górne tło

Fredro w Bagateli

Od 105 lat istnienia Teatr Bagatela czekał na realizację tego klasycznego tytułu. Fredrowskie „Gwałtu, co się dzieje!” na scenę Bagateli przygotował Tomasz Cymerman. Premiera na Dużej Scenie odbyła się w sobotę, 21 grudnia.

Pisząc w czasach romantyzmu, tworzył Fredro utwory absolutnie odmienne od koturnowej i pełnej patosu twórczości polskich wieszczów. Przyjaźnie, a równocześnie bardzo krytycznie i ironicznie, opisując prowincjonalny szlachecki świat, zbudował wiele przyjemnie wyrazistych, pełnokrwistych postaci, których kreowanie bywało marzeniem całej rzeszy aktorów. Te sny braci aktorskiej o zagraniu w „czymś” fredrowskim, urzeczywistnia Tomasz Cymerman, który mówi:

Moim marzeniem było zrealizować Fredrę i wybór padł na tę stosunkowo rzadko wystawianą komedię. Niewykluczone, że dlatego po nią się nie często sięgano, bo dla reżyserów – mężczyzn niosła za sobą pewne niebezpieczeństwo związane z tematem sztuki. Zamiana patriarchatu na matriarchat, to niby z jednej strony bardzo nośny, farsowy zabieg, ale z drugiej niesie wiele pułapek wynikających z jednopłaszczyznowego, prymitywnego odczytywania tej komedii. A dlaczego ja zrealizowałem „Gwałtu…”? Podoba mi się jak autor niezwykle celnie opisał różne czynniki mogące zagrozić ustalonemu statusowi społecznemu. Bohaterowie „Gwałtu, co się dzieje!” tylko na pozór są osadzeni w zapoznanej i przyjaznej im rzeczywistości. Dzisiaj możemy powiedzieć, że Fredro wyrzucił wszystkich, zarówno kobiety jak i mężczyzn, ze stref komfortu.

Ta komedia Fredry oparta jest na kochanym przez teatr zabiegu cross-dressingu. Bogate, barwne stroje zaprojektowane przez Lilę Dziedzic są bardzo istotnym, budującym elementem krakowskie przedstawienie, które za Fredrą, opowiada o tym jak w podsandomierskim Osieku kobiety przejęły władzę.

Zbudowane przez aktorów i aktorki temperamentne i niebanalne role, wymykają się klasyfikacji, która określa ich pierwszo, czy drugoplanowość. W przedstawieniu Cymermana każdy z bohaterów istnieje mocno i wyraziście.

Jedenastoosobowy zespół grający w przedstawieniu to: Izabela Kubrak, Lidia Olszak, Ewelina Starejki, Ewa Mitoń, Magdalena Woleńska, Krzysztof Bochenek, Jakub Bohosiewicz/Wojciech Leonowicz, Michał Kościuk, Krzysztof Cybulski, Dariusz Starczewski i Kosma Szyman.

Scenografię do spektaklu zaprojektowała Zuzanna Markiewicz. Muzykę skomponował Dawid Sulej Rudnicki, a reżyserię świateł opracował Michał Grabowski. Ruch sceniczny przygotował Aleksander Kopański. Asystentką reżysera i inspicjentem spektaklu jest Monika Handzlik.