górne tło

„Beskidy razem” – Muzeum Inżynierii Miejskiej zaprasza

Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przygotowało wyjątkową wystawę. Można na niej obejrzeć prototypy najnowocześniejszego polskiego samochodu osobowego okresu PRL - FSM 106 Beskid. Wystawa potrwa do 7 sierpnia.

Po raz pierwszy od 33 lat w jednym miejscu zostały zebrane wszystkie zachowane prototypy samochodu FSM 106 Beskid. Konstrukcja tego samochodu została opracowana w latach 1980-1987 w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej we współpracy z Akademiami Sztuk Pięknych w Warszawie i Krakowie, Politechniką Krakowską oraz Przemysłowym Instytutem Motoryzacji w Warszawie. W latach 80 XX w. Beskid był nowoczesnym pojazdem, którego założenia konstrukcyjne opracowane przez zespół polskich inżynierów nie zestarzały się do dzisiaj. Jednobryłowe nadwozie inspirowane kształtem kropli, zostało dopracowane pod względem aerodynamicznym i posiadało bardzo niski współczynnik oporu aerodynamicznego Cx wynoszący 0,29. Wartość ta w latach 80. XX w. była ciężka do uzyskania nawet w samochodach sportowych.


Pomimo swoich zalet Beskid nie trafił do produkcji seryjnej. Zadecydowały o tym względy polityczne i ekonomiczne. Założenia opracowane przez Polaków okazały się jednak bardzo trafne, o czym świadczy fakt, iż w większości obecnie produkowanych samochodów popularnych, dopatrzeć się można podobieństwa do sylwetki Beskida.


Na wystawie oprócz sześciu prototypów używanych niegdyś do testów drogowych zobaczyć można także makietę dla II generacji Beskida w skali 1:1. Studium stylistyczne tego samochodu było opracowywane w latach 1987 – 1991 we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie.