górne tło

Zadania Miasta w zakresie kultury fizycznej

W roku 1990 w wyniku transformacji ustrojowej powstał w Polsce samorząd lokalny, natomiast od roku 1999 obowiązuje w Polsce trójstopniowy podział władzy terytorialnej:

  1. Samorząd Gminny
  2. Samorząd Powiatowy
  3. Samorząd Wojewódzki

Na poszczególnych szczeblach władzy samorządowej realizowane są różne zadania, związane z szeroko pojętą kulturą fizyczną.
Kraków - jako miasto zamieszkałe przez ilość mieszkańców przekraczającą 100 tys. osób - jest tzw. powiatem grodzkim, czyli gminą na prawach powiatu, realizującą zadania obydwu tych szczebli władzy samorządowej.
W związku z powyższym przede wszystkim zobowiązany jest - we współdziałaniu z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego - do tworzenia warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej. Miasto - jako jednostka samorządu terytorialnego - realizuje zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. (art. 4, art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej). Miasto - we współdziałaniu z organami administracji rządowej, klubami sportowymi oraz stowarzyszeniami kultury fizycznej i ich związkami.- zobowiązane jest także do organizowania działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenia odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju. Zadania te realizowane są w szczególności poprzez:

  1. popularyzację walorów rekreacji ruchowej,
  2. organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,
  3. szkolenie kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych,
  4. tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej. (art. 42 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej).

Ponadto w zakresie obowiązków organów jednostki samorządu terytorialnego leży zapewnienie - we współdziałaniu z organami administracji rządowej, dyrekcjami parków narodowych, a także do osobami prawnymi i fizycznymi prowadzącymi w górach działalność w zakresie kultury fizycznej - bezpieczeństwa osób przebywających w górach, jak również zapewnienie bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się w miejscach wyznaczonych oraz uprawiających sporty wodne (we współdziałaniu z osobami prawnymi i fizycznymi prowadzącymi nad wodą działalność w tym zakresie oraz organami administracji rządowej - art. 54 ust 1 i 2 ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej). Wykaz ustawowych obowiązków uzupełnia współdziałanie z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym oraz Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym w zakresie - odpowiednio - organizowania pomocy oraz ratowania osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia w górach, jak tez organizowania pomocy oraz ratowania osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia na wodach (art.56 ustawy z dnia 18 stycznia o kulturze fizycznej).
Jako gmina, Kraków zobowiązany jest do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców poprzez realizację m.in. spraw kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).
Jako powiat, Kraków wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym). Ponadto prowadzi ewidencję Uczniowskich Klubów Sportowych oraz sprawuje nadzór nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej i ich związków (art.7 ust.4, art. 15 ust. 1 i 3, art. 16 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej, art.8 ust.5, art. 25 - 28, art. 30 ust.1, art. 31, art. 41 ust.1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach).
Prezydent Miasta wydaje także zezwolenia oraz zakazy (zarząd powiatu) na przeprowadzenie imprez masowych, w tym w zakresie kultury fizycznej (art. 8, art. 9 ust. 1, art. 10, art.13a ust.1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych)
Wskazane przepisy prawne powodują konieczność poszukiwania przez poszczególne organa władzy samorządowej partnerów, którzy w sposób profesjonalny, zgodnie z wolą ustawodawcy wykonają te zadania. Adresatem stają się więc przede wszystkim stowarzyszenia kultury fizycznej i związki sportowe, posiadające przygotowaną, wyspecjalizowaną kadrę szkoleniową, sprawdzone metody treningu sportowego i naboru spośród dzieci i młodzieży a także bazę obiektów i urządzeń przystosowanych do prowadzenia zajęć.