieniu ZZM informuje, że w obecnej edycji budżetu obywatelskiego zgłoszono projekty „Rewitalizacja parku kieszonkowego przy ul. Aleksandry” i „Powiększmy park Aleksandry”, które zostały pozytywnie zaopiniowane i zostaną poddane pod głosowanie mieszkańców na przełomie września i październik

17. Skrzyżowanie ul. Aleksandry, ul. Telimeny i ul. Ćwiklińskiej (rondo Cracovii) – od wielu lat stoją tam zdewastowane plastiki. Kiedy rondo zostanie dokończone?

GK: Organ zarządzający ruchem nie realizuje zadań inwestycyjnych, niemniej jednak IR dysponuje informacją, że przebudowa ronda jest w trakcie procedowania, ponieważ wpłynął do zatwierdzenia projekt stałej organizacji ruchu na tę okoliczność.

ZDMK: Wymiana zdewastowanych barier U-14e, które znajdują się na przedmiotowym rondzie została zlecona do realizacji w ramach bieżącego utrzymania oznakowania oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego – termin realizacji 31 sierpnia 2025 r

18. Pętla w Bieżanowie – fatalny stan nawierzchni. Co z tym zrobić?

ZDMK: 30 czerwca 2025 roku rozpoczęto remont pętli na ul. Aleksandry. Zakres prac obejmuje wymianę nawierzchni chodników oraz podbudowy i nawierzchni bitumicznej. Miejsca postojowe dla autobusów zostaną wykonane w technologii płyty betonowej zbrojonej. Remont będzie przebiegał dwuetapowo. Etap I obejmuje wyłączenie z ruchu pieszego oraz autobusowego zachodniej części pętli – od stanowiska do ładowania autobusów do istniejącej wiaty przystankowej. Natomiast etap II – udostępnienie dla ruchu pieszego oraz autobusowego zachodniej części pętli oraz wyłączenie części wschodniej. Planuje się wykonanie prac do 31 października 2025 roku.

19. Czy nastąpi rozdział ZIS-u i Wydziału Sportu?

KP: Tak, ramach reformy struktury urzędu powstał Wydział Sportu.

20. Drugi przepust pod torami przy ul. Udzieli. Czy będzie zrealizowany? Dodatkowo, czy w budżecie znajdzie się zbiornik retencyjny?

ZIW: Trwają prace na zadaniu „Opracowanie wariantowej koncepcji ochrony przeciwpowodziowej w zlewni Drwina Długa z uwzględnieniem odwodnienia terenu (osiedli Świątniki, Nowe Piaski, Podlesie, Kliniec, na Kozłówce, Wola Duchacka Wschód, Rżąka, Prokocim, Parkowe, Nowy Prokocim, Nowy Bieżanów Południe, Nowy Bieżanów, Jemiołki, Łazy Północne, Płaszów, Mały Płaszów, Lasówka, Kolejowe, za Osiedlem, Rybitwy) – Etap III Wielowariantowy program inwestycyjny w zakresie ochrony przeciwpowodziowej w zlewni Drwina Długa z uwzględnieniem odwodnienia terenu. Termin realizacji umowy do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, tj. do 17 października 2025 r. – brak zmian (w trakcie opracowania).W ramach ww .umowy. Celem zamówienia jest opracowanie wielowariantowej koncepcji ochrony przeciwpowodziowej zlewni rzeki Drwina Długa i Serafa (od ujścia Serafy do Wisły do ujścia Drwiny Długiej do Serafy) w Krakowie wskazującej działania, które ograniczą skutki opadów nawalnych i powodzi nagłych/miejskich z uwzględnieniem konieczności stworzenia właściwych warunków pracy istniejącej kanalizacji opadowej. Wykonawca zobowiązany jest do uwzględnienia w zaproponowanych wariantach m.in. przebudowy przepustu kolejowego na wysokości ulic Udzieli i Kosiarzy lub dobudowanie drugiego przepustu kolejowego.


Jednocześnie informujemy, że Prezydent Miasta Krakowa

  • pismem znak: OC-03.5544.37.2025 wystąpił do Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z prośbą o podjęcie zdecydowanych działań mających na celu zwiększenie spadku koryta Drwiny Długiej i zwiększenie efektywności spływu wody poprzez docelową eliminację przewyższeń związanych z istniejącym gazociągiem i obiektami mostowymi na tym cieku, a także doraźne pilne oczyszczenie tego cieku z traw i roślinności pływającej
  • pismem znak GK-05.7001.2.2025.EK wystąpił do Prezesa Zarządu Polska Spółka Gazownicza Sp. z o.o. z postulatem o wykonanie przebudowy odcinków gazociągów przekraczających koryto Drwiny Długiej w taki sposób, aby nie stanowiły przeszkody w swobodnym spływie wód korytem tego cieku i nie były narażone na potencjalne uszkodzenia w sytuacji wystąpienia ekstremalnie wysokich przepływów.

W sprawie wykonania zbiornika w rejonie ul. Udzieli – informacja w odpowiedzi na pkt 3.

ZDMK: Mając na uwadze uzasadniony charakter wniosku, wzorem ubiegłego roku, zadanie pn.: „Rozbudowa ul. Udzieli” ponownie umieszczone zostanie na liście rankingowej zadań wnioskowanych do Budżetu Miasta Krakowa na 2026 oraz do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2026–2029, jednakże o pozycji na liście rankingowej decydować będzie liczba punktów przyznana w oparciu o tzw. mierniki oceny inwestycji, które wskażą hierarchię w zakresie pilnej przebudowy/budowy dróg i chodników, m.in. przy szczególnym uwzględnieniu oddziaływania/zasięgu inwestycji, komunikacji zbiorowej czy dojazdu do budynków użyteczności publicznej.

21. Cmentarz w Prokocimiu – czy zostanie zwiększony budżet?

ZCK: Zarząd Cmentarzy Komunalnych w Krakowie, we wrześniu 2024 r., zgodnie z zarządzeniem Nr 1700/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z 21 czerwca 2023 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa oraz planowania i realizacji budżetu Miasta Krakowa, złożył „Listy rankingowe inwestycji” oraz wnioski o wprowadzenie zadania/przedsięwzięcia do nowej edycji budżetu/WPF, rekomendowanych do ujęcia w budżecie Krakowa na rok 2025 i WPF. Wyżej wymienione wnioski obejmowały również inwestycję pn.: „Zagospodarowanie nieużytkowanej części cmentarza Prokocim”, obejmującą zakresem całkowitym budowę i modernizację infrastruktury na cmentarzu Prokocim o powierzchni 3,03 ha, w tym: kanalizacji opadowej, sieci wodociągowej, alejek cmentarnych, kolumbariów, kwater grzebalnych i oświetlenia cmentarza. Zgodnie z otrzymanym projektem budżetu Miasta Krakowa na 2025 rok oraz projektem Wieloletniej Prognozy Finansowej, finansowanie dla przedmiotowego zadania inwestycyjnego wynosi łącznie 8 000 000 zł, w tym w roku 2025 – 2 000 000 zł, w roku 2026 – 2 000 000 zł i w roku 2027 – 4 000 000 zł.

Po uchwaleniu przez Radę Miasta Krakowa budżetu na 2025 r. i przyznaniu środków finansowych na tą inwestycję, ZCK ogłosił przetarg na jej realizację w zakresie dostosowanym do zaplanowanych środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa na 2025 rok oraz WPF na lata kolejne. W ramach realizacji zadania ZCK /U1.7/2025 pn. „Zagospodarowanie Cmentarza Prokocim” ZCK po przeprowadzonym postępowaniu przetargowym i wyłonieniu wykonawcy robót pozostały niewykorzytane środki na zadaniu. Zakres robót wskazanych w przetargu nie jest całością robót jakie zostały określone w projekcie budowlanym opracowanym na potrzeby realizacji dla inwestycji pn. „Rozbudowa i przebudowa alejek cmentarnych, budowa kolumbarium wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną i elementami małej architektury na Cmentarzu Prokocim”. Zgoda (o którą wystąpiło ZCK) na pozostawienie wolnych środków w planie finansowym i WPF pozostałych po rozstrzygnięciu zamówienia publicznego, pozwoli na realizację całości zakresu ujętego ww. projekcie.

Realizacja tych robót pozwoli na wykonanie następującego zakresu prac: budowa kolektora odprowadzającego wodę, wykonanie kanalizacji deszczowej i instalacji wodnej, wykonanie nowych alejek oraz budowy kolumbarium, budowy oraz modernizacji alejek już istniejących, budowy pozostałych segmentów kolumbarium, budowy sarkofagu dzieci nienarodzonych, wyposażenia cmentarza w elementy małej architektury (ławki, kosze) a także wykonanie skweru w sąsiedztwie istniejącego kolumbarium oraz nasadzeń zieleni dekoracyjnej. Realizacja powyższego zakresu pozwoli na pozyskanie nowych miejsc grzebalnych, jak również wpłynie znacząco na poprawę funkcjonalności, bezpieczeństwa i estetyki terenu cmentarza w Prokocimiu.

22. Czy miasto ma spójną politykę klimatyczną wzmacniającą tkankę urbanistyczną miasta w taki sposób, aby miasto było zabezpieczone retencyjne?

GK: Konsekwencją długofalowej polityki Miasta Krakowa, mającej na celu ograniczenie negatywnych skutków zmian klimatu jest opracowany w 2018 roku (w ramach udziału miasta w projekcie 44MPA) i przyjęty w 2020 roku do realizacji „Plan adaptacji Miasta Krakowa do zmian klimatu do roku 2030” (dalej MPA). Głównym celem MPA jest zwiększenie odporności Krakowa na zmiany intensywności i częstości występowania zjawisk klimatycznych i ich pochodnych, poprzez podjęcie wielu działań adaptacyjnych dających efekt synergii. W dokumencie na podstawie zidentyfikowanych głównych zagrożeń (do których należą: fale upałów potęgowane przez miejską wyspę ciepła, susze, fale zimna, gwałtowne burze i lokalne podtopienia, powodzie od strony rzek, zanieczyszczenie powietrza) oraz wykonanej oceny narażenia i ryzyka skutków przyszłych zmian klimatu stworzony został kompleksowy plan działań adaptacyjnych obejmujący realizację w perspektywie do 2030 r. działań o charakterze: organizacyjnym, informacyjno-edukacyjnym oraz technicznym. Wykaz planowanych do realizacji przedsięwzięć umieszczonych na liście działań adaptacyjnych został w 2023 r. zaktualizowany w horyzoncie czasowym realizacji do 2035 r., zgodnie z aktualnymi potrzebami, mając również na uwadze możliwości pozyskania na realizację przedsięwzięć adaptacyjnych ujętych w MPA dofinansowania m.in. w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS 2021–2027). Zaplanowane dla Krakowa działania adaptacyjne obejmują m.in. rozbudowę i modernizację systemu odwodnienia, zarządzanie wodami opadowymi w mieście, rozwój infrastruktury błękitno-zielonej (w tym realizacja przedsięwzięć zwiększających potencjał retencyjny miasta); stosowanie przepuszczalnych nawierzchni; zwiększenie udziału powierzchni biologicznie czynnych poprzez ograniczenie powierzchni nieprzepuszczalnych w mieście lub ich rozszczelnienie (bip.krakow.pl/?dok_id=114317).

ZIW: Dokumentem wyznaczającym cele i działania GMK w zakresie ochrony przed powodzią i odwodnienia miasta jest Plan Ograniczenia Skutków Powodzi oraz Odwodnienia Miasta Krakowa przyjęty uchwałą nr CXXIV/3390/23 Rady Miasta Krakowa z 6 grudnia 2023 r. Celem ogólnym aktualizacji planu jest ochrona przed powodzią, retencjonowanie wód opadowych, efektywne odwodnienie miasta, zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu mieszkańcom oraz ograniczenie strat materialnych i społecznych. Cele szczegółowe to ograniczenie zagrożenia powodziowego od rzek i cieków, zapewnienie sprawnego zarządzania kryzysowego w sytuacji zagrożenia powodziowego, ograniczenie ryzyka podtopień lokalnych w warunkach intensywnych opadów i zagrożenia powodziowego od strony rzek, zapewnienie zrównoważonego gospodarowania wodami opadowymi. Dla każdego celu szczegółowego określono odpowiedni zestaw działań Gminy Miejskiej Kraków, zależny od specyfiki celu, posiadanych przez gminę kompetencji oraz zakresu już realizowanych lub wcześniej zaplanowanych zadań. Plan przyczynia się również do adaptacji miasta do zachodzących zjawisk klimatycznych, określonych m.in. w Planie Adaptacji Miasta Krakowa do zmian klimatu do roku 2030.

Dodatkowo KEGW w ramach swoich kompetencji i realizowanych zadań przy wydawaniu warunków technicznych dla odprowadzenia wód opadowych dla nowo projektowanych inwestycji w pierwszej kolejności wskazuje i zaleca, by wody opadowe i roztopowe z planowanej inwestycji mogły być zagospodarowane na własnym terenie tak, by nie zakłócać gospodarki wodnej sąsiednich działek w tym również ulicy (art. 234.1, Prawo Wodne – Ustawa z 20.07.2017r., Dz. U. z 2020 r. poz. 310 z późn. zm.), chyba że zapisy miejscowych planów zagospodarowania terenu tego zabraniają.

Ponadto ograniczamy możliwy odpływ wód opadowych z terenu inwestycji do odbiorników – jak dla terenów zielonych – czyli w ilości przy współczynniku spływu nie większym niż ψ = 0,1 (w niektórych przypadkach nawet ψ = 0,05). Nadmiar wód musi być retencjonowany na terenie inwestycji, do ograniczenia odpływu należy stosować regulator przepływu. Ograniczenia te są również uwzględniane na etapie tworzenia zapisów dla powstających MPZP.

Zalecamy, aby w ramach adaptacji miasta do zmian klimatu, a w szczególności, w trosce o właściwe zagospodarowywanie wód opadowych i roztopowych przy projektowaniu miejsc postojowych stosować powierzchnie przepuszczalne typu geokrata, płyty ażurowe wypełnione żwirem itp.

Wdrożyliśmy oprogramowanie służące ewidencji systemu kanalizacji opadowej na terenie miasta, do którego na bieżąco wprowadzane są dane pochodzące z jego inwentaryzacji. Inwentaryzacją objęty jest istniejący system odwodnienia, jak również nowo powstające inwestycje.

Powyższe działania sukcesywnie przyczyniają się do sprawniejszego zarządzania systemem kanalizacji opadowej na terenie miasta oraz pomogą i wyznaczą kierunki jego rozwoju lub modernizacji.

WS: Działania dotyczące wzmacniania odporności Krakowa na zjawiska związane ze zmianą klimatu, w tym nawalne deszcze i możliwe podtopienia, są ważną częścią dokumentu Kontrakt Klimatyczny dla Krakowa (link do artykułu). Działania zaprojektowane w dokumencie na szeroką skalę umożliwiają także realizację dodatkowych projektów, takich jak budowanie odporności na zmiany klimatu, tworzenie przestrzeni do wspólnej pracy oraz rozwijanie zielonej i błękitno-zielonej infrastruktury w przestrzeniach wspólnych. W ten sposób możliwy będzie rozwój całych społeczności lokalnych, zapewniająca większy wpływ i zaangażowanie obywateli, przekształcając program modernizacji w program zazieleniania sąsiedztwa. Integracja lokalnych, regionalnych, krajowych i unijnych polityk, strategii i instrumentów zarządzania strategicznego tworzy solidne ramy wspierające klimatyczne ambicje Krakowa, prowadząc miasto do znaczących redukcji emisji gazów cieplarnianych i zwiększenia jego odporności na zmiany klimatyczne.

Aby w coraz większym stopniu odpowiadać na współczesne wyzywania rozwojowe, w tym także na bariery systemowe w dojściu do neutralności klimatycznej, Kraków wprowadził zmiany w systemie zarządzania zadaniami budżetowymi, realizując je w metodykach projektowych, od niedawna także jako portfele projektów. Portfel ma na celu zagregowanie proklimatycznych inicjatyw (zadań, projektów, programów) realizowanych przez Miasto Kraków oraz sprawne nimi zarządzanie, co pozwoli na osiągniecie związanych z klimatem celów strategicznych wskazanych w „Strategii Rozwoju Krakowa. Tu chcę żyć. Kraków 2030.” Realizacja Portfela uczyni Kraków miastem rozwijającym się w sposób zrównoważony, dążącym do dobrobytu gospodarczego i zdrowia mieszkańców w harmonii ze środowiskiem i z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń, odpornym na ekstremalne zjawiska klimatyczne, radzącym sobie ze skutkami tych zjawisk, oszczędnym i przyjaznym dla mieszkańców i przyjeżdżających gości. Obecnie funkcjonują dwa portfele projektów: „Zeroemisyjny Kraków” oraz „Smart City”. Portfel „Zeroemisyjny Kraków” agreguje proklimatyczne inicjatywy (zadania, projekty, programy) realizowane przez Miasto Kraków oraz pozwala na sprawne nimi zarządzanie. Realizacja projektów wpisywanych do Portfela uczyni Kraków miastem rozwijającym się w sposób zrównoważony, dążącym do dobrobytu gospodarczego i zdrowia mieszkańców w harmonii ze środowiskiem i z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń, odpornym na ekstremalne zjawiska klimatyczne, radzącym sobie ze skutkami tych zjawisk, oszczędnym i przyjaznym dla mieszkańców i przyjeżdżających gości.

23. Przedszkole przy ul. Duża Góra. Miasto wynajmuje teren na przedszkole od dewelopera. Od trzech lat przedszkole nie istnieje, a inwestycja ma się zacząć w 2027 roku. Przedszkole to jest potrzebne. Dlaczego przedszkole zostało przesunięte w daleką perspektywę w WPF?

MCOO: W grudniu 2021 r. na zlecenie Miejskiego Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie został opracowany program funkcjonalno-użytkowy dla budowy nowego obiektu Samorządowego Przedszkola nr 28 przy ul. Duża Góra 30. Koncepcja zakłada budowę trzykondygnacyjnego budynku (w tym jedna podziemna i dwie nadziemne), obejmującego 8 sal przedszkolnych (każda z zapleczem i sanitariatem), salę wielofunkcyjną, kuchnię, pomieszczenia administracyjne i techniczne oraz ogrodzony teren zielony z placem zabaw. Budowa budynku przedszkolnego (w miejsce planowanego do wyburzenia istniejącego obiektu) jest ujęta w WPF, jednak z uwagi na ograniczone obecnie możliwości finansowe gminy jej finansowanie zostało zaplanowane w latach 2027–2030 w wysokości 20,2 mln zł. Jednocześnie informuję, że umowa podnajmu lokali usługowych zlokalizowanych w budynku przy ul. Republiki Korczakowskiej 3 przez Samorządowe Przedszkole nr 28 zawarta przez ww. jednostkę oświatową w dniu 6 lipca 2021 r. obowiązuje w okresie od 1 sierpnia 2021 r. do 31 lipca 2029 r. z możliwością jej przedłużenia. Gmina realizując wiele zadań inwestycyjnych w zakresie oświaty dostrzega konieczność dalszej poprawy infrastruktury przedszkolnej i szkolnej. Mimo, że nie wszystkie oczekiwane przez mieszkańców inwestycje mogą być zrealizowane natychmiast, miasto dokłada wszelkich starań, aby w miarę możliwości finansowych odpowiadać na zgłaszane potrzeby.

EK: Obecnie Samorządowe Przedszkole nr 28 zlokalizowane jest w budynku w Krakowie przy ul. Republiki Korczakowskiej 3. Umowa podnajmu lokali usługowych LU.2, LU.3 i LU.4 została zawarta 6 lipca 2021 r. na okres od 1 sierpnia 2021 r. do 31 lipca 2029 r.
W arkuszu organizacji pracy przedszkola w roku szkolnym 2024/2025 zatwierdzono cztery oddziały (w tym trzy integracyjne i jeden ogólnodostępny) i liczbę uczniów 75. Planowaną realizacją zadania polegającego na budowie nowego budynku dla Samorządowego Przedszkola nr 28 ma zajmować się MCOO.

24. Problem z hałasem na wysokości 10. piętra. Czy jest możliwa budowa ekranów akustycznych „cofających” dźwięk w kierunku autostrady?

ZDMK: Zgodnie z postanowieniami ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska eksploatacja dróg nie może powodować przekroczenia standardów jakości powietrza poza terenem, do którego zarządzający/władający drogą posiada tytuł prawny (a więc poza tzw. terenem własnym zarządcy drogi). Dotrzymanie norm w tym zakresie należy do wyłącznych obowiązków zarządcy drogi. Obowiązek ten dotyczy również ewentualnej konieczności zastosowania rozwiązań chroniących środowisko przed hałasem, takich jak ekrany akustyczne.

W związku z powyższym, omawianym przypadku – w domyśle chodzi o hałas od autostrady jednostką zobligowaną do wyeliminowania ewentualnych przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu jest zarządca autostrady, tj. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Z technicznego punktu widzenia zastosowanie urządzeń ekranujących, które znacząco zredukowałoby odczucie hałasu komunikacyjnego na poziomie 10 pietra, jest problematyczne. Najwyższe kondygnacje znajdują się bowiem na granicy tzw. cienia akustycznego lub wręcz poza nim. Skuteczność tego typu rozwiązań jest więc ograniczona i zależy od wielu czynników m. in. od odległości budynku mieszkalnego od źródła hałasu. Co prawda istnieją takie rozwiązania, jak ekrany łukowe, nadwieszane czy pionowe, które w pewnym stopniu korygują kierunek tj. kąt pionowy fali akustycznej. Jednak ich wpływ na zmniejszenie propagacji hałasu może być niewielki. Istnieją też rozwiązania w postaci tuneli akustycznych, jednak są one kosztowne i nie zawsze możliwe technicznie do zrealizowania.

25. Czy na przyszły rok planowane jest zwiększenie budżetów dla Rad Dzielnic?

BD: Została podjęta decyzja o zwiększeniu środków wydzielonych do dyspozycji dzielnic w 2025 r. o kwotę 15 000 000 zł w odniesieniu do kwoty z roku 2024. Łączna kwota do dyspozycji dzielnic wynosić będzie w 2025 r. 84 226 000 zł.

26. Czy jest możliwe przeprowadzenie analizy hydrologicznej dla dzielnicy?

ZIW: Analizy hydrologiczne przygotowywane są w ramach zlewni hydrologicznej. Informujemy, że część obszaru dzielnicy została uwzględniona w koncepcji pn. „Opracowanie wariantowej koncepcji odwodnienia obszaru obejmującego m.in. teren osiedli Rybitwy, Przewóz” oraz w opracowanym przez Wodociągi Miasta Krakowa SA. modelowaniu zlewni wylotu nr 23. Wykonanie analizy hydrologicznej dla całego obszaru dzielnicy XII będzie możliwe po zapewnieniu finansowania w budżecie Krakowa.

27. Czy jest możliwa budowa chodników w ciągu ul. Złocieniowej i dalej?

ZDMK: Ulica Złocieniowa objęta jest umową o zastępstwo inwestycyjne realizacji inwestycji drogowej nr 102/ZDMK/2020 z 4 lutego 2020 r. Inwestycja drogowa wynikająca z tej umowy polega na budowie drogi publicznej o długości 100 mb klasy dojazdowej oznaczona w MPZP symbolem 25KDD z jezdnią o szerokości min. 5,0 m co najmniej jednostronnym chodnikiem o szerokości min. 2,0 m, przebiegającą w śladzie odcinka drogi wewnętrznej ul. Złocieniowej, od ul. Agatowej, w kierunku południowym do południowej granicy działki 237/8 obr. 104 Podgórze. Inwestor otrzymał pełnomocnictwo do uzyskania wszelkich warunków opinii i uzgodnień. Inwestycja drogowa wynikająca z wyżej wymienionej umowy wymaga pozyskania decyzji ZRID – na dzień wydania tej opinii inwestor nie zwrócił się do ZDMK o wydanie pełnomocnictwa upoważniającego go do wystąpienia z wnioskiem o wydanie decyzji ZRID.

Został uzgodniony projekt budowlany branży drogowej budowy drogi publicznej klasy dojazdowej przebiegającej w śladzie odcinka drogi wewnętrznej ulicy Złocieniowej w zakresie zgodnym z zawartą 4 lutego 2020 r. umową nr 102/ZDMK/2020 o zastępstwo inwestycyjne realizacji inwestycji drogowej – na warunkach podanych w piśmie znak: RU.461.1.1037.2021(3) z 1 marca 2022 r. (ze zmianami określonymi w piśmie znak: RU.461.1.1037.2021(5) z 21 grudnia 2022 r. oraz znak: RU.461.1.1037.2021(8) 24 sierpnia 2023 r.), opracowanie projektowe ARG Projektowanie Inwestycyjne sp. z o.o.

W obowiązujące zaś Wieloletniej Prognozie Finansowej ujęte zostało zadanie nr ZDMK/T1.363/27 „Poprawa komunikacji osiedli Złocień i Rżąka”. Środki finansowe zabezpieczono na rok 2027 (10 000 000 złotych, w tym 800 000 zł za dokumentacje projektową) i na rok 2028 (kwota 10 000 000 złotych).

Budowa chodnika/chodników w ul. Złocieniowej wiązałaby się z wejściem w tereny prywatne.

28. Czy jest możliwość, na wzór innych miast, wprowadzenia bezpłatnych parkingów w strefach płatnego parkowania dla kombatantów?

ZDMK: W Krakowie nie są przewidziane zwolnienia z opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania dla osób ze statusem kombatanta. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku osób niepełnosprawnych.

Zwolnienia z ponoszenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w obszarze płatnego parkowania wymienione są enumeratywnie w ustawie o drogach publicznych. W przepisach ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. ustawodawca nie ustanowił żadnych zwolnień z opłat za postój dla osób niepełnosprawnych.

Na mocy ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985r. (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 320) rada gminy (rada miasta) może wprowadzić opłaty abonamentowe lub zryczałtowane oraz zerową stawkę opłaty dla niektórych użytkowników drogi. Uchwała Rady Miasta Krakowa nr LXXXIX/2177/17 z 22 listopada 2017 r. (t.j. Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 2021r. poz. 3515 ze zm.) ustaliła zerową stawkę opłat dla niepełnosprawnych posiadających ważną kartę parkingową wydaną przez właściwy organ, wyłącznie za postój w miejscach specjalnie wydzielonych i przeznaczonych dla tych osób. Oryginał karty parkingowej powinien być umieszczony za przednią szybą pojazdu samochodowego, w sposób eksponujący widoczne zabezpieczenia karty oraz umożliwiający odczytanie jej numeru i daty ważności.

Skorzystać z zerowej stawki opłaty za postój w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania w miejscu oznaczonym kopertą może każdy posiadacz ważnej karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych na wyżej wymienionych zasadach.

Dodatkowo ulgowy (bezpłatny) abonament typu „N” przysługuje osobie niepełnosprawnej zameldowanej na terenie województwa małopolskiego, posiadającej ważną kartę parkingową osoby niepełnosprawnej w rozumieniu ustawy z 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym oraz tytuł prawny do pojazdu.

ZTP: Od 5 maja 2025 r. istnieje możliwość uzyskania abonamentu postojowego typu „DOA”. Abonament postojowy uprawnia do darmowego postoju w całej Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w Krakowie i wydawany jest działaczowi opozycji antykomunistycznej lub osobie represjonowanej z powodów politycznych, posiadającej legitymację wydaną przez Szefa Urzędu
do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na podstawie ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych. Jednej osobie przysługuje posiadanie jednego abonamentu postojowego typu „DOA”.
Abonament został wprowadzony uchwałą nr XXII/513/25 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 marca 2025 r.

29. Czy jest opcja wybudowania wybiegu dla psów w parku Aleksandry?

ZZM: W XI edycji budżetu obywatelskiego w 2024 r. został złożony projekt dotyczący psiego wybiegu w parku Aleksandry. Projekt przeszedł pozytywną weryfikację, jednak nie został zakwalifikowany do realizacji ze względu na niewystarczającą liczbę głosów.

W celu realizacji przedmiotowego zamierzenia koniecznym jest zabezpieczenie środków finansowych w Budżecie Miasta Krakowa na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownego pozwolenia administracyjnego oraz wykonanie robót budowlanych.

ZIW: W ramach realizowanego zadania pn. „Opracowaniu dokumentacji projektowej na budowę zbiornika retencyjnego w rejonie ul. Udzieli w Krakowie” zaprojektowany zostanie również sposób dojazdu do zbiornika i obsługi komunikacyjnej dla planowanej inwestycji z uwzględnieniem istniejącego układu komunikacyjnego od ulicy Seweryna Udzieli. Ustalenie linii rozgraniczających pas drogowy po stronie ZDMK.

30. Ul. Udzieli, która aktualnie biegnie między działkami, ma być poprowadzona po linii ogrodzeń nieruchomości. Czy można coś z tym zrobić?

ZDMK: Mając na uwadze uzasadniony charakter wniosku, wzorem ubiegłego roku, zadanie pn.: „Rozbudowa ul. Udzieli” ponownie umieszczone zostanie na liście rankingowej zadań wnioskowanych do Budżetu Miasta Krakowa na 2026 oraz do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2026–2029, jednakże o pozycji na liście rankingowej decydować będzie liczba punktów przyznana w oparciu o tzw. mierniki oceny inwestycji, które wskażą hierarchię w zakresie pilnej przebudowy/budowy dróg i chodników, m.in. przy szczególnym uwzględnieniu oddziaływania/zasięgu inwestycji, komunikacji zbiorowej czy dojazdu do budynków użyteczności publicznej.

KEGW: W ramach realizowanego zadania pn. „Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę zbiornika retencyjnego w rejonie ul. Udzieli w Krakowie” zaprojektowany zostanie również sposób dojazdu do zbiornika i obsługi komunikacyjnej dla planowanej inwestycji z uwzględnieniem istniejącego układu komunikacyjnego od ulicy Seweryna Udzieli. Ustalenie linii rozgraniczających pas drogowy po stronie ZDMK.

31. Na ul. Zarzyckiego 2, 3, 5, 5a nie ma chodnika, kanalizacji ani światłowodu. Czy istnieje możliwość podłączenia tam tych instalacji?

WMK: Inwestycja pn. „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej i przebudowa sieci wodociągowej w ul. Zarzyckiego i bocznych” została przekazana do postępowania przetargowego. Termin składania ofert upływa z dniem 06 sierpnia 2025 r. Po wyłonieniu wykonawcy, WMK SA planują rozpoczęcie budowy przedmiotowego zadania w roku 2025. Wyprzedzająco w miesiącu czerwcu 2025 r. wykonano odcinek sieci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej pod linią kolejową.

ZDMK: Mając na uwadze uzasadniony charakter wniosku, tj. zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego m.in. poprzez budowę chodnika, wzorem ubiegłego roku, zadanie ponownie umieszczone zostanie na liście rankingowej zadań wnioskowanych do Budżetu Miasta Krakowa na 2026 oraz do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 202– 2028, tj. opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownej decyzji administracyjnej warunkującej wykonanie prac w terenie w latach 2026–2027 oraz realizacji robót budowlanych w 2028 r., jednakże o pozycji na liście rankingowej decydować będzie liczba punktów przyznana w oparciu o tzw. mierniki oceny inwestycji, które wskażą hierarchię w zakresie pilnej przebudowy/budowy dróg i chodników, m.in. przy szczególnym uwzględnieniu oddziaływania/zasięgu inwestycji, komunikacji zbiorowej czy dojazdu do budynków użyteczności publicznej.

32. Na ul. Jerzmanowskich i Kurczaba jest problem z obustronnym parkowaniem. Czy istnieje możliwość wytyczenia zatoki z jednej strony?

GK: Wybudowanie zatoki postojowej jest zadaniem inwestycyjnym polegającym na wykonaniu przebudowie drogi. IR zgodnie z kompetencjami wprowadza jedynie pewne rozwiązania z zakresu organizacji ruchu na istniejącej infrastrukturze i geometrii drogi. Ulice Kurczaba i Jerzmanowskiego w chwili obecnej nie posiadają geometrii i warunków dla wyznaczenia na nich miejsc postojowych ze względu na zbyt wąską jezdnię. Parkowanie może odbywać się zgodnie z ogólnymi przepisami ruchu drogowego.

ZDMK: Utworzenie zatoki postojowej przy ul. Kurczaba (zadanie wprowadzone do Wieloletniej Prognozy Finansowej autopoprawką) zadanie pn.: „Budowa zatok postojowych wraz z przebudową ulicy Jana Kurczaba” zostało zrealizowane. Roboty budowlane zostały zakończone i końcowo odebrane od wykonawcy 30 maja 2025r. Koszt budowy wyniósł 792 974, 52 zł brutto. W ramach zadania dokonano przebudowy odcinka ul. Kurczaba na długości 171,36 m,a w tym m.in. wybudowano zatokę parkingową oraz wyniesione przejście dla pieszych, przebudowano chodnik oraz sieci uzbrojenia terenu (oświetlenia ulicznego, sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacji deszczowej).

Budowa miejsc parkingowych wzdłuż ul. Jerzmanowskiego na Nowym Prokocimiu na odcinku od ul. Teligi/Ćwiklińskiej do ul. Lilii Wenedy – Program Budowy Miejsc Postojowych (12 miejsc postojowych) zadanie znajduje się na etapie postępowania przetargowego, którego celem jest wyłonienie Wykonawcy robót budowlanych. W wyznaczonym terminie na składanie ofert 1 wykonawca złożył ofertę na kwotę 381 201,61 zł brutto. Obecnie trwa jej badanie tj. weryfikacja czy spełnia ona warunki określone w dokumentacji przetargowej i przepisach prawa, w tym m.in. czy wykonawca nie podlega wykluczeniu i czy spełnia warunki udziału, czy oferta jest zgodna z wymaganiami i kryteriami oceny. Po pozytywnej weryfikacji będzie możliwe dopiero zawarcie umowy z wykonawcą a następnie przekazanie mu terenu budowyi rozpoczęcie robót budowlanych. Przewiduje się, że w/w zadanie inwestycyjne zostanie zakończone do końca 2025 roku.

33. Czy istnieje możliwość budowy tężni na terenie dzielnicy?

ZZM: W obecnej edycji budżetu obywatelskiego zgłoszono projekt „Tężnia w parku Aleksandry”. Projekt został pozytywnie zaopiniowany i zostanie poddany pod głosowanie mieszkańców na przełomie września i października.


Wykaz użytych skrótów: