Dzielnice rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Artist talk z Marcinem Urbańczykiem w Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki

Znaki graficzne towarzyszą nam od początku istnienia homo sapiens. Potrzebujemy komunikować się ich rozmaitymi formami na każdym etapie naszej ewolucji. Ale czy w dobie Tik Toka i innych „natychmiastowych” mediów obowiązują nas jeszcze jakieś zasady np. w stosowaniu liter i innych układów typograficznych? Jakie są nasze osobiste relacje z literami a jakie między nadawcą znaku a jego odbiorcą? Dziś, 20 września Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki zaprasza na oprowadzenie kuratorskie po wystawie „Plakat +- tekst” oraz spotkanie z artystą – Marcinem Urbańczykiem.

Fot. materiały prasowe

Podczas spotkania z Marcinem Urbańczykiem uczestnicy porozmawiają również o tym:

  • czy metafora ma jeszcze znaczenie w komunikacie wizualnym
  • jak zmienia się aranżacja języka wizualnego
  • co nam zostało z Polskiej Szkoły Plakatu
  • co między abstrakcją a przemyślaną strukturą literniczą.

Wydarzenie odbędzie się w piątek, 20 września w godz. 17.00–19.00 w Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki (Sala Złota i Plener).

O wystawie

Twórczość prezentowana na wystawie „Plakat +- tekst” Marcina Urbańczyka koncentruje się na plakacie, w którym autor czuje się kontynuatorem Polskiej Szkoły Plakatu. Polskość w jego plakatach przejawia się poprzez tworzenie komunikatów wizualnych opartych na metaforze i skojarzeniach. Autor korzysta z globalnych i współczesnych technik, łącząc warsztat cyfrowy i analogowy.

Wystawa ukazuje, że poza metaforą i skojarzeniami, które tworzą komunikat i są podstawą gry między nadawcą a odbiorcą, znaczną część jego dorobku stanowią plakaty typograficzne, bardziej precyzyjnie określane jako typo-graficzne. Zainteresowanie kompozycją i konstrukcją to istotny element kultury formy, którą autor uprawia w swoich pracach.

Urbańczyk uważa, że siłą plakatu jest zarówno pomysł, skojarzenie i metafora, jak i formalna konstrukcja oraz zdolność do wywoływania wrażeń estetycznych w sensie Baumgartenowskim. Plakaty typograficzne są trudne z powodu wymagań stawianych przed odbiorcą – nie urzekają pięknem figuratywnego obrazu, nie wabią wdziękiem ludzkiego ciała czy efektywną miną. Są najczęściej układem znaków, liter i wyrazów, których forma i kompozycja tworzy nowy, często enigmatyczny i zawoalowany kontekst i sens.

W jego twórczości plakatowej wyraźnie zarysowują się cykle autorskich plakatów realizowanych nie na zlecenie, lecz z własnych wewnętrznych pobudek. Stanowią one formę komentarza, ilustracji i metafory. Wystawa obejmuje również cykl plakatów jazzowych.

Wystawa dostępna będzie do 30 września.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Katarzyna Pustułka
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-09-16
Data aktualizacji: 2024-09-20
Powrót

Zobacz także

Znajdź