górne tło

„Mesjasz” zabrzmi w Filharmonii Krakowskiej

„Są dzieła, o których powiedzenie, że są »wybitne «to wykazanie się ignorancją i nieznajomością tematu. Takim dziełem jest z pewnością haendlowski »Mesjasz«, który jest zdobyczą europejskiej kultury i niekwestionowanym arcydziełem” – napisał Mateusz Borkowski. Powstałe w przeciągu zaledwie dwudziestu czterech dni oratorium, zaprezentowane zostanie w Filharmonii Krakowskiej za sprawą Gabriela Chmury, który po raz drugi wraz z orkiestrą i chórem tej instytucji przystępuje do zinterpretowania tego wielkiego dzieła. „Mesjasz” zabrzmi w piątek, 1 marca, o godz. 19.30 i w sobotę, 2 marca, o godz. 18.00. W partiach solowych wystąpią sopranistka Aleksandra Zamojska, Małgorzata Pańko-Edery – alt, tenor James Oxley i Sebastian Szumski – bas.

Libretto napisane przez przyjaciela kompozytora, Charlesa Jennensa, to kompilacja protestanckiej „Biblii Króla Jakuba” i „Modlitewnika Powszechnego”. Tekst libretta miał być obroną wiary chrześcijańskiej głoszącej, że Jezus zapowiadany jako Mesjasz jest Odkupicielem, przez którego objawił się Bóg, a proroctwa Starego Testamentu znajdują nowotestamentowe spełnienie.

Prawykonanie oratorium, które odbyło się 13 kwietnia 1742 roku w Dublinie wywołało wielki entuzjazm publiczności. Istnieje anegdota, w której pastor Patrich Delany wzruszony arią „He was despised” wykonaną przez Susannę Ciber, artystkę o dyskusyjnej reputacji, zakrzyknął spontanicznie: „Niewiasto, niech ci za to wszystkie grzechy zostaną odpuszczone!”. Druga skutkuje po dziś dzień – podobnie jak król Jerzy II, który zerwał się z miejsca na dźwięk chóru „Alleluja” na koniec drugiej części oratorium, współczesna publiczność podrywa się z miejsc, by wysłuchać na stojąco tego fragmentu dzieła. 

Mimo znacznie chłodniejszego przyjęcia przez publiczność londyńską (pierwsze wykonanie nastąpiło rok po dublińskim sukcesie), za życia kompozytora „Mesjasz prezentowany był jeszcze kilkakrotnie, a od 1750 roku – zawsze na zakończenie Wielkiego Postu. Sam Haendel stał się w świadomości Anglików ich narodowym kompozytorem, zaś „Mesjasz  najbardziej cenionym jego dziełem.

Bezpośrednio przed częścią muzyczną piątkowego wieczoru w Sali Złotej o godz. 18.30 odbędzie się prelekcja dra Piotra Lityńskiego „Przed koncertem o koncercie”. Organizatorem spotkania jest Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej.